پی‌دی‌اف
علوم اجتماعی و جامعه‌شناسیجامعه شناسی

دانلودفایلPDF آموزش طراحی سوالات مفهومی در علوم اجتماعی تعداد صفحات :36

توضیحات: دانلودفایلPDF آموزش طراحی سوالات مفهومی در علوم اجتماعی تعداد صفحات :36 فهرست مطالب انواع آزمون های استاندارد مواردی که در طراحی یک سوال استاندارد باید رعایت شود طراحی سواالت مفهومی و استاندارد مطابق اهداف آموزشی 1 ویژه معلمان جوان جهت طراحی سوال 2 مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 3 مناسب جهت یادگیری عمیق وپایدار

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
gol af wee بر یادگیری جریان داشته باشد.

صفحه 4:
۶ افدازه گیری: فرایند بیان ویژگی ها و صفات اشیاء و افراد به صور عدد(نسبت دادن عدد به ویژگی ها) مانند بیان ویژگی منضبطی و زرنگی دانش آموز با عدد ۲۰. آزمون: وسیله اندازه گیری ویژگی ها و صفات افراد مانند اندازه گیری میزان یادگیری دانش آموزان به کمک طرح سوالات(مدادکاغذی- عملکردی - شفاهی).

صفحه 5:
* سنجش: فرایند جمع آوری. ترکیب و تفسیر اطلاعات به منظور کمک به تصمیم گیری های کلاسی(توصیف کامل عملکرد و وضعیت تحصیلی دانش آموز به کمک ابزار ها و تکنیک های آموزشی)(طراحی و اجرای آزمون ه). ارزشیابی: قضاوت در مورد ارزش عملکرد دانش آموز و تصمیم گیری نهایی درباره نحوه ادامه فرایند آموزشی با اطلاع از میزان تحقق اهداف | ‏مورد نظر.‎ y

صفحه 6:
قبل إر |ررشيابي اسث. اطلاع رسانى است. نقاط ضعف و قوت را مشخص مى كند. می تواند به صورت تشخیصی, تكوينى و تراکمی باشد. ارزشیابی قضاوت است. افراد را رتبه بندی می کند. تعیین کننده ارزش و کیفیت Ea ‏عهلکره‎

صفحه 7:
نمودار آمیختگی رابطة تدریس, سنجش, اندازهگیری, آزمون و ارزشیابی(برون؛ 4۲۰۱۸

صفحه 8:
مثال های کاربردی معلم سوالات کتبی (مدادکاغذی) مربوط به دروس یک و دو جامعه شناسی ۳ را جهت پاسخگویی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد( آزمون) معلم برگه سوالات را تصحیح کرده و نمره هر یک از دانش آموزان که بیانگر میزان بادگیری آنهاست مشخص شده است(اندازه گیری) معلم علاوه بر آزمون مداد کاغذی قبلا از پرسش شفاهی.انجام فعالیت های کتاب(مشاهده). ارائه تحقیق و بررسی کارپوشه های مربوط به این دو درس استفاده کرده است(سنجش) “” معلم براساس موارد فوق و اطلاعات جمع آوری شده. در مورد میزان تحقق اهداف آموزشی مورد نظر قضاوت و تصمیم گیری می کند که دروس قبلی را مرور و بررسی کند يا درس جدید تدریس شود(ارزشیابی)

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
سنجش آغازین "بيدا كردن" سنجش ‎SIS‏ ‏"اطمینان بخشیدن" "بررسى" "بازخورد" "دركيرساختن دانش آموزان"

صفحه 12:
نه برای افزایش آمادگی. آموزش و تمربن بدهید. آزمون آمادگی یا رفتارهای ورودی: آیا فراگیران پیش نیاز های درس تازه را آموخته اند؟ بله نه آموزش خود را شروع کنید. آزمون جایابی یا پیش آزمون: آیافراگیران مطالبی از درس تازه را از پیش می دانند؟ پله پادگیرندگان رآ با توجه به میزان اطلاعاتشان گروه بندی کرده و سطح آنها را ارتقاء دهید.

صفحه 13:
ستچش تکویتی سنجش برای یادگیری در حین آموزش رخ می دهد. بازخورد توصیفی مداوم تاثیر زیاد بر یادگیری هدف: راهنمای آموزش و بهبود یادگیری و عملکرد دانش آموزان سنجش تراکمی سنجش از یادگیری بعد از آموزش رخ می دهد. بازخورد ارزیابانه دوره ای تاثیر محدود بر یادگیری هدف: تعيين ميزان تسلط يا شايستكى دانش آموزان براساس اهداف يادكيرى

صفحه 14:
۶ تعریف: سوالات مفهومی به سوالاتی گفته می شود که میزان فهم و درک فراگیران از مطالب آموزشی را مورد اندازه گیری قرار می دهد به عبارت دیگر این نوع سوالات در پی اندازه گیری سطوح بالای یادگیری یا فرادانشی( فهمیدن. به کاربستن. تحلیل کردن. ارزشیابی کردن و آفربدن) است.در اين نوع سوالات.مطالب کتاب عیناً بازخوانی نمی شود.

صفحه 15:
7 == eee ‏تدریس مفهومی قبل از سنجش منهومی‎ ‏آشنایی کامل با حیطه ها و سطوح یادگیری‎ ‏طراحی و ترسیم نقشه مفهومی هر درس‎ Y ‏کشف و استخراج درست و دقیق مفهوم و اهداف اصلی درس‎ 7 ‏تشخیص و بیان ارتباط بین موضوعات. مفاهیم. پاراگراف هاء جملات. تصاویر‎ ۷ ‏کشف منطق و دلیل پشت هر سطر و پاراگراف‎ ۷ ‏تاکید بر کلمات کلیدی درس و بیان معنا و مفهوم آنها‎ 7 ‏استفاده زیاد از مثال های مرتبط با موضوع و مفاهیم درس‎ 7 ‏توجه به فعالیت هاء تمرین ها و پرسش های درس‎ 7 ‏دسته بندی موضوعات و مطالب درس و بیان تفاوت ها و تشابه های آنها‎ ‏درگیرکردن و مشارکت دادن دانش آموزان در فرایند تدریس‎ 7 ‏ضرورت توجه به انجام انواع سنجش ها و آزمون ها به ویژه سنجش تكوينى.‎ ‏پرسش شفاهی و آزمون های نهایی‎

صفحه 16:
اسطوح بادكيرى حوزه شناغتى

صفحه 17:
حیطه دانش الا تعریف : شامل یاد آوری و باز خوانی اصطلاحات. امور جزئی و کلی ۰ روشها و فرایندها . الگوها . نظربه ها و موقعیت ها است. [] فعل های رفتاری: نام ببرد. تعریف کند. تکرار کند. بنویسد. ذکر کند و ... لا نمونه سوال : ‎-١‏ ساختار اجتماعى را تعريف كنيد. ۲- علوم اجتماعی. کنش های اجتماعی و پیامدهای آن یعنی را مطالعه مى كند. ۳- ابن خلدون با استفاده از تجربه های تاربخی جوامع پیرامون خود. از عصبیت به عنوان جه جيزى ياد مى كند؟ يك از مثال هاى زير به « عقل انتقادى» اشاره دارد؟ الف) شناخت اصل انقباض و انبساط فلزات در علوم طبيعى ب) فهم معناى برخاستن يك فرد در جمع ج) شناسایی عوامل مهاجرت در جمعیت شناسی د) ارزیابی وضعیت ارزش های عدالت و آزادی در روابط انسانی

صفحه 18:
حیطه فهمیدن لا تعریف : توانایی کشف و بیان انديشه هاء,پیام هاو منظورهای اصلی و مستتر در یک اثر يا مطلب است که شامل ترجمه, تفسیر و بسط و تعمیم اطلاعات است. لا فعل های رفتاری: مثال می زند. حل می کند. ترجمه می کند. توضیح می دهد. بسط مى دهد. تخمين مى زند. تعميم مى دهد. بازنويسى مى كند. بيش بينى مى كند. دليل مى اورد. مقايسه مى كند. طبقه بندى مى كند و... لا نمونه سوال : ‎-١‏ علوم طبيعى درباره فرصت ها و محدوديت هاى فناورى به انسان آكاهى مى دهد. صحيح غلط ‏۲- تاکید بر آگاهی در زندگی اجتماعی انسان, مسير را براى روى آوردن به ‏جامعه شناسی تفسیری هموار ساخت. ‏۳- چرا علم پزشکی با آن که درباره انسان بحث می کند. جزء علوم انسانی نیست؟ ‏۴- نگاه فارابی به «علم» در مدینه فاضله و مدینه جاهله را با یکدیگر مقایسه کنید. ‎ ‎

صفحه 19:
حیطه به کار بردن لا تعریف : توانایی کاربرد انديشه ها و مفاهیم انتزاعی مثل قواعد. اصول و روش های علمی در موقعیت های عینی و عملی است. لا فعل های رفتاری: محاسبه می کند.تغییر می دهد.نمایش می دهد. کشف می کند.اندازه گیری می کند.پیدا می کند.اصلاح می کند.کنترل می کند.نمودار یا شکل رسم می کند. آزمایش می کند.تصحیح می کند.شبیه سازی می کند و ... لا نمونه سوال : ‎-١‏ هنر آشنایی زدایی چه نقش و کاربردی می تواند در زندگی روزمره ما داشته باشد دو مثال بزنید. ‏۲- در متن زیر یک «نابرابری طبیعی» و یک « تفاوت اسمی» پیدا کنید. ‏« در نظام آيارتايد. تفکیک نژادی در اماکن عمومی, ایستگاه هاء ورزشگاه ها و ... اجرا می ‏شد. به طور مثال افراد سیاه پوست مجبور بودند از بیمارستان غیر اروپایی ها استفاده کنند ‏و علی رغم توانایی جسمی و ذهنی. در دستیابی به ثروت. تحصیلات و قدرت سیاسی با ‏موانع فراوانی روبه رو بودند.» ‎ ‎

صفحه 20:
حيطه تحليل كردن لا تعريف : تجزيه و خرد كردن مطالب به اجزاء و عناصر تشكيل دهنده. كشف و شناخت ابن عناصر و روابط ميان اين عناصر از طريق بررسى جكونكى تركيب و : به اجزاء تقسیم می کند. با نمودار نشان می دهد. تحلیل می کند. تفکیک می کند. طبقه بندی می کند. مقایسه می کند و... لا نمونه سوال : ۱- براساس مطالعات و تفسیری, عوامل موثر بر اعتیاد جوانان و نوجوانان به بازی های رایانه ای را تحلیل کنید. ۲- در کدام تمام ویژگی های اشاره شده به مدل عدالت اجتماعی مربوط است؟ الف) ضروری دانستن رقابت - ایجاد بیمه های اجتماعی برای اقشار کم در آمد - مخالفت با مالکیت خصوصی ب) لغو نشدن مالکیت خصوصی - گرفتن مالیات از ثروتمندان - تامین نیازهای ضروری مردم توسط دولت ج)عادلانه بودن نابرابری اجتماعی- طرح خانه سازی عمومی - موافقت با رها سازی مطلق د) دخالت همه جانبه دولت - طبیعی دانستن قشربندی - اهمیت عدالت اقتصادی

صفحه 21:
حیطه ارزشیابی لا تعریف : عبارت است از قضاوت مبتنی بر هدف و منظوری خاص در باره ارزش ها, عقايد. كارهاء ‎Lele ol‏ روشها:مواد و... [] فعل های رفتاری: ارزیابی می کند. مقایسه می کند. نتیجه گیری می کند. انتقاد می کند. ربط می دهد. قضاوت می کند. داوری می کند. اثبات می کند و... لا نمونه سوال : ۱- دیدگاه طرفداران قشربندی اجتماعی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهید. ۲- علم مدنی فارابی را چگونه ارزبابی می کنید؟ ۳- انديشه اجتماعی فارابی و ابن خلدون را مقایسه کنید. ۴- با ذکر سه دلیل اثبات کنید که وجود علم فقه در جامعه اسلامی ضرورت دارد.

صفحه 22:
حيطه آفريدن لا تعريف : عبارت است از سازماندهى و تركيب عناصر براى خلق و توليد ايده و محصول جديد. لا فعل هاى رفتارى: ايجاد مى كند. مى آفريند. خلاصه مى كند. توليد مى كند. نمایش می دهد. بازنوبسی می کند. می سراید. طبقه بندی می کند. راهکار ارائه می دهد و ... لا نمونه سوال : ۱- با توجه به مفهوم ساختار اجتماعی. چارت سازمانی مدرسه خود را رسم کنید. ۲- با توجه به آشنایی با موضوعات علوم به نظر شما دانش های روان شناسی . اخلاق . مردم شناسی .تاریخ . شیمی و فیزیک را چگونه می توان طبقه بندی کرد؟ ۳- راهکار اصلاحی و پیشنهادی شما برای کاهش نابرابری اجتماعی در کشور چیست؟ ‎ay -۴‏ نظر شما هر کدام از دو مدل همانندسازی و تکثرگرا چگونه به منازعات هویتی ‏دامن می زند و چگونه برای حل این منازعات اقدام می کنند؟ ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
انواع آزمون های صحیح - غلط (تعریف و منال) الف) صحیح - غلط:یک جمله خبری داده می شود و آزمون شونده باید درست یا غلط بودن آن را تعیین کند. مثال: پیش بینی در علوم اجتماعی به سبب آگاهانه و ارادی بودن کنش های اجتماعی. تر از علوم طبیعی است. صحيح[] غلط[] ب) بله - خیرزیک جمله استفهامی داده می شود که باید جواب بله با خیر مشخص شود. مثال: آیا نظام آموزشی از ابزارهای قدرت نرم است؟ بلهت] خیر تا

صفحه 25:
انواع آزمون های صحیح - غلط (تعریف و منال) ج) اصلاحی:جمله ای داده می شود که در آن غلطی وجود دارد. آزمون شونده بايد غلط را تشخیص دهد و درست آن را بنویسد.مثال: فرهنگ اساطیری فرهنگی است که عقاید و ارزش های آن مربوط به همین جهان است. پاسخ: غلط. اصلاح: فرهنگ سکولار. د) خوشه ای:تنه سوال به صورت یک جمله ناتمام نوشته می شود و به دنبال آن تعدادی جواب قرار می گیردکه آزمون شونده باید صحیح با غلط بودن هر یک از جواب های پیشنهادی را مشخص کند. مثال: فوايد علوم انسانی و اجتماعی عبارت است از : انتقاد از کنش های ناپسند و ظالمانه انسان ها ‎TE ee‏ رها سازی انسان از محدودیت های طبیعت ‎Dé Ov‏ نشان دادن شیوه صحیح استفاده از طبیعت ‎Of Ov‏

صفحه 26:
۱- در هر سوال بیشتر از یک موضوع يا هدف آموزشی قرار نگیرد. ۲- طول سوال های صحیح و سوال های غلط یکسان باشد. ۳- سوال های صحیح غلط عیناً جمله های کتاب نباشد. ۴-از به کاربردن کلمات راهنمای پاسخ مثل همه . بعضی وقت ها . ‎WE‏ ‏هرگز و از اين قبیل پرهیز شود . ۵- سوال هایی طرح شود که درست با غلط بودن آنها قابل دفاع باشد. ۶- از جمله های پیچیده و چند قسمتی استفاده نشود. ۷- تعداد سوال های غلط بیشتر از تعداد سوال های صحیح باشد. ۱ ۳

صفحه 27:
انواع آزمون های جور کردنی(تعریف و مثال) الف) ساده‌:در این نوع آزمون هر یک از عبارت های ستون سمت راست فقط با یکی از مفاهیم ستون سمت چپ مرتبط است.مثال: الف) آداب و رسوم عروسی اقوام مختلف ۱- فرهنگ واقعی ب) آن بخش از فرهنگ که مردم به آن عمل می کنند. ۰ ۰ ۲- فرهنگ حق ج) آن بخش از فرهنگ که از نظر علمی صحیح و مطابق ۰ ۳- خرده فرهنگ موافق با فطرت انسان باشد. ۴- فرهنگ آرمانی ب) رده بندی:در این نوع آزمون هر یک از مفاهیم ستون سمت راست با بیش از یک مورد از موارد سمت چپ مرتبط است.مثال: الف)اکتسابی ۱-راستگو ب) انتسابی ۲-گندفگون ۳- متولد هشتم آبان۸۱ ۴- دانش آموز ۵- اثر انگشت

صفحه 28:
۱- در هر سوال یک موضوع یا هدف آموزشی قرار گیرد. ۲- پرسش ها و پاسخ های متجانس و همگون انتخاب شود. ۳- تعداد پاسخ ها از تعداد سوال ها پیشتر باشد.. ۴- طول فهرست های پرسش و پاسخ.کوتاه انتخاب شود و مطالب کمتری در هریک از پاسخ ها قرار گیرد. ۵- همه پرسش ها و پاسخ های ,یک سوال در یک صفحه باشد. ۶- در صورتی که پرسش ها با شماره باشد. پاسخ ها باید با حروف مشخص شود. ۷- هریک از پاسخ ها باید برای تمام پرسش های یک سوال. درست جلوه کی ۳ 7

صفحه 29:
نواع آزمون های چند گزینه ای(تعریف و منال) الف) تنها گزینه درست:در این نوع آزمون سوال فقط یک پاسخ صحیح دارد.مثال: الف) در کدام مدینه فارابی, آرمان هاء ارزش ها و امور غیر عقلانی. آرمان ها و ارزش های عقلانی معرفی می شوند؟ ۱- مدینه جاهله ۲-مدینه فاضله ۳-مدینه فاسقه ۴- مدینه ضاله ب) بهترین گزینهندر این نوع آزمون همه گزینه ها درست هستند اما یکی از آنها از همه درست تر است.مثال: ب) علوم ابزاری عبارت است از ... ۱- علومی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت اند ۲- علومی که ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های طبیعی اند ۳- علومی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت و ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های طبیحی آند ۴- علوم طبیعی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت و ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های طبیعی اند

صفحه 30:
۱- صورت سوال ساده. قابل فهم و گویا باشد. ۲- گزینه های انحرافی باید متجانس و همگون با سوال و پاسخ اصلی انتخاب شود. ۳- از تکرار مطالب در گزینه ها خودداری شود. ۴- گزینه های هر سوال طوری نوشته شود که از نظر دستوری و جمله بندی به نحو درست مکمل متن سوال باشند. ۵- پرسش و همه گزینه های مربوط به آن در یک صفحه باشد. ۶- در سوالات منفی. کلمه های منفی را برجسته کنید. ۷- از نوشتن سوالاتی که هم متن سوال و هم گزینه ها منفی است خودداری شود. ۸- از کاربرد عبارت های« هر سه گزینه یا هیچ یک از گزینه ها» خودداری شود. - طول و اندازه گزینه درست. متفاوت از سایر گزینه ها نباشد. ۹۹ A

صفحه 31:
انواع آزمون های محدود پاسخ(تعریف و مثال) الف) سوالی:متن آنها به صورت پرسشی تهیه می شود و پاسخ این دسته از سوال ها می تواند از یک کلمه یا یک عدد تا یک جمله کوتاه باشد.مثال: ۱- جامعه شناسان از کدام نوع سلطه به هژمونی تعبیر می کنند؟ ۲- علت نابرابری های اجتماعی در دیدگاه جامعه شناسان چیست؟ ب) کامل کردنی: به صورت یک جمله ناقص نوشته می شود که در آن یک يا بیش از یک جای خالی وجود دارد که باید آزمون شونده عبارت های موردنظررا بنوبسد. مثال:ماکس وبر از سلطه نظمی که گویا هدفی جدا از انسان ها و نیازهای واقعی آنها دارد به . تعبیر می کند. ج) تشخیصی & تنه سوال به صورت یک جمله امری یا پرسشی است و آزمون شونده با دیدن قسمتی از سوال. پاسخ آن را به خاطر می آورد. مثال: هر عبارت به کدام یک از انواع مدینه های فارابی اشاره دارد؟ الف) جامعه ای که در اثر انحراف عملی از مدینه فاضله شکل می گیر ب) آرمان ها و امور غیر عقلانی. آرمان ها و ارزش های عقلانی معرفی می شوند:

صفحه 32:
قواعد تهیه آزمون های محدود پاسخ(کوتاه پاسخ) ۷ موضوع مهم مطرح شود. ”7 پاسخ محدود و مشخصی نیاز باشد. 7 صورت سوال عین جمله کتاب نباشد. 7 در نوع کامل کردنی. عبارت های مهم حذف شود. 7 تعداد زیادی جای خالی در نظر گرفته نشود. 7 از به کار بردن عبارتی که جواب را مشخص می کند پرهیز شود. 7 بهتر است جای خالی در پایان جمله باشد.

صفحه 33:
قواعد طراحی آزمون های گسترده پاسخ(تشریحی) 7 هر سوال به یک هدف آموزشی مربوط باشد. بهتر است سطوح بالای یادگیری(تحلیل. ارزیابی. آفریدن) مد نظر قرار گیرد. صورت سوال بدون ابهام و کلی گویی و به صورت شفاف نوشته شود. به جای کلمات چه کسی,.چه وقت.کجا از کلمات چراءچگونه و به چه دلیل استفاده شود.

صفحه 34:
نکات مورد توجه در طراحی آزمون کتبی در سربرگ آزمون. اطلاعات ضروری و مورد نیاز نوشته شود(نام و نام خانوادگی. نام مدرسه‌نام آزمون. تاریخ و مدت زمان آزمون. تعداد صفحات آزمون) در طراحی سوالات املای کلمات و علائم نگارشی به درستی رعایت شود. به منظور ایجاد جذابیت. در طراحی سوالات. ابتکار و خلاقیت به کار گرفته شود مثل استفاده از جدول, نمودارء تصوير و ... ‎Vv‏ کلمات و اعداد منفی. مشخص و برجسته شود. ‏زمان پاسخ گویی با سرعت نگارش دانش آموزان و محتوای پاسخ تناسب داشته باشد. ‏سطوح مختلف یادگیری و ارزشیابی مد نطر قرار بگیرد. ‏نمرات در نظرگرفته شده متناسب با پاسخ ها باشد.

صفحه 35:
برگه کح جر > قواعد تصحح “” پاسخ ها سوال به سوال تصحيح شود نه برگه برگه. 7 هنگام تصحیح به نام دانش آموز توجه نشود. ۲ تمام پاسخ ها در یک نشست و بدون وقفه زمانی تصحیح شود. 7 اشتباهات دانش آموزان روی برگه تصحیح شود. در سوالات تشریحی. پاسخ ها تنها براساس هدف مورد نظر سوال تصحیح شود.

صفحه 36:

يادگيري جاده اي است بي انتها؛ هر قدمي كه آموزش بر مي دارد قدم بعدي ،سنجش است تا حركت در مسير يادگيري جريان داشته باشد. تعاريف اندازه گيري :فرايند بيان ويژگي ها و صفات اشياء و افراد به صورت عدد)نسبت دادن عدد به ويژگي ها( مانند بيان ويژگي منضبطي و زرنگي دانش آموز با عدد .٢٠ آزمون :وسيله اندازه گيري ويژگي ها و صفات افراد مانند اندازه گيري ميزان يادگيري دانش آموزان به كمك طرح سواﻻت)مدادكاغذي- عملكردي -شفاهي(. تعاريف سنجش :فرايند جمع آوري ،تركيب و تفسير اطﻼعات به منظور كمك به تصميم گيري هاي كﻼسي)توصيف كامل عملكرد و وضعيت تحصيلي دانش آموز به كمك ابزار ها و تكنيك هاي آموزشي().طراحي و اجراي آزمون ها(. ارزشيابي :قضاوت در مورد ارزش عملكرد دانش آموز و تصميم گيري نهايي درباره نحوه ادامه فرايند آموزشي با اطﻼع از ميزان تحقق اهداف مورد نظر. مقايسه سنجش ارزشيابي • قبل از ارزشيابي است. • محصولِ سنجش است. • اطﻼع رساني است. • قضاوت است. • نقاط ضعف و قوت را مشخص مي كند. • افراد را رتبه بندي مي كند. • مي تواند به صورت تشخيصي ،تكويني • تعيين كننده ارزش و كيفيت و تراكمي باشد. عملكرد است. مثال هاي كاربردي معلم سواﻻت كتبي )مدادكاغذي( مربوط به دروس يك و دو جامعه شناسي ٣را جهت پاسخگويي در اختيار دانش آموزان قرار مي دهد)آزمون( معلم برگه سواﻻت را تصحيح كرده و نمره هر يك از دانش آموزان كه بيانگر ميزان يادگيري آنهاست مشخص شده است)اندازه گيري( معلم عﻼوه بر آزمون مداد كاغذي قبﻼ از پرسش شفاهي،انجام فعاليت هاي كتاب)مشاهده( ،ارائه تحقيق و بررسي كارپوشه هاي مربوط به اين دو درس استفاده كرده است)سنجش( معلم براساس موارد فوق و اطﻼعات جمع آوري شده ،در مورد ميزان تحقق اهداف آموزشي مورد نظر قضاوت و تصميم گيري مي كند كه دروس قبلي را مرور و بررسي كند يا درس جديد تدريس شود)ارزشيابي( انواع سنجش سنجش آغازين آزمون آمادگي يا رفتارهاي ورودي: آيا فراگيران پيش نياز هاي درس تازه را آموخته اند؟ نه براي افزايش آمادگي، آموزش و تمرين بدهيد. نه بله آموزش خود را شروع كنيد. آزمون جايابي يا پيش آزمون: آيا فراگيران مطالبي از درس تازه را از پيش مي دانند؟ بله يادگيرندگان را با توجه به ميزان اطﻼعاتشان گروه بندي كرده و سطح آنها را ارتقاء دهيد. مقايسه سنجش تراكمي سنجش تكويني • سنجش براي يادگيري • سنجش از يادگيري • در حين آموزش رخ مي دهد. • بعد از آموزش رخ مي دهد. • بازخورد توصيفي • بازخورد ارزيابانه • مداوم • دوره اي • تاثير زياد بر يادگيري • تاثير محدود بر يادگيري • هدف :راهنماي آموزش و بهبود • هدف :تعيين ميزان تسلط يا شايستگي يادگيري و عملكرد دانش آموزان دانش آموزان براساس اهداف يادگيري سواﻻت مفهومي تعريف :سواﻻت مفهومي به سواﻻتي گفته مي شود كه ميزان فهم و درك فراگيران از مطالب آموزشي را مورد اندازه گيري قرار مي دهد به عبارت ديگر اين نوع سواﻻت در پي اندازه گيري سطوح باﻻي يادگيري يا فرادانشي) فهميدن ،به كاربستن ،تحليل كردن ،ارزشيابي كردن و آفريدن( است.در اين نوع سواﻻت،مطالب كتاب عيناً بازخواني نمي شود. تدريس مفهومي قبل از سنجش مفهومي آشنايي كامل با حيطه ها و سطوح يادگيري طراحي و ترسيم نقشه مفهومي هر درس كشف و استخراج درست و دقيق مفهوم و اهداف اصلي درس تشخيص و بيان ارتباط بين موضوعات ،مفاهيم ،پاراگراف ها ،جمﻼت ،تصاوير كشف منطق و دليل پشت هر سطر و پاراگراف تاكيد بر كلمات كليدي درس و بيان معنا و مفهوم آنها استفاده زياد از مثال هاي مرتبط با موضوع و مفاهيم درس توجه به فعاليت ها ،تمرين ها و پرسش هاي درس دسته بندي موضوعات و مطالب درس و بيان تفاوت ها و تشابه هاي آنها درگيركردن و مشاركت دادن دانش آموزان در فرايند تدريس ضرورت توجه به انجام انواع سنجش ها و آزمون ها به ويژه سنجش تكويني، پرسش شفاهي و آزمون هاي نهايي حيطه دانش تعريف :شامل يادآوري و باز خواني اصطﻼحات ،امور جزئي و كلي ،روشها و فرايندها ،الگوها ،نظريه ها و موقعيت ها است. فعل هاي رفتاري :نام ببرد ،تعريف كند ،تكرار كند ،بنويسد ،ذكر كند و ... نمونه سوال : -١ساختار اجتماعي را تعريف كنيد. -٢علوم اجتماعي ،كنش هاي اجتماعي و پيامدهاي آن يعني ...............را مطالعه مي كند. -٣ابن خلدون با استفاده از تجربه هاي تاريخي جوامع پيرامون خود ،از عصبيت به عنوان چه چيزي ياد مي كند؟ -٤كدام يك از مثال هاي زير به » عقل انتقادي« اشاره دارد؟ الف( شناخت اصل انقباض و انبساط فلزات در علوم طبيعي ب( فهم معناي برخاستن يك فرد در جمع ج( شناسايي عوامل مهاجرت در جمعيت شناسي د( ارزيابي وضعيت ارزش هاي عدالت و آزادي در روابط انساني حيطه فهميدن تعريف :توانايي كشف و بيان انديشه ها،پيام هاو منظورهاي اصلي و مستتر در يك اثر يا مطلب است كه شامل ترجمه ،تفسير و بسط و تعميم اطﻼعات است. فعل هاي رفتاري :مثال مي زند ،حل مي كند ،ترجمه مي كند ،توضيح مي دهد، بسط مي دهد ،تخمين مي زند ،تعميم مي دهد ،بازنويسي مي كند ،پيش بيني مي كند ،دليل مي آورد ،مقايسه مي كند ،طبقه بندي مي كند و... نمونه سوال : -١علوم طبيعي درباره فرصت ها و محدوديت هاي فناوري به انسان آگاهي مي دهد .صحيح غلط -٢تاكيد بر آگاهي و .....................در زندگي اجتماعي انسان ،مسير را براي روي آوردن به جامعه شناسي تفسيري هموار ساخت. -٣چرا علم پزشكي با آن كه درباره انسان بحث مي كند ،جزء علوم انساني نيست؟ -٤نگاه فارابي به »علم« در مدينه فاضله و مدينه جاهله را با يكديگر مقايسه كنيد. حيطه به كار بردن تعريف :توانايي كاربرد انديشه ها و مفاهيم انتزاعي مثل قواعد ،اصول و روش هاي علمي در موقعيت هاي عيني و عملي است. فعل هاي رفتاري :محاسبه مي كند،تغيير مي دهد،نمايش مي دهد،كشف مي كند،اندازه گيري مي كند،پيدا مي كند،اصﻼح مي كند،كنترل مي كند،نمودار يا شكل رسم مي كند،آزمايش مي كند،تصحيح مي كند.شبيه سازي مي كند و ... نمونه سوال : -١هنر آشنايي زدايي چه نقش و كاربردي مي تواند در زندگي روزمره ما داشته باشد دو مثال بزنيد. -٢در متن زير يك »نابرابري طبيعي« و يك » تفاوت اسمي« پيدا كنيد. » در نظام آپارتايد ،تفكيك نژادي در اماكن عمومي ،ايستگاه ها ،ورزشگاه ها و ...اجرا مي شد .به طور مثال افراد سياه پوست مجبور بودند از بيمارستان غير اروپايي ها استفاده كنند و علي رغم توانايي جسمي و ذهني ،در دستيابي به ثروت ،تحصيﻼت و قدرت سياسي با موانع فراواني روبه رو بودند«. حيطه تحليل كردن تعريف :تجزيه و خرد كردن مطالب به اجزاء و عناصر تشكيل دهنده ،كشف و شناخت اين عناصر و روابط ميان اين عناصر از طريق بررسي چگونگي تركيب و تشكيل آنهاست. فعل هاي رفتاري :به اجزاء تقسيم مي كند ،با نمودار نشان مي دهد،تحليل مي كند ،تفكيك مي كند ،طبقه بندي مي كند ،مقايسه مي كند و... نمونه سوال : -١براساس مطالعات تبيني و تفسيري ،عوامل موثر بر اعتياد جوانان و نوجوانان به بازي هاي رايانه اي را تحليل كنيد. -٢در كدام گزينه ،تمام ويژگي هاي اشاره شده به مدل عدالت اجتماعي مربوط است؟ الف( ضروري دانستن رقابت – ايجاد بيمه هاي اجتماعي براي اقشار كم درآمد – مخالفت با مالكيت خصوصي ب( لغو نشدن مالكيت خصوصي – گرفتن ماليات از ثروتمندان – تامين نيازهاي ضروري مردم توسط دولت ج(عادﻻنه بودن نابرابري اجتماعي -طرح خانه سازي عمومي – موافقت با رها سازي مطلق د( دخالت همه جانبه دولت – طبيعي دانستن قشربندي – اهميت عدالت اقتصادي حيطه ارزشيابي تعريف :عبارت است از قضاوت مبتني بر هدف و منظوري خاص در باره ارزش ها، عقايد ،كارها ،راه حلها ،روشها،مواد و... فعل هاي رفتاري :ارزيابي مي كند ،مقايسه مي كند ،نتيجه گيري مي كند ،انتقاد مي كند ،ربط مي دهد ،قضاوت مي كند ،داوري مي كند ،اثبات مي كند و... نمونه سوال : -١ديدگاه طرفداران قشربندي اجتماعي را مورد نقد و ارزيابي قرار دهيد. -٢علم مدني فارابي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ -٣انديشه اجتماعي فارابي و ابن خلدون را مقايسه كنيد. -٤با ذكر سه دليل اثبات كنيد كه وجود علم فقه در جامعه اسﻼمي ضرورت دارد. حيطه آفريدن تعريف :عبارت است از سازماندهي و تركيب عناصر براي خلق و توليد ايده و محصول جديد. فعل هاي رفتاري :ايجاد مي كند ،مي آفريند ،خﻼصه مي كند ،توليد مي كند، نمايش مي دهد ،بازنويسي مي كند ،مي سرايد ،طبقه بندي مي كند ،راهكار ارائه مي دهد و ... نمونه سوال : -١با توجه به مفهوم ساختار اجتماعي ،چارت سازماني مدرسه خود را رسم كنيد. -٢با توجه به آشنايي با موضوعات علوم به نظر شما دانش هاي روان شناسي ،اخﻼق ،مردم شناسي ،تاريخ ،شيمي و فيزيك را چگونه مي توان طبقه بندي كرد؟ -٣راهكار اصﻼحي و پيشنهادي شما براي كاهش نابرابري اجتماعي در كشور چيست؟ -٤به نظر شما هر كدام از دو مدل همانندسازي و تكثرگرا چگونه به منازعات هويتي دامن مي زند و چگونه براي حل اين منازعات اقدام مي كنند؟ انواع آزمون هاي صحيح – غلط)تعريف و مثال( الف( صحيح – غلط:يك جمله خبري داده مي شود و آزمون شونده بايد درست يا غلط بودن آن را تعيين كند .مثال: پيش بيني در علوم اجتماعي به سبب آگاهانه و ارادي بودن كنش هاي اجتماعي، پيچيده تر از علوم طبيعي است .صحيح غلط ب( بله – خير:يك جمله استفهامي داده مي شود كه بايد جواب بله يا خير مشخص شود .مثال: بله خير آيا نظام آموزشي از ابزارهاي قدرت نرم است؟ انواع آزمون هاي صحيح – غلط)تعريف و مثال( ج( اصﻼحي:جمله اي داده مي شود كه در آن غلطي وجود دارد ،آزمون شونده بايد غلط را تشخيص دهد و درست آن را بنويسد.مثال: فرهنگ اساطيري فرهنگي است كه عقايد و ارزش هاي آن مربوط به همين جهان است .پاسخ :غلط .اصﻼح :فرهنگ سكوﻻر. د( خوشه اي:تنه سوال به صورت يك جمله ناتمام نوشته مي شود و به دنبال آن تعدادي جواب قرار مي گيردكه آزمون شونده بايد صحيح يا غلط بودن هر يك از جواب هاي پيشنهادي را مشخص كند .مثال: فوايد علوم انساني و اجتماعي عبارت است از : ص غ انتقاد از كنش هاي ناپسند و ظالمانه انسان ها ص غ رها سازي انسان از محدوديت هاي طبيعت ص غ نشان دادن شيوه صحيح استفاده از طبيعت قواعد تهيه سواﻻت صحيح _ غلط -١در هر سوال بيشتر از يك موضوع يا هدف آموزشي قرار نگيرد. -٢طول سوال هاي صحيح و سوال هاي غلط يكسان باشد. -٣سوال هاي صحيح غلط عيناً جمله هاي كتاب نباشد. -٤از به كاربردن كلمات راهنماي پاسخ مثل همه ،بعضي وقت ها ،غالباً ، هرگز و از اين قبيل پرهيز شود . -٥سوال هايي طرح شود كه درست يا غلط بودن آنها قابل دفاع باشد. -٦از جمله هاي پيچيده و چند قسمتي استفاده نشود. -٧تعداد سوال هاي غلط بيشتر از تعداد سوال هاي صحيح باشد. انواع آزمون هاي جور كردني)تعريف و مثال( الف( ساده:در اين نوع آزمون هر يك از عبارت هاي ستون سمت راست فقط با يكي از مفاهيم ستون سمت چپ مرتبط است.مثال: -١فرهنگ واقعي الف(آداب و رسوم عروسي اقوام مختلف -٢فرهنگ حق ب( آن بخش از فرهنگ كه مردم به آن عمل مي كنند. ج( آن بخش از فرهنگ كه از نظر علمي صحيح و مطابق -٣خرده فرهنگ موافق -٤فرهنگ آرماني با فطرت انسان باشد. ب( رده بندي:در اين نوع آزمون هر يك از مفاهيم ستون سمت راست با بيش از يك مورد از موارد سمت چپ مرتبط است.مثال: -١راستگو الف(اكتسابي -٢گندمگون ب( انتسابي -٣متولد هشتم آبان٨١ -٤دانش آموز -٥اثر انگشت قواعد تهيه سواﻻت جوركردني -١در هر سوال يك موضوع يا هدف آموزشي قرار گيرد. -٢پرسش ها و پاسخ هاي متجانس و همگون انتخاب شود. -٣تعداد پاسخ ها از تعداد سوال ها بيشتر باشد.. -٤طول فهرست هاي پرسش و پاسخ،كـوتاه انتخاب شود و مطالب كمتـري در هريك از پاسخ ها قرار گيرد. -٥همه پرسش ها و پاسخ هاي يك سوال در يك صفحه باشد. -٦در صورتي كه پرسش ها با شماره باشد ،پاسخ ها بايد با حروف مشخص شود. -٧هريك از پاسخ ها بايد براي تمام پرسش هاي يك سوال ،درست جلوه كند. انواع آزمون هاي چند گزينه اي)تعريف و مثال( الف( تنها گزينه درست:در اين نوع آزمون سوال فقط يك پاسخ صحيح دارد.مثال: الف( در كدام مدينه فارابي ،آرمان ها ،ارزش ها و امور غير عقﻼني ،آرمان ها و ارزش هاي عقﻼني معرفي مي شوند؟ -١مدينه جاهله -٢مدينه فاضله -٣مدينه فاسقه -٤مدينه ضاله ب( بهترين گزينه:در اين نوع آزمون همه گزينه ها درست هستند اما يكي از آنها از همه درست تر است.مثال: ب( علوم ابزاري عبارت است از ... -١علومي كه ابزار تسلط انسان بر طبيعت اند -٢علومي كه ابزار رهاسازي انسان از محدوديت هاي طبيعي اند -٣علومي كه ابزار تسلط انسان بر طبيعت و ابزار رهاسازي انسان از محدوديت هاي طبيعي اند -٤علوم طبيعي كه ابزار تسلط انسان بر طبيعت و ابزار رهاسازي انسان از محدوديت هاي طبيعي اند قواعد تهيه سواﻻت چند گزينه اي -١صورت سوال ساده ،قابل فهم و گويا باشد. -٢گزينه هاي انحرافي بايد متجانس و همگون با سوال و پاسخ اصلي انتخاب شود. -٣از تكرار مطالب در گزينه ها خودداري شود. -٤گزينه هاي هر سوال طوري نوشته شود كه از نظر دستوري و جمله بندي به نحو درست مكمل متن سوال باشند. -٥پرسش و همه گزينه هاي مربوط به آن در يك صفحه باشد. -٦در سواﻻت منفي ،كلمه هاي منفي را برجسته كنيد. -٧از نوشتن سواﻻتي كه هم متن سوال و هم گزينه ها منفي است خودداري شود. -٨از كاربرد عبارت هاي» هر سه گزينه يا هيچ يك از گزينه ها« خودداري شود. -٩طول و اندازه گزينه درست ،متفاوت از ساير گزينه ها نباشد. انواع آزمون هاي محدود پاسخ)تعريف و مثال( الف( سوالي:متن آنها به صورت پرسشي تهيه مي شود و پاسخ اين دسته از سوال ها مي تواند از يك كلمه يا يك عدد تا يك جمله كوتاه باشد.مثال: -١جامعه شناسان از كدام نوع سلطه به هژموني تعبير مي كنند؟ -٢علت نابرابري هاي اجتماعي در ديدگاه جامعه شناسان چيست؟ ب( كامل كردني :به صورت يك جمله ناقص نوشته مي شود كه در آن يك يا بيش از يك جاي خالي وجود دارد كه بايد آزمون شونده عبارت هاي موردنظررا بنويسد. مثال:ماكس وبر از سلطه نظمي كه گويا هدفي جدا از انسان ها و نيازهاي واقعي آنها دارد به ..........................تعبير مي كند. ج( تشخيصي يا تداعي :تنه سوال به صورت يك جمله امري يا پرسشي است و آزمون شونده با ديدن قسمتي از سوال ،پاسخ آن را به خاطر مي آورد .مثال: هر عبارت به كدام يك از انواع مدينه هاي فارابي اشاره دارد؟ الف( جامعه اي كه در اثر انحراف عملي از مدينه فاضله شكل مي گيرد.................... : ب( آرمان ها و امور غير عقﻼني ،آرمان ها و ارزش هاي عقﻼني معرفي مي شوند................... : قواعد تهيه آزمون هاي محدود پاسخ)كوتاه پاسخ( موضوع مهم مطرح شود. پاسخ محدود و مشخصي نياز باشد. صورت سوال عين جمله كتاب نباشد. در نوع كامل كردني ،عبارت هاي مهم حذف شود. تعداد زيادي جاي خالي در نظر گرفته نشود. از به كار بردن عبارتي كه جواب را مشخص مي كند پرهيز شود. بهتر است جاي خالي در پايان جمله باشد. قواعد طراحي آزمون هاي گسترده پاسخ)تشريحي( هر سوال به يك هدف آموزشي مربوط باشد. بهتر است سطوح باﻻي يادگيري)تحليل ،ارزيابي ،آفريدن( مد نظر قرار گيرد. صورت سوال بدون ابهام و كلي گويي و به صورت شفاف نوشته شود. به جاي كلمات چه كسي،چه وقت،كجا از كلمات چرا،چگونه و به چه دليل استفاده شود. نكات مورد توجه در طراحي آزمون كتبي در سربرگ آزمون ،اطﻼعات ضروري و مورد نياز نوشته شود)نام و نام خانوادگي، نام مدرسه،نام آزمون ،تاريخ و مدت زمان آزمون ،تعداد صفحات آزمون( در طراحي سواﻻت امﻼي كلمات و عﻼئم نگارشي به درستي رعايت شود. به منظور ايجاد جذابيت ،در طراحي سواﻻت ،ابتكار و خﻼقيت به كار گرفته شود مثل استفاده از جدول ،نمودار ،تصوير و ... كلمات و اعداد منفي ،مشخص و برجسته شود. زمان پاسخ گويي با سرعت نگارش دانش آموزان و محتواي پاسخ تناسب داشته باشد. سطوح مختلف يادگيري و ارزشيابي مد نطر قرار بگيرد. نمرات در نظرگرفته شده متناسب با پاسخ ها باشد. پاسخ ها سوال به سوال تصحيح شود نه برگه برگه. هنگام تصحيح به نام دانش آموز توجه نشود. تمام پاسخ ها در يك نشست و بدون وقفه زماني تصحيح شود. اشتباهات دانش آموزان روي برگه تصحيح شود. در سواﻻت تشريحي ،پاسخ ها تنها براساس هدف مورد نظر سوال تصحيح شود.

39,000 تومان