صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
gol af
wee
بر یادگیری جریان داشته باشد.
صفحه 4:
۶ افدازه گیری: فرایند بیان ویژگی ها و صفات اشیاء و افراد به صور
عدد(نسبت دادن عدد به ویژگی ها) مانند بیان ویژگی منضبطی و زرنگی
دانش آموز با عدد ۲۰.
آزمون: وسیله اندازه گیری ویژگی ها و صفات افراد مانند اندازه گیری
میزان یادگیری دانش آموزان به کمک طرح سوالات(مدادکاغذی-
عملکردی - شفاهی).
صفحه 5:
* سنجش: فرایند جمع آوری. ترکیب و تفسیر اطلاعات به منظور کمک به
تصمیم گیری های کلاسی(توصیف کامل عملکرد و وضعیت تحصیلی دانش
آموز به کمک ابزار ها و تکنیک های آموزشی)(طراحی و اجرای آزمون ه).
ارزشیابی: قضاوت در مورد ارزش عملکرد دانش آموز و تصمیم گیری
نهایی درباره نحوه ادامه فرایند آموزشی با اطلاع از میزان تحقق اهداف
| مورد نظر. y
صفحه 6:
قبل إر |ررشيابي اسث.
اطلاع رسانى است.
نقاط ضعف و قوت را مشخص مى كند.
می تواند به صورت تشخیصی, تكوينى
و تراکمی باشد.
ارزشیابی
قضاوت است.
افراد را رتبه بندی می کند.
تعیین کننده ارزش و کیفیت
Ea عهلکره
صفحه 7:
نمودار آمیختگی رابطة تدریس, سنجش, اندازهگیری, آزمون و ارزشیابی(برون؛ 4۲۰۱۸
صفحه 8:
مثال های کاربردی
معلم سوالات کتبی (مدادکاغذی) مربوط به دروس یک و دو جامعه شناسی ۳ را جهت
پاسخگویی در اختیار دانش آموزان قرار می دهد( آزمون)
معلم برگه سوالات را تصحیح کرده و نمره هر یک از دانش آموزان که بیانگر
میزان بادگیری آنهاست مشخص شده است(اندازه گیری)
معلم علاوه بر آزمون مداد کاغذی قبلا از پرسش شفاهی.انجام فعالیت های
کتاب(مشاهده). ارائه تحقیق و بررسی کارپوشه های مربوط به این دو درس
استفاده کرده است(سنجش)
“” معلم براساس موارد فوق و اطلاعات جمع آوری شده. در مورد میزان تحقق اهداف
آموزشی مورد نظر قضاوت و تصمیم گیری می کند که دروس قبلی را مرور و
بررسی کند يا درس جدید تدریس شود(ارزشیابی)
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
سنجش آغازین
"بيدا كردن"
سنجش SIS
"اطمینان بخشیدن"
"بررسى" "بازخورد" "دركيرساختن دانش آموزان"
صفحه 12:
نه
برای افزایش آمادگی.
آموزش و تمربن بدهید.
آزمون آمادگی یا رفتارهای ورودی:
آیا فراگیران پیش نیاز های درس
تازه را آموخته اند؟
بله نه
آموزش خود را
شروع کنید.
آزمون جایابی یا پیش آزمون:
آیافراگیران مطالبی از درس
تازه را از پیش می دانند؟
پله
پادگیرندگان رآ با توجه به
میزان اطلاعاتشان گروه بندی
کرده و سطح آنها را ارتقاء
دهید.
صفحه 13:
ستچش تکویتی
سنجش برای یادگیری
در حین آموزش رخ می دهد.
بازخورد توصیفی
مداوم
تاثیر زیاد بر یادگیری
هدف: راهنمای آموزش و بهبود
یادگیری و عملکرد دانش آموزان
سنجش تراکمی
سنجش از یادگیری
بعد از آموزش رخ می دهد.
بازخورد ارزیابانه
دوره ای
تاثیر محدود بر یادگیری
هدف: تعيين ميزان تسلط يا شايستكى
دانش آموزان براساس اهداف يادكيرى
صفحه 14:
۶ تعریف: سوالات مفهومی به سوالاتی گفته می شود که میزان فهم و درک
فراگیران از مطالب آموزشی را مورد اندازه گیری قرار می دهد به عبارت
دیگر این نوع سوالات در پی اندازه گیری سطوح بالای یادگیری یا
فرادانشی( فهمیدن. به کاربستن. تحلیل کردن. ارزشیابی کردن و آفربدن)
است.در اين نوع سوالات.مطالب کتاب عیناً بازخوانی نمی شود.
صفحه 15:
7 == eee
تدریس مفهومی قبل از سنجش منهومی
آشنایی کامل با حیطه ها و سطوح یادگیری
طراحی و ترسیم نقشه مفهومی هر درس Y
کشف و استخراج درست و دقیق مفهوم و اهداف اصلی درس 7
تشخیص و بیان ارتباط بین موضوعات. مفاهیم. پاراگراف هاء جملات. تصاویر ۷
کشف منطق و دلیل پشت هر سطر و پاراگراف ۷
تاکید بر کلمات کلیدی درس و بیان معنا و مفهوم آنها 7
استفاده زیاد از مثال های مرتبط با موضوع و مفاهیم درس 7
توجه به فعالیت هاء تمرین ها و پرسش های درس 7
دسته بندی موضوعات و مطالب درس و بیان تفاوت ها و تشابه های آنها
درگیرکردن و مشارکت دادن دانش آموزان در فرایند تدریس 7
ضرورت توجه به انجام انواع سنجش ها و آزمون ها به ویژه سنجش تكوينى.
پرسش شفاهی و آزمون های نهایی
صفحه 16:
اسطوح بادكيرى حوزه شناغتى
صفحه 17:
حیطه دانش
الا تعریف : شامل یاد آوری و باز خوانی اصطلاحات. امور جزئی و کلی ۰ روشها و
فرایندها . الگوها . نظربه ها و موقعیت ها است.
[] فعل های رفتاری: نام ببرد. تعریف کند. تکرار کند. بنویسد. ذکر کند و ...
لا نمونه سوال :
-١ ساختار اجتماعى را تعريف كنيد.
۲- علوم اجتماعی. کنش های اجتماعی و پیامدهای آن یعنی را مطالعه مى كند.
۳- ابن خلدون با استفاده از تجربه های تاربخی جوامع پیرامون خود. از عصبیت به عنوان
جه جيزى ياد مى كند؟
يك از مثال هاى زير به « عقل انتقادى» اشاره دارد؟
الف) شناخت اصل انقباض و انبساط فلزات در علوم طبيعى
ب) فهم معناى برخاستن يك فرد در جمع
ج) شناسایی عوامل مهاجرت در جمعیت شناسی
د) ارزیابی وضعیت ارزش های عدالت و آزادی در روابط انسانی
صفحه 18:
حیطه فهمیدن
لا تعریف : توانایی کشف و بیان انديشه هاء,پیام هاو منظورهای اصلی و مستتر در
یک اثر يا مطلب است که شامل ترجمه, تفسیر و بسط و تعمیم اطلاعات است.
لا فعل های رفتاری: مثال می زند. حل می کند. ترجمه می کند. توضیح می دهد.
بسط مى دهد. تخمين مى زند. تعميم مى دهد. بازنويسى مى كند. بيش بينى مى
كند. دليل مى اورد. مقايسه مى كند. طبقه بندى مى كند و...
لا نمونه سوال :
-١ علوم طبيعى درباره فرصت ها و محدوديت هاى فناورى به انسان آكاهى مى دهد. صحيح غلط
۲- تاکید بر آگاهی در زندگی اجتماعی انسان, مسير را براى روى آوردن به
جامعه شناسی تفسیری هموار ساخت.
۳- چرا علم پزشکی با آن که درباره انسان بحث می کند. جزء علوم انسانی نیست؟
۴- نگاه فارابی به «علم» در مدینه فاضله و مدینه جاهله را با یکدیگر مقایسه کنید.
صفحه 19:
حیطه به کار بردن
لا تعریف : توانایی کاربرد انديشه ها و مفاهیم انتزاعی مثل قواعد. اصول و روش
های علمی در موقعیت های عینی و عملی است.
لا فعل های رفتاری: محاسبه می کند.تغییر می دهد.نمایش می دهد. کشف می
کند.اندازه گیری می کند.پیدا می کند.اصلاح می کند.کنترل می کند.نمودار یا
شکل رسم می کند. آزمایش می کند.تصحیح می کند.شبیه سازی می کند و ...
لا نمونه سوال :
-١ هنر آشنایی زدایی چه نقش و کاربردی می تواند در زندگی روزمره ما داشته باشد دو مثال بزنید.
۲- در متن زیر یک «نابرابری طبیعی» و یک « تفاوت اسمی» پیدا کنید.
« در نظام آيارتايد. تفکیک نژادی در اماکن عمومی, ایستگاه هاء ورزشگاه ها و ... اجرا می
شد. به طور مثال افراد سیاه پوست مجبور بودند از بیمارستان غیر اروپایی ها استفاده کنند
و علی رغم توانایی جسمی و ذهنی. در دستیابی به ثروت. تحصیلات و قدرت سیاسی با
موانع فراوانی روبه رو بودند.»
صفحه 20:
حيطه تحليل كردن
لا تعريف : تجزيه و خرد كردن مطالب به اجزاء و عناصر تشكيل دهنده. كشف و
شناخت ابن عناصر و روابط ميان اين عناصر از طريق بررسى جكونكى تركيب و
: به اجزاء تقسیم می کند. با نمودار نشان می دهد. تحلیل می
کند. تفکیک می کند. طبقه بندی می کند. مقایسه می کند و...
لا نمونه سوال :
۱- براساس مطالعات و تفسیری, عوامل موثر بر اعتیاد جوانان و نوجوانان به بازی های رایانه
ای را تحلیل کنید.
۲- در کدام تمام ویژگی های اشاره شده به مدل عدالت اجتماعی مربوط است؟
الف) ضروری دانستن رقابت - ایجاد بیمه های اجتماعی برای اقشار کم در آمد - مخالفت با مالکیت خصوصی
ب) لغو نشدن مالکیت خصوصی - گرفتن مالیات از ثروتمندان - تامین نیازهای ضروری مردم توسط دولت
ج)عادلانه بودن نابرابری اجتماعی- طرح خانه سازی عمومی - موافقت با رها سازی مطلق
د) دخالت همه جانبه دولت - طبیعی دانستن قشربندی - اهمیت عدالت اقتصادی
صفحه 21:
حیطه ارزشیابی
لا تعریف : عبارت است از قضاوت مبتنی بر هدف و منظوری خاص در باره ارزش ها,
عقايد. كارهاء Lele ol روشها:مواد و...
[] فعل های رفتاری: ارزیابی می کند. مقایسه می کند. نتیجه گیری می کند. انتقاد
می کند. ربط می دهد. قضاوت می کند. داوری می کند. اثبات می کند و...
لا نمونه سوال :
۱- دیدگاه طرفداران قشربندی اجتماعی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهید.
۲- علم مدنی فارابی را چگونه ارزبابی می کنید؟
۳- انديشه اجتماعی فارابی و ابن خلدون را مقایسه کنید.
۴- با ذکر سه دلیل اثبات کنید که وجود علم فقه در جامعه اسلامی ضرورت دارد.
صفحه 22:
حيطه آفريدن
لا تعريف : عبارت است از سازماندهى و تركيب عناصر براى خلق و توليد ايده و
محصول جديد.
لا فعل هاى رفتارى: ايجاد مى كند. مى آفريند. خلاصه مى كند. توليد مى كند.
نمایش می دهد. بازنوبسی می کند. می سراید. طبقه بندی می کند. راهکار ارائه
می دهد و ...
لا نمونه سوال :
۱- با توجه به مفهوم ساختار اجتماعی. چارت سازمانی مدرسه خود را رسم کنید.
۲- با توجه به آشنایی با موضوعات علوم به نظر شما دانش های روان شناسی . اخلاق . مردم
شناسی .تاریخ . شیمی و فیزیک را چگونه می توان طبقه بندی کرد؟
۳- راهکار اصلاحی و پیشنهادی شما برای کاهش نابرابری اجتماعی در کشور چیست؟
ay -۴ نظر شما هر کدام از دو مدل همانندسازی و تکثرگرا چگونه به منازعات هویتی
دامن می زند و چگونه برای حل این منازعات اقدام می کنند؟
صفحه 23:
صفحه 24:
انواع آزمون های صحیح - غلط (تعریف و منال)
الف) صحیح - غلط:یک جمله خبری داده می شود و آزمون شونده باید درست یا
غلط بودن آن را تعیین کند. مثال:
پیش بینی در علوم اجتماعی به سبب آگاهانه و ارادی بودن کنش های اجتماعی.
تر از علوم طبیعی است. صحيح[] غلط[]
ب) بله - خیرزیک جمله استفهامی داده می شود که باید جواب بله با خیر مشخص
شود. مثال:
آیا نظام آموزشی از ابزارهای قدرت نرم است؟ بلهت] خیر تا
صفحه 25:
انواع آزمون های صحیح - غلط (تعریف و منال)
ج) اصلاحی:جمله ای داده می شود که در آن غلطی وجود دارد. آزمون شونده بايد
غلط را تشخیص دهد و درست آن را بنویسد.مثال:
فرهنگ اساطیری فرهنگی است که عقاید و ارزش های آن مربوط به همین جهان
است. پاسخ: غلط. اصلاح: فرهنگ سکولار.
د) خوشه ای:تنه سوال به صورت یک جمله ناتمام نوشته می شود و به دنبال آن
تعدادی جواب قرار می گیردکه آزمون شونده باید صحیح با غلط بودن هر یک از
جواب های پیشنهادی را مشخص کند. مثال:
فوايد علوم انسانی و اجتماعی عبارت است از :
انتقاد از کنش های ناپسند و ظالمانه انسان ها TE ee
رها سازی انسان از محدودیت های طبیعت Dé Ov
نشان دادن شیوه صحیح استفاده از طبیعت Of Ov
صفحه 26:
۱- در هر سوال بیشتر از یک موضوع يا هدف آموزشی قرار نگیرد.
۲- طول سوال های صحیح و سوال های غلط یکسان باشد.
۳- سوال های صحیح غلط عیناً جمله های کتاب نباشد.
۴-از به کاربردن کلمات راهنمای پاسخ مثل همه . بعضی وقت ها . WE
هرگز و از اين قبیل پرهیز شود .
۵- سوال هایی طرح شود که درست با غلط بودن آنها قابل دفاع باشد.
۶- از جمله های پیچیده و چند قسمتی استفاده نشود.
۷- تعداد سوال های غلط بیشتر از تعداد سوال های صحیح باشد.
۱ ۳
صفحه 27:
انواع آزمون های جور کردنی(تعریف و مثال)
الف) ساده:در این نوع آزمون هر یک از عبارت های ستون سمت راست فقط با یکی
از مفاهیم ستون سمت چپ مرتبط است.مثال:
الف) آداب و رسوم عروسی اقوام مختلف ۱- فرهنگ واقعی
ب) آن بخش از فرهنگ که مردم به آن عمل می کنند. ۰ ۰ ۲- فرهنگ حق
ج) آن بخش از فرهنگ که از نظر علمی صحیح و مطابق ۰ ۳- خرده فرهنگ موافق
با فطرت انسان باشد. ۴- فرهنگ آرمانی
ب) رده بندی:در این نوع آزمون هر یک از مفاهیم ستون سمت راست با بیش از یک
مورد از موارد سمت چپ مرتبط است.مثال:
الف)اکتسابی ۱-راستگو
ب) انتسابی ۲-گندفگون
۳- متولد هشتم آبان۸۱
۴- دانش آموز
۵- اثر انگشت
صفحه 28:
۱- در هر سوال یک موضوع یا هدف آموزشی قرار گیرد.
۲- پرسش ها و پاسخ های متجانس و همگون انتخاب شود.
۳- تعداد پاسخ ها از تعداد سوال ها پیشتر باشد..
۴- طول فهرست های پرسش و پاسخ.کوتاه انتخاب شود و مطالب کمتری
در هریک از پاسخ ها قرار گیرد.
۵- همه پرسش ها و پاسخ های ,یک سوال در یک صفحه باشد.
۶- در صورتی که پرسش ها با شماره باشد. پاسخ ها باید با حروف مشخص
شود.
۷- هریک از پاسخ ها باید برای تمام پرسش های یک سوال. درست جلوه
کی
۳ 7
صفحه 29:
نواع آزمون های چند گزینه ای(تعریف و منال)
الف) تنها گزینه درست:در این نوع آزمون سوال فقط یک پاسخ صحیح دارد.مثال:
الف) در کدام مدینه فارابی, آرمان هاء ارزش ها و امور غیر عقلانی. آرمان ها و ارزش
های عقلانی معرفی می شوند؟
۱- مدینه جاهله ۲-مدینه فاضله ۳-مدینه فاسقه ۴- مدینه ضاله
ب) بهترین گزینهندر این نوع آزمون همه گزینه ها درست هستند اما یکی از آنها از
همه درست تر است.مثال:
ب) علوم ابزاری عبارت است از ...
۱- علومی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت اند
۲- علومی که ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های طبیعی اند
۳- علومی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت و ابزار رهاسازی انسان از محدودیت های
طبیحی آند
۴- علوم طبیعی که ابزار تسلط انسان بر طبیعت و ابزار رهاسازی انسان از
محدودیت های طبیعی اند
صفحه 30:
۱- صورت سوال ساده. قابل فهم و گویا باشد.
۲- گزینه های انحرافی باید متجانس و همگون با سوال و پاسخ اصلی انتخاب شود.
۳- از تکرار مطالب در گزینه ها خودداری شود.
۴- گزینه های هر سوال طوری نوشته شود که از نظر دستوری و جمله بندی
به نحو درست مکمل متن سوال باشند.
۵- پرسش و همه گزینه های مربوط به آن در یک صفحه باشد.
۶- در سوالات منفی. کلمه های منفی را برجسته کنید.
۷- از نوشتن سوالاتی که هم متن سوال و هم گزینه ها منفی است خودداری شود.
۸- از کاربرد عبارت های« هر سه گزینه یا هیچ یک از گزینه ها» خودداری شود.
- طول و اندازه گزینه درست. متفاوت از سایر گزینه ها نباشد.
۹۹ A
صفحه 31:
انواع آزمون های محدود پاسخ(تعریف و مثال)
الف) سوالی:متن آنها به صورت پرسشی تهیه می شود و پاسخ این دسته از سوال ها
می تواند از یک کلمه یا یک عدد تا یک جمله کوتاه باشد.مثال:
۱- جامعه شناسان از کدام نوع سلطه به هژمونی تعبیر می کنند؟
۲- علت نابرابری های اجتماعی در دیدگاه جامعه شناسان چیست؟
ب) کامل کردنی: به صورت یک جمله ناقص نوشته می شود که در آن یک يا بیش از
یک جای خالی وجود دارد که باید آزمون شونده عبارت های موردنظررا بنوبسد.
مثال:ماکس وبر از سلطه نظمی که گویا هدفی جدا از انسان ها و نیازهای واقعی آنها
دارد به . تعبیر می کند.
ج) تشخیصی & تنه سوال به صورت یک جمله امری یا پرسشی است و
آزمون شونده با دیدن قسمتی از سوال. پاسخ آن را به خاطر می آورد. مثال:
هر عبارت به کدام یک از انواع مدینه های فارابی اشاره دارد؟
الف) جامعه ای که در اثر انحراف عملی از مدینه فاضله شکل می گیر
ب) آرمان ها و امور غیر عقلانی. آرمان ها و ارزش های عقلانی معرفی می شوند:
صفحه 32:
قواعد تهیه آزمون های محدود پاسخ(کوتاه پاسخ)
۷ موضوع مهم مطرح شود.
”7 پاسخ محدود و مشخصی نیاز باشد.
7 صورت سوال عین جمله کتاب نباشد.
7 در نوع کامل کردنی. عبارت های مهم حذف شود.
7 تعداد زیادی جای خالی در نظر گرفته نشود.
7 از به کار بردن عبارتی که جواب را مشخص می کند پرهیز شود.
7 بهتر است جای خالی در پایان جمله باشد.
صفحه 33:
قواعد طراحی آزمون های گسترده پاسخ(تشریحی)
7 هر سوال به یک هدف آموزشی مربوط باشد.
بهتر است سطوح بالای یادگیری(تحلیل. ارزیابی. آفریدن) مد نظر قرار گیرد.
صورت سوال بدون ابهام و کلی گویی و به صورت شفاف نوشته شود.
به جای کلمات چه کسی,.چه وقت.کجا از کلمات چراءچگونه و به چه دلیل استفاده شود.
صفحه 34:
نکات مورد توجه در طراحی آزمون کتبی
در سربرگ آزمون. اطلاعات ضروری و مورد نیاز نوشته شود(نام و نام خانوادگی.
نام مدرسهنام آزمون. تاریخ و مدت زمان آزمون. تعداد صفحات آزمون)
در طراحی سوالات املای کلمات و علائم نگارشی به درستی رعایت شود.
به منظور ایجاد جذابیت. در طراحی سوالات. ابتکار و خلاقیت به کار گرفته شود
مثل استفاده از جدول, نمودارء تصوير و ...
Vv کلمات و اعداد منفی. مشخص و برجسته شود.
زمان پاسخ گویی با سرعت نگارش دانش آموزان و محتوای پاسخ تناسب داشته باشد.
سطوح مختلف یادگیری و ارزشیابی مد نطر قرار بگیرد.
نمرات در نظرگرفته شده متناسب با پاسخ ها باشد.
صفحه 35:
برگه کح
جر
> قواعد تصحح
“” پاسخ ها سوال به سوال تصحيح شود نه برگه برگه.
7 هنگام تصحیح به نام دانش آموز توجه نشود.
۲ تمام پاسخ ها در یک نشست و بدون وقفه زمانی تصحیح شود.
7 اشتباهات دانش آموزان روی برگه تصحیح شود.
در سوالات تشریحی. پاسخ ها تنها براساس هدف مورد نظر سوال تصحیح شود.
صفحه 36: