صفحه 1:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
خوراکی های مفید و مضر
برای رشد و پزرگ شدن باید غذاهای الم و مقیدپخوریم.
خوراكي هاى مفيد به رشد و سلامتى ما كمك مى كتند و داراى علامت استاندارد هستند.
خوراكى هابى كه براى سلامتى ما قرر دارد خوراکی های مضر هستند
49 به كمك مربى خود چند نمونه خوراكى مفيد و عضر نام ببر.
** ا بين تصاوير زير خوراكى ها مفيد را رنك كرده و دور خوراكى هاى مضر خط قرمز بكش.
000
صفحه 2:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
بهداشت
برای سال ماندن بیدبهداشت شخصی را رعایت کتیم.
برای سالم مندن و رشد کردچهمواردی را بايد رعايت كنيم؟.
4# وسايل بهداشت شخصى را نام يبر.
** وسايل بهداشت شخصى را در مان تصاویر زیر پا کرده و رنگ بزن.
2
KT 1
** كدام يك از كارهاى زير براى سلامت بدن ما مفيد است؟ كنار آنها را علامت بزئيد.
صفحه 3:
صفحه 4:
نام نو آموز:
نام مربی:
"" بدن جانران پوشش های مختلقی
© بدن پر یک از جانوران زیر را
ew
مفاهیم علوم
پوشش بدن جانوران
پولک مورپشم کرک و... از ناع مختلف پوشش گیهان است.
مناسب خودشان بچسبان,
)!1
طله
عثال: ماهى با پولک و كبوتر رابا بر بجسبان. (مى توانيد يجاى يشم از ينبه براى كوسقند استفاده كتيد)
صفحه 5:
i تاريخ:
نام نو آموز:
ام نو آموز aa
نام مربی:
غذای جانوران
انوران را به غذایشان وصل oS
هرکدام از جانوران را به غذایشان و
صفحه 6:
تاريخ:
مفاهیم علوم
نام نو آموز:
نام مربی:
صفحه 7:
صفحه 8:
نام نو آمو
نام مربی:
کار های خطر ناک
** دست زدم به كدام يكى از وسایل زیر خطرناک است و ممکن است به ما آسیب بر
JB cate WoT As Sa,
صفحه 9:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
حالت های مختلف آب
آب در حالت معمولى به شكل ظرف در مى آيد.يعنى آب داخل ليوان به شكل ليوان در مى آيد و آب داخل كاسه به شکل
كاسه در مى آيد. يس آب هيج شكلى نداد
© آب وقتى حرارت مى بيند و كرم مى شود بغار مي شود.
آب وقتى در محل سرد ( مانند قريز) قرار بكيرد.يخ مى بنود.
مشاهده کنید.
به کمک مربی خود حالت های مختلف آب را از نزدیک مشاهده و درباره آن گفتگو کنید.
صفحه 10:
نام نو آموز: ee
نام مربی: مفاهیم علوم
7 اطراف ماهوا وجود دارد. اكر هوا تباشد نمى توائيم نفس بكشيم.
کدام یک از وسایل زر با وا پرشدهان؟ آن ها را رنك يزن.
مشاهده کنید.
به کمک مربی بادکنک ها را پر و خالی کنید.
صفحه 11:
** اجزای مختلف گیاه را نام برده و رنگ بزن.
صفحه 12:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
انواع میوه
” میوه ها در فصل هاى مختلف متفاوت هستتد.
” ميوه هاى فصل زمستان بيشتر مركبات هستند و جون ويتامين ©فراوان دارند. از ييمارى ها جل وكيرى ميكتند.
مرکباتراپهرنگ واقعی خودشان رنگ بزن.
© ©6© مك
BS
7 ميوه هاى فصل تابستان را داخل خط بسته بكذار.
صفحه 13:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
ريشه های خوراکی
7 ریشه قسبتی از گیهاست.
ریشه بعضی از گیاهان خوراکی است.
_ريشه کدام یک از گیاهان خوراکی است؟ زیر آن خط راست بکش.
صفحه 14:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
گیاهان درختی و بوته ای
_بعی میوه ها روی درخت و بعضی دیگر روی پوت میرویند.
” میوههای درختی را داخل خط سبز و ميوه هاى بوته اى را داخل خط ارنجى قرار بده.
صفحه 15:
صفحه 16:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
آشنایی با حواس پنجگانه (حس بویایی)
dad gla ge jigsaw ۷ را ماه کید
۷ ميوه هارا يوست تكنده و برش بدهيد
” از كودكان بخواهيد ميوه هارا بو كنند.
¥ بوی چه چیزی را یشتر دوست داری؟ آن را نقاشى كن.
صفحه 17:
@pP
نام نو آموز: تاريخ: 3
نام مربی: مفاهیم علوم ۳
ليلدك
ضيه
آشنایی با حواس پنجگانه ( حس بیتایی)
تعرین عملی
۲ وسایل مود نیز یک بسته لو در ده و رنگ هایمختلف
۲ لگوهایرنگی رارو ميز قراربدهيد سيس از كودكان بخواهى قطعات هم راك را جدا كتند. در مرحله ى بعد از كودكان بخواهيداً
از بين لكوهاى هم رنك.آنهابى را كه هم مشكل وهم انداره هستتد.جدا كنتد.
كودكان به صورت غير مستقيم به تونايى بيتايى خود بى مى برند ومى تواتند اجسام رادررنك ها و اندازه هاى مختلف دست
بندی کند.
**_كدام يك از تصاوير زير مربوط به حس بينابى و كدام يك مربوط به حس بوبابى است؟ تصاوبر مربوط به حس بينايى,
را داخل خط بسته قرار بده.
صفحه 18:
نام is ee gel gi
نام مربی: مفاهيم علوم i)
ط
eee
آشنایی با حواس پنجگانه( حس شنوایی)
7 كودكان راب حياط بده وز آن ها بخواهيد به دقت به صداهلى محيط اطراف تكوش کنند و هر کدام بان کنند که چه صدابی
** به تصاوير زير نكاه كن كدام از آن ها ايجاد صدا مى كند آن هارا رنگ کن.
م2
صفحه 19:
نام نو آموز:
نام مربی:
** به تصاوير زير نكاه كن. وسايل نرم را ذاخل خط بسته
آشنایی با حواس پنجگانه ( حس لاسسه)
آبی و وسایلزبر پا سخت را داخل خط بسته قرمزبگذر
صفحه 20:
نام نو آموز: تاريخ: ,3
نام مربى: مفاهیم علوم ۳
ملك
آشنايى با حواس پنجگانه (حس چشایی)
اتمرين عملى
وسايل مورد نياز: مقدارى آبء شكر.نمكى.سركه.قلفل.قهوهسيب.ليمو ترش.بيازلليوان و قاشقٍ
از كودكان بخواهيد هرکدام از خوراکی های نام برده شده را بچشند و طعم آن را بکویند (ترشیشوری.شیرینی,تلخی)
ايك بار هم با بينى گفتهبچشند ی متوجه طعم می شوند؟
كودكان به صورت غير مستقيم باحس بينايى آشنا مى شوند و متوجه خواهند شد كه با زبانطعم و مزه ی خوراکی ها را موجه
مى شوند ومى توانتد با توجه به مزه خوراكى ها آن هارا دسته بتدى كتند.
** به تصاوير زير نكاه كن و طعم هر كدام را يبان كن.
صفحه 21:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
پوشاک
7 لباس ها بسيار متفاوت هستند. مناطق مختلف لباس هاى متفاوتى دارند.بعضى از شغل هاورزش ها و مکان های مختلف.لباس
هاى مخصوص دارند. هر كونه اطلاعاتى درياره انواع لباس ها دارى براى دوستانت بيان كن.
از مان باس های زیرلباس هاى مناسب فصل زمستان را آبى و لباس هاى مناسب قصل تابستان را قرمز كن.
صفحه 22:
نام نو آموز: تاريخ:
نام مربی: مقاهیم علوم
آشنایی با وسایل تولید گرما و سرما
در هوای گرم از وسایل خنک کننه و در هوای سرد از وسايل كرم كتنده استفاده مى كنيم.
© در تصاوير زير وسايل خدى كننده رابا رنك آبی و وسایل گرم کننده ربا رن قرمز علامت يزن سيس به دالخواة
رنك كن.
صفحه 23:
نام نو آموز: تاريخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
تور
نوربه ما کمک می کند تا معط اطراف خود را بهتر بييتيم.
خورشد در روز إيجاد نور مى كند.در شب يراى توليد نور مى توانيم از وسايل برقى استفاده كنيم.
** به تصاوير زير با دقت نكاه كن.نور كدام يك از وسايل زير از برق است5 آنها را به دلخواه رنك يزن.
صفحه 24:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
آهن ربا
۷ در تصاویر زیررشکل های مختلف آهن ریا را we
0
آهن ربای صاف
آهن رای خمیده آهن ربایدایه ای 5
4 جه كار هايى با آهن ريا انجام مى شود؟ توضيح بده
کدام يك از وسايل زير جذب آهن ربا مى شود آن هار به آهن ربا وصل كن.
الوب
(ee
صفحه 25:
نام نو آموز: تاریخ:
نام مربی: مفاهیم علوم
انوع زبله
۷ بعضي از زياله هارا مى توان به محصولات و مواد جديد تبديل كرد يعنى بعضى از زبله ها قابل استقاده هستتد. به إين كثر
بایافت می گوید.
علاست بازافت را رنگ بزن,
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
خوراکی های مفید و مضر
برای رشد و بزرگ شدن باید غذاهای سالم و مفید بخوریم.
خوراکی های مفید به رشد و سالمتی ما کمک می کنند و دارای عالمت استاندارد هستند.
خوراکی هایی که برای سالمتی ما ضرر دارند خوراکی های مضر هستند .
به کمک مربی خود چند نمونه خوراکی مفید و مضر نام ببر.
از بین تصاویر زیر خوراکی های مفید را رنگ کرده و دور خوراکی های مضر خط قرمز بکش.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
بهداشت
برای سالم ماندن باید بهداشت شخصی را رعایت کنیم.
برای سالم ماندن و رشد کرد،چه مواردی را باید رعایت کنیم؟
وسایل بهداشت شخصی را نام ببر.
وسایل بهداشت شخصی را در میان تصاویر زیر پیدا کرده و رنگ بزن.
کدام یک از کارهای زیر برای سالمت بدن ما مفید است؟ کنار آنها را عالمت بزنید.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
محل زندگی جانوران
محل زندگی جانوران متفاوت است.
با دوستان خود مربی خود در رابطه با محل زندگی حیوانات زیر گفتگو کنید.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
پوشش بدن جانوران
بدن جانوران پوشش های مختلفی دارد :پر،پولک،مو،پشم،کرک و ....از انواع مختلف پوشش گیاهان است.
بدن پر یک از جانوران زیر را با پوشش مناسب خودشان بچسبان.
مثال :ماهی را با پولک و کبوتر را با پر بچسبان ) .می توانید بجای پشم از پنبه برای گوسفند استفاده کنید).
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
غذای جانوران
هرکدام از جانوران را به غذایشان وصل کن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
فواید جانوران
هر کدام از محصوالت زیر،مربوط به کدام یک از حیوانات است؟ به هم وصل کن.
کدام یک از حیوان زیر به ما سواری می دهد؟ آن را رنگ بزن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
موجود زنده
به موجوداتی که نفس می کشند،به آب و غذا نیاز دارند و رشد می کنند موجود زنده می گویند.
در بین تصاویر زیر موجودات زنده را داخل خط بسته بگذار.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
کار های خطر ناک
دست زدم به کدام یکی از وسایل زیر خطرناک است و ممکن است به ما آسیب برساند؟ کنار آنها عالمت بگذار.
تاریخ:
نام نو آموز:
مفاهیم علوم
نام مربی:
حالت های مختلف آب
آب در حالت معمولی به شکل ظرف در می آید،یعنی آب داخل لیوان به شکل لیوان در می آید و آب داخل کاسه به شکل
کاسه در می آید ،پس آب هیچ شکلی ندارد.
آب وقتی حرارت می بیند و گرم می شود،بخار می شود.
آب وقتی در محل سرد ( مانند فریز) قرار بگیرد،یخ می بندد.
مشاهده کنید.
به کمک مربی خود حالت های مختلف آب را از نزدیک مشاهده و درباره آن گفتگو کنید.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
هوا
اطراف ما هوا وجود دارد .اگر هوا نباشد نمی توانیم نفس بکشیم.
کدام یک از وسایل زیر با هوا پرشده اند؟ آن ها را رنگ بزن.
مشاهده کنید.
به کمک مربی بادکنک ها را پر و خالی کنید.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
گیاهان
آیا گیاه موجود زنده است؟ چرا؟ برای مربی و دوستانت توضیح بده.
گیاهان برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارند؟ به کمک مربی خود به این سوال پاسخ بده.
با راهنمایی مربی خود یک لوبیا کاشته و مراحل رشد آن را مشاهده کنید.
اجزای مختلف گیاه را نام برده و رنگ بزن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
انواع میوه
میوه ها در فصل های مختلف متفاوت هستند.
میوه های فصل زمستان بیشتر مرکبات هستند و چون ویتامین Cفراوان دارند ،از بیماری ها جلوگیری میکنند.
مرکبات را به رنگ واقعی خودشان رنگ بزن.
میوه های فصل تابستان را داخل خط بسته بگذار.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
ریشه های خوراکی
ریشه قسمتی از گیاه است.
ریشه بعضی از گیاهان خوراکی است.
ریشه کدام یک از گیاهان خوراکی است؟ زیر آن خط راست بکش.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
گیاهان درختی و بوته ای
بعضی میوه ها روی درخت و بعضی دیگر روی بوته می رویند.
میوه های درختی را داخل خط سبز و میوه های بوته ای را داخل خط نارنجی قرار بده.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
فایده های گیاهان
کدام یک از شکل های زیر از گیاهان دست شده است؟ داخل خط بسته بگذار.
برای تهیه نان از کدام گیاه استفاده می شود ؟ به رنگ واقعی خودش رنگ بزن.
برای تهیه روغن از کدام گیاه استفاده می شود؟ آن را رنگ بزن.
تاریخ:
نام نو آموز:
مفاهیم علوم
نام مربی:
آشنایی با حواس پنجگانه (حس بویایی)
تعدادی از میوه های فصل را آماده کنید .
میوه هارا پوست کنده و برش بدهید.
از کودکان بخواهید میوه هارا بو کنند.
بوی چه چیزی را بیشتر دوست داری؟ آن را نقاشی کن.
تاریخ:
نام نو آموز:
مفاهیم علوم
نام مربی:
آشنایی با حواس پنجگانه ( حس بینایی)
تمرین عملی
وسایل مورد نیاز :یک بسته لگو در اندازه و رنگ های مختلف
لگوهای رنگی را رو میز قراربدهید،سپس از کودکان بخواهی قطعات هم رنگ را جدا کنند .در مرحله ی بعد از کودکان بخواهید
از بین لگوهای هم رنگ،آنهایی را که هم مشکل و هم انداره هستند،جدا کنند.
کودکان به صورت غیر مستقیم به توانایی بینایی خود پی می برند و می توانند اجسام رادررنگ ها و اندازه های مختلف دسته
بندی کنند.
کدام یک از تصاویر زیر مربوط به حس بینایی و کدام یک مربوط به حس بویایی است؟ تصاویر مربوط به حس بینایی
را داخل خط بسته قرار بده.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
آشنایی با حواس پنجگانه( حس شنوایی)
کودکان را به حیاط بده و از آن ها بخواهید به دقت به صداهای محیط اطراف گوش کنند و هر کدام بیان کنند که چه صدایی
شنیدند؟
به تصاویر زیر نگاه کن کدام از آن ها ایجاد صدا می کند آن ها را رنگ کن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
آشنایی با حواس پنجگانه ( حس المسه)
به تصاویر زیر نگاه کن .وسایل نرم را ذاخل خط بسته آبی و وسایل زبر یا سخت را داخل خط بسته قرمز بگذار.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
آشنایی با حواس پنجگانه (حس چشایی)
تمرین عملی
وسایل مورد نیاز :مقداری آب ،شکر،نمک،سرکه،فلفل،قهوه،سیب،لیمو ترش،پیاز،لیوان و قاشق
از کودکان بخواهید هرکدام از خوراکی های نام برده شده را بچشند و طعم آن را بکویند(.ترشی،شوری،شیرینی ،تلخی)
یک بار هم با بینی گرفته بچشند .آیا متوجه طعم می شوند؟
کودکان به صورت غیر مستقیم با حس بینایی آشنا می شوند و متوجه خواهند شد که با زبان،طعم و مزه ی خوراکی ها را متوجه
می شوند و می توانند با توجه به مزه خوراکی ها آن ها را دسته بندی کنند.
به تصاویر زیر نگاه کن و طعم هر کدام را بیان کن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
پوشاک
لباس ها بسیار متفاوت هستند .مناطق مختلف لباس های متفاوتی دارند.بعضی از شغل ها،ورزش ها و مکان های مختلف،لباس
های مخصوص دارند .هر گونه اطالعاتی درباره انواع لباس ها داری برای دوستانت بیان کن.
از میان لباس های زیر،لباس های مناسب فصل زمستان را آبی و لباس های مناسب فصل تابستان را قرمز کن.
تاریخ:
نام نو آموز:
مفاهیم علوم
نام مربی:
آشنایی با وسایل تولید گرما و سرما
در هوای گرم از وسایل خنک کننده و در هوای سرد از وسایل گرم کننده استفاده می کنیم.
در تصاویر زیر وسایل خنک کننده را با رنگ آبی و وسایل گرم کننده را با رنگ قرمز عالمت بزن ،سپس به دلخواه
رنگ کن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
نور
نور به ما کمک می کند تا محیط اطراف خود را بهتر ببینیم.
خورشد در روز ایجاد نور می کند،در شب برای تولید نور می توانیم از وسایل برقی استفاده کنیم.
به تصاویر زیر با دقت نگاه کن.نور کدام یک از وسایل زیر از برق است؟ آنها را به دلخواه رنگ بزن.
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
آهن ربا
در تصاویر زیر،شکل های مختلف آهن ربا را می بینی.
آهن ربای خمیده
آهن ربای دایره ای
چه کار هایی با آهن ربا انجام می شود؟ توضیح بده
کدام یک از وسایل زیر جذب آهن ربا می شود آن ها را به آهن ربا وصل کن.
آهن ربای صاف
نام نو آموز:
نام مربی:
تاریخ:
مفاهیم علوم
انواع زباله
بعضی از زباله ها را می توان به محصوالت و مواد جدید تبدیل کرد،یعنی بعضی از زباله ها قابل استفاده هستند .به این کار
بازیافت می گویند.
عالمت بازیافت را رنگ بزن.
به زباله های زیر نگاه کن،کدام یک را می توان بازیافت کرد؟ زیر آن ها خط راست بکش.