صفحه 1:
باسخ قعاليت هاى كتاب زيست شناسى دوازدهم
١ فصل
Spina ba slid فلزى ساختاردوم. سوم وجهارم بوتين هارامد ل سازىكتيد.
می تيان از جند مفتول يا سيم هاى مسى با يوشش هلى رنكي استفاده كردكه ابتدا آن هارا بصورت خطى تان می دهد( ساختار ول سپس به
صورت فرم ماربيج و صفحه اى در مى أورد(ساختار دوم )ماربيج ها و صفحات را با هم يا جندكانه در كنار هم قرار مى دهد (ساختار سوم )تعدادي
ماربيج وصفحه را( براى تمييز يهتربا رتك هاى منقلوت )در كنار هم قرار مى دهد و ساختارهاى متفلوتى را نشان مى دهد (ساختار جهارم).
)هم ودب لا زا استه ين ين مس lig all یبد
ب اباتوجه اير تقلت دم كم وبلدرك زمه لزن زازه هادرلزماشكاها جكوندسرتون سناد كدة.
الق)تب بالا( بالاتراز + هرجه )ممكن ست انزيم ها را غيرفال كند ينايراين غملكرد آن ها در ياخته و بدن مختل مى شود تعمل تكرذن انزيم ها
مسکن است بات غیفال شدن دستگاه هی بدن و حتی مرگ شود.
ب أبراى غيرفعال كردن دائمى أتزيم ها از دماى بالا استفاده مى شود ولى براى غيرفعال كردن موقتى و يركشت بذير براى مدتى از دملى بائين
استقادم مى كنند.
فصل ۲
اقم جه رابطدلى بين طول عمرناى ييك باختدهاباميزان روتئين سای ها با است؟
با رونوسى وترجمد دربروكا يها ويكاروت هاراباهم مفابسه كنبد.
الف أهر جه ميائكين عمر رثاى جيك بيشتر باشد تعداد بلى يبتيد هلى ترجمه شده از أن بيشتر خواهد بود
ب) ولوسی در پروکربت ها در سیتولاسماجممی شود ولی در بوریت ها درون هسته-روویسی در روکارنو ها توسط یک نوع ییاز
انجام مى شود ولى در يوكاريو ت ها توسط انواعى از رناسباراز انجام مى شود. در بروكاريو ت ها ترجمه در سيتوبلاسم انجام مى شود ولى هر يوكاريو
ت ها در سيتويلاسم و اندامك هابى مثل راكيزه و ديسه ها نيز مى تواند انجام شود. ترجمه در بروكاريوت ها ممكن ست بيش از يايان روتويسى أغاز
شود ولى در يوكاريو ت ها ترجمه بعد از رونويسى انجام مى شود.
صفحه 2:
ری گروهخوی 0 ومادری کو خونی ۸ اد
جه نعود ورعنمودهلى باك فرزندان نانب شيينى ع كنيد
زن نمو : 0ه 80
Based Asatte
ژن نمود مرد 1۳۷ و ژن نعود زن 269 است. مربع پانت را رسم می کنیم
لف)درچ سوت طل یک Sa lend San sig
ب) اك تال توكلتويدهاى اضف حذفشده ریس شد. چه نی مود ات Scud
۳۷
الف )در صورتى كه رمز بابان به رمز يك آمينواسيد تبديل شود
ب )عالت ها زیر ممکن است:
ale
صفحه 3:
در حالت اول) در مورد جيهش اشافه : نوكلثوتيدهلى سد تابى اضافد شدء در فاصله ین دو رمز قرار گرفته باشند. یمد :رین صورت.
واسيدهانى عطابق ب توالى رمزهاى انماقه شده به زتجيره بلى يعتيدى اقنافد مى شولك
در مورد جوش حذف: توكلتوتيدهاى سه تابى حدق شده باعث حذف يك يا جند رمز به سورت كامل شده باشند. بياذ در إين صورت.
آمينواسيدهايى مطابق ب توالى رعزهاى حذف شده از زنجيره يلى ييشيدى حذف مى شوئد.
در كل توالى بروتنين در قبل و بعد از معل جبهش. حفظ مى شود . (تعداد آمينواسيدهاى اضافد با كم شده يك سوم تعداد توكلتوتيدهلى اضافه يا
كم شده الست يا تعداد نوكلثوتيدهاى اشافه يا كم شده سه برابر تعداد آعينواسيدهاى اشافه يا كم شده لست).
Co Baur eeu ose ou! ke كه غوائده مى شوداترجمه شود) "اين سيب سيب سرخ است " سه توكلتوتيد ين
ى ب در فاصله دو رمز اضاقه شده و باعث شده كه يك آمينواسيد سيب دوم. به توا افزوده شو
أن سويب Sy] Cay كد خواتده مى شوداترجمد شود) "اين سرخ است " سد توكلتوتيد مي ى ب در فاصله دو رمز حتف شده
و ياعث شده كه يك آمينواسيد سيب .ال توالي حدق شود.
هرحالت هو در موه جهش شاه :مل نوتدای اه شده ه!5
و در مود چهش حذف: توکنویدهای حتف شده پاعث حذف یک با چند رمز ب صورت کامل شده پاشد.
در حالت هوم بيامد حقف واشاثه لبن نت كه آمينواسيدهابى كه به زنجبرة اشافه يا خذف مى شوند لزوما مطليق با توا ail inary
YD Ma a > مرش اين ست كه آمينو لسيدها تفيير مي aS
vee oul he ىب رخ أسرات كدخوائدهمى شود"اين سمى بيب سرخ أست" سه توكلتوتيد سن ىب أو
نظر تعداد پک آمینواسید بهزتجبره اصاقه شده و از نظر توع ,آمپنواسید سیب تیست و دو آمینواسید متفاوت در توالی حضور دارد.
این س یبوخ اعسات كه خواتدهمى شود “اين سيخ ست " سد ودب سر حذف شده و ازتظر تعداد. یک
آمينواسيد از زنجيره كم شده وازنغلو نوع . دو آعينواسيد سيب وسرخ حضور تدارئد و يك آميلواسيد جديد سبخ در توالى ديده مى شود.
فصل ۵
کفتوکو کید
ماه ی درقدکقت ۸۳ اد میشود باس وش هیک دبا تلد ۸1۴ات ساخه شین
| در قدکاقت کم وش اجام یود
ساخته شدن ۸11 در سطلح پیش ماده
الف ) توضيح دهيد جر ساخته شدن 4:78 در زنجير اتقال الكترون: از نوع ساخته شدن اكسايئى 8:78
Seal
باباتوجه به نفش غشاى درونى راكيزه درتنفس ياختداى. جين خورد ودنآ چ ارنشى براى ات ار
الف)در زنجيره انتفال الكترون ساخته شدن 8011 با اكسايش مولکول ها و در نهایت اکسیژن دو پر منفی همراه است.
ب )غشاء محل اجزلى زتجيره انتفال الكترون است بنبراین کسترش غشاءبه شکل چین خوردکی امکان حضورعواملزنجبره تال
الکترون ابشتر میکند
صفحه 4:
asa)
any Sn ety beni esse a اسفاده هکل وگو
اد رو ورد لاس ره دهدن ط ایواید فاد تفای ای ای و
بدصورت على ماوت تويد كيد
ابه عهده دانش آموزان
Prd
شاید دده بشید كه در دانههاى خشك و بدون أب ماتند نخود و لوبياء حشرات و لازو ها رشدونمومیکند. با
توجه به اينكه اين دائه ها خشك اند وثقريا أبى ندارند. أب مورد نبز أبن جانوران جكونه تأمين مى شود؟.
اين آب مى تواتد در فريندهاى تنفس باخته اى در داته . حشره يا لارو و ضمن انتقال الكترون در زتجيره هاى انتقال الكترون غشاء.
تشکیل شود.
Ses
سيزينه همان طور كه لناش بمالسته نگ سب دید مرشود باتوجدبه جه در سال ذشه باه نی
أموختيد. توضيح دهيد ين بتكيزه جراب رك سبزديددمى شودة.
رتكيزه هلى فتوسنتزى در طول موج سبز 8.١ - .+5( نانومتر)كمترين جذب را دارتد با جذب نشدن اين بخش از طول موج تور مرثى.
ابازتاب آن از اندام هاى كياه به جشم رسيده و اين اندام ها به رنك سر ديده مى شوقد.
صفحه 5:
نمودارزير ميزان قتوسنتزيك كياه رانشان مى دهد لبن نموداررابانمودار
شكل" مقايسه كنيد وتتايجى راكه ازآن بهددست مى أوريد. نويد
ميزان فتوسنتؤيرلساس ,0[الاشده
در مقايسه اين نعودار با مدار شکل ۲ مشخمی می شود كه در محدوده هاى طيقى شكل كد طيف هابى بيشتر جذب رنكيزه هلى
فتوسنتزی شده اند با محدوده هاى طيفى اين تمودار مطابفت دارند. در واقع هر جه ميزان جذب طيف هابى از ثور مرثى توسط ركيزة
های فتوسنتزی بیشتر باشد میزان فتوسنتز و در نتیجه تولید اکسیژن در آن طيف ها بيشتر
بطور خلاصه هر جه جذب تور توسط رنیزه ها
صفحه 6:
كفت وكوكنيد
يا همة طول موج هاى نور مرثى به يك اندازه در فتوسنتزنقش دارئد؟ مىنوان با مستفاده از لسبيروزير ليك
سبز شتهاى | توعى باكترى هوانى» جحشمه نور مشور سای تجزی ور أزمايشى ربوا باس به لين برسش
“ple
یدیس هی نوی ودرا اشكل الف). اكرحسة طول موجهاى نر بديك ناه Salo Mil a ea nd
Sh So Alp Spl
Sie dont oa eames tle» وی ستطحى تبت كردت درون زعليشى شام آب بر های هی فا
اند لو مايش دروا نورى قرا كرفت كاز منشور عبور كرددوبد طيف هاى متاو تجزيد شده يود د لزكذشت مذتي مشاهدد ضد كه
al atacand an lsh (شكل ب).
اف ) چهوضیحی زان ماهه رداچ یی م نید درستیلن نوضیح برس ند
Bae Me مىتوان نيجه كرفت كه سبزيته رذكيزءاصلى در فتوستزاست؟ ايخ كود توضيع دهيد
تایه مین
الف) در محل تورایقرمز و یی بیشترین مزن اکسیزن تلد می شود .می تا هر یک از طيف هلى ثور مرئى را جداكانه به كار
بوذ ونتايع حاصل لز لبن آزعايش هارا مقايسه كرد . هر واقع در اين أزمايش بايد كروه شاهد و تيمار طرای کرد
مأ رامد ساد يوقم سیون سر لت ی آریروآس لتحيو سوس ساس كط ای رسای میت ليت
صفحه 7:
در فار بعد خواهيم ديد كد مان اکسیزن زر تست ار
درد نمو مقال تثير ميزان اكسيزن ب ميزان تست هی ponte
peta rh dade es Cy لبا بن ميزن اكسيزن وفتوسنتزين یا
وضع دهيد
تنس
فزایش اکسیزن سیب کاهش فتوسنتز می شود . عنیمیزان فتوسنتز با میزن اکسیژن هو نسبت عکس دارد
وق
vats | وبدا فرش نک توستزهی یک لزان ان بکان Ames pope
الف عصاة برك هريك ازلين كيهان دردوزمان يكى در آغريكى اضباوديكرى درأغاروشتالى اصيع.
استخراج و11( أنه نداهگیری شد. 1 عصارة تكياه ب در أغاز روشنانى نسبت به أغازتاريكى لسيدىتربود كياء «ب» جد نوع فتوستتزى دارد؟.
الف فتوسنتز كياء ب از نوع 4801© است که با افزايش نور. اسید ساخته شده در شب یه سمت استفاده
اكاهش مى يايد.
ادر جرخه كالوين ميرود و درنتيجه ميزان اسيدى بودن عصاره
ب)براى تشخيص نوع فتوستز يل الف وب جه ره يمشتهلا مهيد؟ اخ ين هادان در تشخيص نوع فنوستزبه شما كدك م يكتدة.
؟ نمودارهاى ١و؟ بدتوتييب اتركربن دى اكسيد جؤوشلت تور برفنوسنتزدوكياء :) و:)نشان مى دهنذ جه ننيجهلى لزلين نمودرها.
Sade
در 005
ساختار اقتی به شناسابی آنها کمک می کند.
ب. برش کیری از برك آنها و مشاهده ساختار بافتى برك . بله . همان طور که
همجنين كياهان 0081/1 را مى توان بر اساس آبدار و تكوشتى بودن برك و ساقه تشخيص داد
۲- فزایش کربن دیاکسید جو ائر مثبت بيشترى بر كياهان 01 دارد. تمودار ؟ نشان ميدهد كه كياهان 04 در شدت هاى بيشتر تور
عملكرد يهترى در مقايسه با كياهان 7© دارند.
صفحه 8:
فصل ۷
در این فسل فملیتی نوشتهنشدهاستد
بادگری خوگری را
نشان یدهد.آناتوضی دهيد.
با در بشی کشتزرهاقوطیهای فلزی
اه رسک زان Else
ایا
الف) در شکلهای ۱ ۲ ادا مرک پرده Py ag gy از مدتی آن ها متجه می شوند«مترسک به آن ها آسیبی
تمى رسائد. يرئده ها به آن خو مى كيرئد و ديكو مترسک کاریی اما درد
ب ) قوطى هاى فلزى با وزش باد تكان مى خورند و صدا إيجاد مى كنند وموجب ترس يرنده ها مى شوند . از آنجا كه إبن محرى
دانمی نیست استفاده از مترسک ر | موترتر می کند.
صفحه 9:
١ فغاليت 7 | close که در شکل زیرمیبینی.پواند مورک را بلعيده و دچارهوع
شده است. پس از جنين تجربه هابى يرنده مى آموزد. ابن حشره را تبايد
بخورد. چگونگی آموختن اين رفتاررا بر اساس ياذكيرى شرطى شدن توضیح دهید.
بر اساس یادگیری شرطی شدن فعالاحساس مز نامطلوب كه به تهوع برنده منجر مى شود تنبيهى است كه با تکار آن پرنده می
آموزد از خوردن این پرانه ها اجتتاب کند.
impaled | PEN
اتملس| بزوهاى خودرامنقيض م ىكند.
ماه رک دایب ستی نم دهد چر
ب) رلمكتذكان جتوران كين جام حركات تمايقى هر
سيرك رابه أهامى لبويد؟.
الف ) حركت مداوم آب موجب خوكيرى جاتور ولى تماس موجب ياسخ ميشود.
ب) رام کشندگان ه جنران می آمزد رت یه ا بد مر
اداش يا تنبيه منجر ميشود.
صفحه 10:
خر يؤوهش دربارة رفتا يرون انداختن بوسته تخم در كاكايى هاء
الف بزوهشكر جه فرضيهلى را دنال مى كرد
اب)اجرايزوهشكر فقما در تار تعادى لزتخم مرغ هلى رك لميزى شده يوست تخ یر داد
الف ) بيرون انداختن بوسته تخم براى حفاظت جوجه ها ا دید شکارچی اجام می شود
ب) پزوهشگر با أبن كار تضم هارا به دو كروه أزمايشى وكنترلى تقسيم كرد تا مشخص شود بدون يوست تخم و همرف با يوسته تم
كاكابى؛ ميزان شكار شدن جوجه های خارج شده از تخمهایرنگ آمیزی شده چگونهاستم
روبدرو مى,
دارد وغذا و آب كافى دریافت میکند. رکود
تاستانی را نشان میدهد. چرا رکود تبستانی ز
رفتری ژنی میدانند؟
با توجه به اين كه در آزمایشگاه محیط طبیعی جانور تفییر کرده و آب و غنای کافی دریافت کرده اما باز هم ركود تابستاتى ديده می
شود بنابراين ابن رفتار جانور ژنی و غریزی است.
صفحه 11:
١ فخالیت ۶ | .یمیت یرایهد آن سر کید
نمودار نشان مى دهد با افزايش تعداد برنده ها در كروه. موققيت شكارجى براى حمله به آن ها كاهش بيدا مى كند.
بطورى كه تعداد 1 تا ة كيوتر در كرود. درصد حمله شكارجيها را بسيار كاهش مى دهد و تعداد بيشتر لزءق كبوتر. احتمال حمله و
شکار شدن كبوترها ا به صفر مى رساند كه علت آن مى تواند هوشيارى بيشتر جمعيت كبوترها ييش از حمله يا ترس و سرد كمى
شكارجى هنكام حمله باشد.