پی‌دی‌اف
آموزشمحیط زیست و زیست‌شناسی

پاسخ فعالیت های زیست شناسی پایه دوازدهم فصل به فصل کل کتاب

توضیحات دانلودفایلPDF پاسخ فعالیت های زیست شناسی پایه دوازدهم فصل به فصل کل کتاب تعداد صفحات :11 نکات مهم درباره ی این فایل: چرا این نیاز است فایل را دانلود کنید؟ 1- مناسب دانش آموزان عزیز 2- مناسب معلمان طراح سوال 3- مناسب معلمان وارائه درکلاس های تقویتی 4- جهت یادگیری پایدار وعمیق 5- مناسب شب امتحان 6- مناسب جهت افزودن به آرشیو معلمان 7- مناسب دانش آموزان شرکت کننده در امتحانات هماهنگ کشوری 8- مناسب برای مرور سریع: با حل این نمونه سوالات، نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید 9 -فرمت با کیفیت بالا: قابل پرینت و مطالعه آسان در موبایل، تبلت و کامپیوتر این فایل نه تنها برای دانش آموزان، بلکه برای معلمان و والدین نیز منبعی ارزشمند است تا سطح یادگیری را به خوبی ارزیابی کنند. همین حالا دانلود کنید و با آمادگی کامل و اعتمادبه نفس بالا در امتحان حاضر شوید

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
باسخ قعاليت هاى كتاب زيست شناسى دوازدهم ١ ‏فصل‎ ‎Spina ba slid‏ فلزى ساختاردوم. سوم وجهارم بوتين هارامد ل سازىكتيد. ‏می تيان از جند مفتول يا سيم هاى مسى با يوشش هلى رنكي استفاده كردكه ابتدا آن هارا بصورت خطى تان می دهد( ساختار ول سپس به صورت فرم ماربيج و صفحه اى در مى أورد(ساختار دوم )ماربيج ها و صفحات را با هم يا جندكانه در كنار هم قرار مى دهد (ساختار سوم )تعدادي ماربيج وصفحه را( براى تمييز يهتربا رتك هاى منقلوت )در كنار هم قرار مى دهد و ساختارهاى متفلوتى را نشان مى دهد (ساختار جهارم). ‏)هم ودب لا زا استه ين ين مس ‎lig all‏ یبد ب اباتوجه اير تقلت دم كم وبلدرك زمه لزن زازه هادرلزماشكاها جكوندسرتون سناد كدة. ‎ ‎ ‏الق)تب بالا( بالاتراز + هرجه )ممكن ست انزيم ها را غيرفال كند ينايراين غملكرد آن ها در ياخته و بدن مختل مى شود تعمل تكرذن انزيم ها مسکن است بات غیفال شدن دستگاه هی بدن و حتی مرگ شود. ‏ب أبراى غيرفعال كردن دائمى أتزيم ها از دماى بالا استفاده مى شود ولى براى غيرفعال كردن موقتى و يركشت بذير براى مدتى از دملى بائين استقادم مى كنند. ‏فصل ۲ ‏اقم جه رابطدلى بين طول عمرناى ييك باختدهاباميزان روتئين سای ها با است؟ ‏با رونوسى وترجمد دربروكا يها ويكاروت هاراباهم مفابسه كنبد. ‎ ‏الف أهر جه ميائكين عمر رثاى جيك بيشتر باشد تعداد بلى يبتيد هلى ترجمه شده از أن بيشتر خواهد بود ب) ولوسی در پروکربت ها در سیتولاسماجممی شود ولی در بوریت ها درون هسته-روویسی در روکارنو ها توسط یک نوع ییاز انجام مى شود ولى در يوكاريو ت ها توسط انواعى از رناسباراز انجام مى شود. در بروكاريو ت ها ترجمه در سيتوبلاسم انجام مى شود ولى هر يوكاريو ت ها در سيتويلاسم و اندامك هابى مثل راكيزه و ديسه ها نيز مى تواند انجام شود. ترجمه در بروكاريوت ها ممكن ست بيش از يايان روتويسى أغاز ‎ ‎ ‏شود ولى در يوكاريو ت ها ترجمه بعد از رونويسى انجام مى شود.

صفحه 2:
ری گروهخوی 0 ومادری کو خونی ۸ اد جه نعود ورعنمودهلى باك فرزندان نانب شيينى ع كنيد زن نمو : 0ه 80 ‎Based Asatte‏ ژن نمود مرد 1۳۷ و ژن نعود زن 269 است. مربع پانت را رسم می کنیم لف)درچ سوت طل یک ‎Sa lend San sig‏ ب) اك تال توكلتويدهاى اضف حذفشده ریس شد. چه نی مود ات ‎Scud‏ ۳۷ الف )در صورتى كه رمز بابان به رمز يك آمينواسيد تبديل شود ب )عالت ها زیر ممکن است: ale

صفحه 3:
در حالت اول) در مورد جيهش اشافه : نوكلثوتيدهلى سد تابى اضافد شدء در فاصله ین دو رمز قرار گرفته باشند. یمد :رین صورت. واسيدهانى عطابق ب توالى رمزهاى انماقه شده به زتجيره بلى يعتيدى اقنافد مى شولك در مورد جوش حذف: توكلتوتيدهاى سه تابى حدق شده باعث حذف يك يا جند رمز به سورت كامل شده باشند. بياذ در إين صورت. آمينواسيدهايى مطابق ب توالى رعزهاى حذف شده از زنجيره يلى ييشيدى حذف مى شوئد. در كل توالى بروتنين در قبل و بعد از معل جبهش. حفظ مى شود . (تعداد آمينواسيدهاى اضافد با كم شده يك سوم تعداد توكلتوتيدهلى اضافه يا كم شده الست يا تعداد نوكلثوتيدهاى اشافه يا كم شده سه برابر تعداد آعينواسيدهاى اشافه يا كم شده لست). ‎Co Baur eeu ose ou! ke‏ كه غوائده مى شوداترجمه شود) "اين سيب سيب سرخ است " سه توكلتوتيد ين ى ب در فاصله دو رمز اضاقه شده و باعث شده كه يك آمينواسيد سيب دوم. به توا افزوده شو ‏أن سويب ‎Sy] Cay‏ كد خواتده مى شوداترجمد شود) "اين سرخ است " سد توكلتوتيد مي ى ب در فاصله دو رمز حتف شده و ياعث شده كه يك آمينواسيد سيب .ال توالي حدق شود. ‏هرحالت هو در موه جهش شاه :مل نوتدای اه شده ه!5 ‏و در مود چهش حذف: توکنویدهای حتف شده پاعث حذف یک با چند رمز ب صورت کامل شده پاشد. ‏در حالت هوم بيامد حقف واشاثه لبن نت كه آمينواسيدهابى كه به زنجبرة اشافه يا خذف مى شوند لزوما مطليق با توا ‎ail inary‏ ‎YD Ma a >‏ مرش اين ست كه آمينو لسيدها تفيير مي ‎aS‏ ‎vee oul he‏ ىب رخ أسرات كدخوائدهمى شود"اين سمى بيب سرخ أست" سه توكلتوتيد سن ىب أو نظر تعداد پک آمینواسید بهزتجبره اصاقه شده و از نظر توع ,آمپنواسید سیب تیست و دو آمینواسید متفاوت در توالی حضور دارد. ‏این س یبوخ اعسات كه خواتدهمى شود “اين سيخ ست " سد ودب سر حذف شده و ازتظر تعداد. یک آمينواسيد از زنجيره كم شده وازنغلو نوع . دو آعينواسيد سيب وسرخ حضور تدارئد و يك آميلواسيد جديد سبخ در توالى ديده مى شود. ‏فصل ۵ ‏کفتوکو کید ماه ی درقدکقت ۸۳ اد می‌شود باس وش هیک دبا تلد ۸1۴ات ساخه شین | در قدکاقت کم وش اجام یود ‎ ‏ساخته شدن ۸11 در سطلح پیش ماده ‏الف ) توضيح دهيد جر ساخته شدن 4:78 در زنجير اتقال الكترون: از نوع ساخته شدن اكسايئى 8:78 ‎Seal‏ ‎ ‏باباتوجه به نفش غشاى درونى راكيزه درتنفس ياختداى. جين خورد ودنآ چ ارنشى براى ات ار ‏الف)در زنجيره انتفال الكترون ساخته شدن 8011 با اكسايش مولکول ها و در نهایت اکسیژن دو پر منفی همراه است. ب )غشاء محل اجزلى زتجيره انتفال الكترون است بنبراین کسترش غشاءبه شکل چین خوردکی امکان حضورعواملزنجبره تال الکترون ابشتر میکند

صفحه 4:
asa) any Sn ety beni esse a ‏اسفاده هکل وگو‎ ‏اد رو ورد لاس ره دهدن ط ای‌واید فاد تفای ای ای و‎ بدصورت على ماوت تويد كيد ابه عهده دانش آموزان Prd ‏شاید دده بشید كه در دانههاى خشك و بدون أب ماتند نخود و لوبياء حشرات و لازو ها رشدونمومی‌کند. با‎ ‏توجه به اينكه اين دائه ها خشك اند وثقريا أبى ندارند. أب مورد نبز أبن جانوران جكونه تأمين مى شود؟.‎ اين آب مى تواتد در فريندهاى تنفس باخته اى در داته . حشره يا لارو و ضمن انتقال الكترون در زتجيره هاى انتقال الكترون غشاء. تشکیل شود. Ses ‏سيزينه همان طور كه لناش بمالسته نگ سب دید مرشود باتوجدبه جه در سال ذشه باه نی‎ ‏أموختيد. توضيح دهيد ين بتكيزه جراب رك سبزديددمى شودة.‎ رتكيزه هلى فتوسنتزى در طول موج سبز ‎8.١‏ - .+5( نانومتر)كمترين جذب را دارتد با جذب نشدن اين بخش از طول موج تور مرثى. ابازتاب آن از اندام هاى كياه به جشم رسيده و اين اندام ها به رنك سر ديده مى شوقد.

صفحه 5:
نمودارزير ميزان قتوسنتزيك كياه رانشان مى دهد لبن نموداررابانمودار شكل" مقايسه كنيد وتتايجى راكه ازآن بهددست مى أوريد. نويد ميزان فتوسنتؤيرلساس ,0[الاشده در مقايسه اين نعودار با مدار شکل ۲ مشخمی می شود كه در محدوده هاى طيقى شكل ‏ كد طيف هابى بيشتر جذب رنكيزه هلى فتوسنتزی شده اند با محدوده هاى طيفى اين تمودار مطابفت دارند. در واقع هر جه ميزان جذب طيف هابى از ثور مرثى توسط ركيزة های فتوسنتزی بیشتر باشد میزان فتوسنتز و در نتیجه تولید اکسیژن در آن طيف ها بيشتر بطور خلاصه هر جه جذب تور توسط رنیزه ها

صفحه 6:
كفت وكوكنيد يا همة طول موج هاى نور مرثى به يك اندازه در فتوسنتزنقش دارئد؟ مىنوان با مستفاده از لسبيروزير ليك سبز شتهاى | توعى باكترى هوانى» جحشمه نور مشور سای تجزی ور أزمايشى ربوا باس به لين برسش ‏ “ple یدیس هی نوی ودرا اشكل الف). اكرحسة طول موجهاى نر بديك ناه ‎Salo Mil a ea nd‏ ‎Sh So Alp Spl‏ ‎Sie dont oa eames tle»‏ وی ستطحى تبت كردت درون زعليشى شام آب بر های هی فا اند لو مايش دروا نورى قرا كرفت كاز منشور عبور كرددوبد طيف هاى متاو تجزيد شده يود د لزكذشت مذتي مشاهدد ضد كه ‎al atacand an lsh‏ (شكل ب). ‏اف ) چهوضیحی زان ماهه رداچ یی م نید درستیلن نوضیح برس ند ‎Bae Me‏ مىتوان نيجه كرفت كه سبزيته رذكيزءاصلى در فتوستزاست؟ ايخ كود توضيع دهيد ‎ ‎ ‏تایه مین ‎ ‏الف) در محل تورایقرمز و یی بیشترین مزن اکسیزن تلد می شود .می تا هر یک از طيف هلى ثور مرئى را جداكانه به كار بوذ ونتايع حاصل لز لبن آزعايش هارا مقايسه كرد . هر واقع در اين أزمايش بايد كروه شاهد و تيمار طرای کرد مأ رامد ساد يوقم سیون سر لت ی آریروآس لتحيو سوس ساس كط ای رسای میت ليت ‎

صفحه 7:
در فار بعد خواهيم ديد كد مان اکسیزن زر تست ار درد نمو مقال تثير ميزان اكسيزن ب ميزان تست هی ‎ponte‏ ‎peta rh dade es Cy‏ لبا بن ميزن اكسيزن وفتوسنتزين یا وضع دهيد تنس فزایش اکسیزن سیب کاهش فتوسنتز می شود . عنیمیزان فتوسنتز با میزن اکسیژن هو نسبت عکس دارد وق ‎vats |‏ وبدا فرش نک توستزهی یک لزان ان بکان ‎Ames pope‏ الف عصاة برك هريك ازلين كيهان دردوزمان يكى در آغريكى اضباوديكرى درأغاروشتالى اصيع. استخراج و11( أنه نداه‌گیری شد. 1 عصارة تكياه ب در أغاز روشنانى نسبت به أغازتاريكى لسيدىتربود كياء «ب» جد نوع فتوستتزى دارد؟. الف فتوسنتز كياء ب از نوع 4801© است که با افزايش نور. اسید ساخته شده در شب یه سمت استفاده اكاهش مى يايد. ادر جرخه كالوين ميرود و درنتيجه ميزان اسيدى بودن عصاره ب)براى تشخيص نوع فتوستز يل الف وب جه ره يمشتهلا مهيد؟ اخ ين هادان در تشخيص نوع فنوستزبه شما كدك م يكتدة. ؟ نمودارهاى ١و؟‏ بدتوتييب اتركربن دى اكسيد جؤوشلت تور برفنوسنتزدوكياء :) و:)نشان مى دهنذ جه ننيجهلى لزلين نمودرها. Sade در 005 ساختار اقتی به شناسابی آنها کمک می کند. ب. برش کیری از برك آنها و مشاهده ساختار بافتى برك . بله . همان طور که همجنين كياهان 0081/1 را مى توان بر اساس آبدار و تكوشتى بودن برك و ساقه تشخيص داد ۲- فزایش کربن دی‌اکسید جو ائر مثبت بيشترى بر كياهان 01 دارد. تمودار ؟ نشان ميدهد كه كياهان 04 در شدت هاى بيشتر تور عملكرد يهترى در مقايسه با كياهان 7© دارند.

صفحه 8:
فصل ۷ در این فسل فملیتی نوشتهنشدهاستد بادگری خوگری را نشان ی‌دهد.آناتوضی دهيد. با در بشی کشتزرهاقوطیهای فلزی اه رسک زان ‎Else‏ ایا الف) در شکلهای ۱ ۲ ادا مرک پرده ‎Py ag gy‏ از مدتی آن ها متجه می شوند«مترسک به آن ها آسیبی تمى رسائد. يرئده ها به آن خو مى كيرئد و ديكو مترسک کاریی اما درد ب ) قوطى هاى فلزى با وزش باد تكان مى خورند و صدا إيجاد مى كنند وموجب ترس يرنده ها مى شوند . از آنجا كه إبن محرى دانمی نیست استفاده از مترسک ر | موترتر می کند.

صفحه 9:
‎١‏ فغاليت 7 | ‎close‏ که در شکل زیرمی‌بینی.پواند مورک را بلعيده و دچارهوع ‏شده است. پس از جنين تجربه هابى يرنده مى آموزد. ابن حشره را تبايد بخورد. چگونگی آموختن اين رفتاررا بر اساس ياذكيرى شرطى شدن توضیح دهید. ‎ ‏بر اساس یادگیری شرطی شدن فعالاحساس مز نامطلوب كه به تهوع برنده منجر مى شود تنبيهى است كه با تکار آن پرنده می آموزد از خوردن این پرانه ها اجتتاب کند. ‎impaled | PEN ‏اتملس| بزوهاى خودرامنقيض م ىكند.‎ ‏ماه رک دایب ستی نم دهد چر‎ ‏ب) رلمكتذكان جتوران كين جام حركات تمايقى هر سيرك رابه أهامى لبويد؟. ‎ ‏الف ) حركت مداوم آب موجب خوكيرى جاتور ولى تماس موجب ياسخ ميشود. ب) رام کشندگان ه جنران می آمزد رت یه ا بد مر ‎ ‏اداش يا تنبيه منجر ميشود.

صفحه 10:
خر يؤوهش دربارة رفتا يرون انداختن بوسته تخم در كاكايى هاء الف بزوهشكر جه فرضيهلى را دنال مى كرد اب)اجرايزوهشكر فقما در تار تعادى لزتخم مرغ هلى رك لميزى شده يوست تخ یر داد الف ) بيرون انداختن بوسته تخم براى حفاظت جوجه ها ا دید شکارچی اجام می شود ب) پزوهشگر با أبن كار تضم هارا به دو كروه أزمايشى وكنترلى تقسيم كرد تا مشخص شود بدون يوست تخم و همرف با يوسته تم كاكابى؛ ميزان شكار شدن جوجه های خارج شده از تخمهایرنگ آمیزی شده چگونهاستم روبدرو مى, دارد وغذا و آب كافى دریافت می‌کند. رکود تاستانی را نشان می‌دهد. چرا رکود تبستانی ز رفتری ژنی می‌دانند؟ با توجه به اين كه در آزمایشگاه محیط طبیعی جانور تفییر کرده و آب و غنای کافی دریافت کرده اما باز هم ركود تابستاتى ديده می شود بنابراين ابن رفتار جانور ژنی و غریزی است.

صفحه 11:
‎١‏ فخالیت ۶ | .یمیت یرایهد آن سر کید ‎ ‏نمودار نشان مى دهد با افزايش تعداد برنده ها در كروه. موققيت شكارجى براى حمله به آن ها كاهش بيدا مى كند. بطورى كه تعداد 1 تا ة كيوتر در كرود. درصد حمله شكارجيها را بسيار كاهش مى دهد و تعداد بيشتر لزءق كبوتر. احتمال حمله و شکار شدن كبوترها ا به صفر مى رساند كه علت آن مى تواند هوشيارى بيشتر جمعيت كبوترها ييش از حمله يا ترس و سرد كمى شكارجى هنكام حمله باشد.

پاسخ فعالیت های کتاب زیست شناسی دوازدهم تهیه شده در دبیرخانه راهبری کشوری زیستشناسی و سالمت و بهداشت مستقر در اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران فصل ۱ می توان از چند مفتول یا سیم های مسی با پوشش های رنگی استفاده کرد.که ابتدا آن ها را بصورت خطی نشان می دهند) ساختار اول (سپس به صورت فرم مارپیچ و صفحه ای در می آورد)ساختار دوم (مارپیچ ها و صفحات را با هم یا چندگانه در کنار هم قرار می دهد )ساختار سوم (تعدادی مارپیچ و صفحه را) برای تمییز بهتر با رنگ های متفاوت (در کنار هم قرار می دهد و ساختارهای متفاوتی را نشان می دهد )ساختار چهارم( . الف(تب باال) باالتر از 40درجه (ممکن است آنزیم ها را غیرفعال کند بنابراین عملکرد آن ها در یاخته و بدن مختل می شود .عمل نکردن آنزیم ها ممکن است باعث غیرفعال شدن دستگاه های بدن و حتی مرگ شود. ب (برای غیرفعال کردن دائمی آنزیم ها از دمای باال استفاده می شود ولی برای غیرفعال کردن موقتی و برگشت پذیر برای مدتی از دمای پائین استفاده می کنند. فصل ۲ الف (هر چه میانگین عمر رنای چیک بیشتر باشد تعداد پلی پپتید های ترجمه شده از آن بیشتر خواهد بود. ب( رونویسی در پروکاریو ت ها در سیتوپالسم انجام می شود ولی در یوکاریو ت ها درون هسته -رونویسی در پروکاریو ت ها توسط یک نوع رنابسپاراز انجام می شود ولی در یوکاریو ت ها توسط انواعی از رنابسپاراز انجام می شود .در پروکاریو ت ها ترجمه در سیتوپالسم انجام می شود ولی در یوکاریو ت ها در سیتوپالسم و اندامک هایی مثل راکیزه و دیسه ها نیز می تواند انجام شود .ترجمه در پروکاریو ت ها ممکن است پیش از پایان رونویسی آغاز شود ولی در یوکاریو ت ها ترجمه بعد از رونویسی انجام می شود. فصل ۳ ژن نمود BO ،AO : رخ نمود :گروه خونی Aو گروه خونی .B فصل 4 الف (در صورتی که رمز پایان به رمز یک آمینواسید تبدیل شود. ب (حالت های زیر ممکن است: فصل 5 ساخته شدن ATPدر سطح پیش ماده الف(در زنجیره انتقال الکترون ساخته شدن ATPبا اکسایش مولکول ها و در نهایت اکسیژن دو بار منفی همراه است. ب (غشاء محل اجزای زنجیره انتقال الکترون است بنابراین گسترش غشاء به شکل چین خوردگی امکان حضور عوامل زنجیره انتقال الکترون را بیشتر می کند. به عهده دانش آموزان این آب می تواند در فرآیندهای تنفس یاخته ای در دانه ،حشره یا الرو و ضمن انتقال الکترون در زنجیره های انتقال الکترون غشاء راکیزه تشکیل شود. فصل 6 رنگیزه های فتوسنتزی در طول موج سبز ) 600 - 500نانومتر (کمترین جذب را دارند با جذب نشدن این بخش از طول موج نور مرئی، بازتاب آن از اندام های گیاه به چشم رسیده و این اندام ها به رنگ سبز دیده می شوند. در مقایسه این نمودار با نمودار شکل ۳مشخص می شود که در محدوده های طیفی شکل ۳که طیف هایی بیشتر جذب رنگیزه های فتوسنتزی شده اند با محدوده های طیفی این نمودار مطابقت دارند .در واقع هر چه میزان جذب طیف هایی از نور مرئی توسط رنگیزه های فتوسنتزی بیشتر باشد میزان فتوسنتز و در نتیجه تولید اکسیژن در آن طیف ها بیشتر خواهد بود) و برعکس( . بطور خالصه هر چه جذب نور توسط رنگیزه ها بیشتر شده فتوسنتز بیشتر هم افزایش یافته است. الف( در محل نورهای قرمز و آبی بیشترین میزان اکسیژن تولید می شود .می توان هر یک از طیف های نور مرئی را جداگانه به کار برد و نتایج حاصل از این آزمایش ها را مقایسه کرد .در واقع در این آزمایش باید گروه شاهد و تیمار طراحی کرد. ب( با توجه به میزان بیشتر اکسیژن در قسمتهای قرمز و آبی که مربوط به سبزینه هاست ،پاسخ این پرسش مثبت است. افزایش اکسیژن سبب کاهش فتوسنتز می شود .یعنی میزان فتوسنتز با میزان اکسیژن هوا ،نسبت عکس دارد. -۱الف .فتوسنتز گیاه ب از نوع CAMاست که با افزایش نور ،اسید ساخته شده در شب به سمت استفاده در چرخه کالوین میرود و درنتیجه میزان اسیدی بودن عصاره گیاه کاهش می یابد. ب .برش گیری از برگ آنها و مشاهده ساختار بافتی برگ .بله .همان طور که گفتیم ساختار بافتی به شناسایی آنها کمک می کند . همچنین گیاهان CAMر ا می توان بر اساس آبدار و گوشتی بودن برگ و ساقه تشخیص داد. -۲افزایش کربن دیاکسید جو اثر مثبت بیشتری بر گیاهان C۳دارد .نمودار ۲نشان میدهد که گیاهان C4در شدت های بیشتر نور عملکرد بهتری در مقایسه با گیاهان C۳دارند. فصل 7 در این فصل فعالیتی نوشته نشده است. فصل 8 الف ( در شکلهای ۱تا ، ۳ابتدا مترسک پرنده ها را می ترساند ولی پس از مدتی آن ها متوجه می شوند ،مترسک به آن ها آسیبی نمی رساند .پرنده ها به آن خو می گیرند و دیگر مترسک کارایی الزم را ندارد. ب ( قوطی های فلزی با وزش باد تکان می خورند و صدا ایجاد می کنند وموجب ترس پرنده ها می شوند .از آنجا که این محرك دائمی نیست ،استفاده از مترسک ر ا موثرتر می کند. بر اساس یادگیری شرطی شدن فعال،احساس مزۀ نامطلوب که به تهوع پرنده منجر می شود،تنبیهی است که با تکرار آن پرنده می آموزد از خوردن این پروانه ها اجتناب کند. الف ( حرکت مداوم آب موجب خوگیری جانور ولی تماس موجب پاسخ میشود. ب ( رام کنندگان به جانوران می آموزند رفتار ویژه ای به دریافت پاداش یا تنبیه منجر میشود. الف ( بیرون انداختن پوسته تخم برای حفاظت جوجه ها از دید شکارچی انجام می شود. ب ( پژوهشگر با این کار تخم ها را به دو گروه آزمایشی وکنترلی تقسیم کرد تا مشخص شود بدون پوسته تخم و همراه با پوسته تخم کاکایی ،میزان شکار شدن جوجه های خارج شده از تخم های رنگ آمیزی شده چگونه است. با توجه به این که در آزمایشگاه ،محیط طبیعی جانور تغییر کرده و آب و غذای کافی دریافت کرده اما باز هم رکود تابستانی دیده می شود بنابراین این رفتار جانور ژنی و غریزی است. نمودار نشان می دهد با افزایش تعداد پرنده ها در گروه ،موفقیت شکارچی برای حمله به آن ها کاهش پیدا می کند. بطوری که تعداد ۱۱تا 50کبوتر در گروه ،درصد حمله شکارچیها را بسیار کاهش می دهد و تعداد بیشتر از 50کبوتر ،احتمال حمله و شکار شدن کبوترها را به صفر می رساند .که علت آن می تواند هوشیاری بیشتر جمعیت کبوترها پیش از حمله یا ترس و سردرگمی شکارچی هنگام حمله باشد.

21,000 تومان