پی‌دی‌اف
آموزش

پاسخ تمرین ها و فعالیت های کتاب منطق دهم درس به درس از درس اول تا دهم

دانلود فایلPDF پاسخ تمرین ها و فعالیت های کتاب منطق دهم درس به درس از درس اول تا دهم آماده پرینت تعدادصفحات :10

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
كناب درسى منطق تعرین ص ۲ ‎-١‏ نوو دو معنا دار يكى ماى نور اشر و محصوء است و در منشور تجزیه می‌شود و معنای دبگرش نور معنوى است در اين مثال ثور ‎sae ce‏ ككونه موارد مغالطه ى اشتراكث لفظ مىككويتد. ۸ ‏خداوند جسم نيست كه با حس بتوان آن را شناخت وبا جنشم قابل مشاهده نمی باشد.‎ ge ۲- اسلا كتنده توجه نكرده كه همه ى مريضى ها از برخورى يست اين عبار است که در درس‌های بعد با آن آشنا میشوید. (deg li - هد ابن دو جمله روه به دو معنى استه (بروائهاسم انسل بروائهاسم حشرء) و اشتراكك ‎Not ils J‏ یجه گرفت دختر من بروال م كد حر اين استدلال دو مغالطدائجام شدماست:1. مغالطهاشتراك لفظ ؟مفالطه ى عدم تكرار حد وسط (يا هر درى ايتها در دروس دوم وعشتم آشنامى شويه). ۴ انش رش صحیع ناد جرخ سکن است هه راد تمالس رخ ان لگ حاکه کر ادع و لين ا وكين © نال الله :يهم ‎١‏ تعكاس)» استه زر كس مستوى موجبه كلبد موجه كليه ثم شود ازية مهو دين نااط مرتوط نف ل هر انساتى یک تعرفی از سعدت داد اگر نها رها متقاوتى را براى رسيدث به سعادت در بيش مى كبرد بعاين علت ست عه در ‎Se‏ سعادت و خوشیختیاخلاف نظر دارد. اين منوال اهميت ؛ تعزيضه وا شان مى دهف "كه در مت درست تفریف کردن رام موم ۶ در تصويره صورت درشت نوشتهاست «هندوانه ‎+٠‏ و به صورت بسبار ريز وشتعاست» نيم كيلو ابتكار باعث م شود تا مشتريان در كلداول اشتله كد و ككمان كثند كه هندوائهها زير قيمت بازار هستند و خودروى خبودارا برا خريد هندوائه متوقق کند. alae gf lie lin ۱-چیست: تین چوا:اسدلال در پاسخب... چیست؟ در مواردینوع و در مواردى تعريف بياث مى شود. به عنوان مثال گر رسیم احمد چیست؟ در پاسخمیگویم: اسان واگ اس تیف انریا ع كليم به ييرسيع: انمان جيست؟ در بن خليل در سوال پرسدهمی‌شود که «چیست؛ با چه مبحی ارتاط درد و پرسیدم اندعاست كه دو باسخ به سوال از “جيست» جه جيزى كر مى شود ذا ياسخ بداين سوال آن ست که «جييست» با مبحث تعريف ارتباط دارد مباحث استدلال ارتباط دارد 1- تصديق: منطق مهار تفكر استء تصديق بخشى از علم است» كوه سهند مرتفع است. قصود: منطن» كوه مهند لتفاعات كوه سهد *- الف) منطق قانون طبيعى ذعن ماست و اختراع با وارداد اجتماعى نيست: ب) با وجود آنكه منطق قانون طبيعي ذهن ماست اما تيازمند خوائدن منطق ستيمء زيرا ذهن هر معرض الفزش قرار دارة و ذر مواجهه ب استدلالخاى ويا ريط مفهيم تخصصی قد ب تشخیص سرع اشتاهات سیم ج) استفادهاز نطق نيزمند به دست آوردن نوعیمهرت ست و رای تمرب و ساست نمی تا به صورت مناسب وبه موقع از آن استفادة كره

صفحه 2:
‎Dro ale AC‏ ولد مقيد نيست و بايد در عمل ل أن استاده كرد دين جات به صرف خوائدن كاب هاى منطقى و بدوث استادماز آنل خطا مصون نیبام ها اسان تحت تابر رال وان و احماسى قرار م كيرد و عواطت و احسامات وی رف و سای مین ‎ ‎ ‏یج دوم رد یچ چاه يع يؤر سر وس ماود سر سر رن دم گرننگی) ‏۴ دومع داه به همره فرغون لبه وسيله ى فرغو يردن ‏ل الفا كى سرش خورهبه جدولء نشت و جدول حل كرد ب) شكارجى: اك وتات ادا شا يم چه ای ی اند ‎ ‏اتعرين ص ۱۲ پاسخ خواب شيرين: ‎١‏ خواب ‎gate ase pe NA IES DENSE Ele Ee‏ ‎AR le‏ رای اجره رد در ویر بجاو مسب تعرین ی ۱۵ ‏ياسيخ ‎2١‏ كاي مفحات ححايم ( لات تضمن) اخ شجاع ( دلالت ؤم ‎el heel (ls) aS CAE il‏ ‎ ‏كار تيستى. دو سومى: بروى لازم و انار ‎ ‎ ‏موود آ بدت آن خواب شد (دلالت تمن تعرین ی ۱۶ ‎Mea‏ به نظ على احمدى دانشجوى وى اس به نظر علو احدى دانشجوى خوبى اسه ‏هر على احمدىيء دانشجوى خويى اسث ( اين نحو قات ‎(ash can Sagan Sip‏ ‎le RS Se Tl‏ عورد حفارى جادعاى فت ‎IE pet‏ شود. ‎ile tap ag ASE,‏ جادهاى نفثء بوشهر برا م طوف ‏باسخ7 اوذ بول خارجى بها وب در را .ون لح نرق ‎ae‏ أوض: ينه سرمي ‎ ‎ ‎ ‏تن کذن ای فده رت ملک ببس دوک رآ درف خی اد رت ‎Beas‏ ‎Neal‏ لست خداير روا تلع بل لشت خدا ب ‎ca‏ رد رخ :مزا را ند سار كايا اي در 7 باسخ فعاتيت تعميلى ص ۱۸و ‎۱٩‏ ‏پاسخ اد ‏الف) ای که فا او يرشكى ‏ بودت! »نک پزشک- ۱ خامی که پزشکی لا بود-! هنن می و صورت حطاببه یک خانم خفن )لو گفت کین کاب مال خودش است+ او گفت کین کاب مال من گر ‎ ‎ ‎MS a pe alm sme Se pale‏ بودجة همرئى دولت صحيح اكد ها از ار ‎A Se seg ce AIM OO IT IO‏ ‎els) alo‏ است: 0 فا سید فد دای است. ‎Ys‏ کید ‎ ‏اوأر لازم تست اع ا ل نیت اد کید باخ الف) جالى تم ‎١‏ دب رل ماس قال قول لستء مق بار كه درد خیش ات راد خیش است ‏جا لات الام ‎PBN ee EU AE big) aE Sele ١ ‏باسخ؟ الف) دلت افا‎

صفحه 3:
ap Alb tae bese AS ‏تومل ب ماى ظاهرى‎ a GE شک گرد سمش تخر محر نشته ته اه مریغ نس مشهد تم شهری در اسان خرامات رضوى). ‎i pla‏ لد کی درعته درت سروه کب یره امه هد ال هت ۲۱ ‏مصادیقدو مقیوم کلی | ی‎ be ely wae PUMA AAI ALL AN gle poet psy ° * باس خی هرت ‎T‏ بیش آسيا ها ليرقى ند مقهوم با عام زیاس »باخ اتباين) هيج مصداق مشت ركى نداتد و باهم ناز كاد يعنى هيج اسبئ يافث نمى شود كه بره باد هيج برندماى نداريم ك امب ياشد. ‎pe apie ee‏ من جما حم مادق مض نوم ضادي تست عازن از سید منت زر گاید اشفا ‎ ‏هچب ری ای فده سک هد ریا سید مگ تم * اس خی ریا ها جنس سنگ اد رخ دیگر خر تعرین س ۲۲ ‎09 Seer > ‏*. پاسخ: ین مان و آیی: نیت «عموم و خصوص من وجه بر است. © ‏* باخ بل هندى و آسبايو: نبت :عدوم و خصوص مطلؤه يقار اسه 0 ‎Stott +‏ خی نبت: ری باس 9 ‎۲۶ ‏یت تعمیلی ص‎ an ‏ضح ‎ah othe ann BOP ie si Deeb‏ سین کاس رس نسم خاض)كلى: عدف ‎EARS PONE‏ ‎gi eB (a‏ و حادم کل اسب بهمن در رده کی ‎ ‎ ‏تج نجف ارف جزلى و مرقد اامزاد كان كل امسته ‎ ‎ ‏سخ # ‎pa‏ دائش آمو عموم و خصوص من وج لك ديه لين ‎onc‏ عم و خصو مطلق نام جد تاوق ثلث ثلث مشاوى الاضلاج: غموم و تخصوص مطلق ره مي عموم و خصوص من وج خر نز بوم و خصوص بطق موازی- قلي باخ 7 باسخ الف: مر رای و 3 ‎att‏ — به موجوه زئدهة ا مرد؛ شامل بيرمرد و بسربجه و. ‏عرامای ال مهد و ‎

صفحه 4:
باخ تعرينهاى كناب منطق تعرين ص 17 ‎A‏ لقرى © تعريق مال © تعريف تحليك ييحاريعاى ويووسى: باخ تعرين مال سويد باخ تعريف لفو ‏جد : ‎el Le ei‏ مال ‎bOI si‏ تللق ‏اتعرين ص 77 ‏نان مقع رتیت ‎Ll) Oy a a phy LOM Ghar‏ ‎ ‏را ‎be‏ وی هم یود ‎aa ee ta aaa‏ زير امل ‎ ‎ ‏«است قعاق: تعريف واضحتبت و از لفق ‎ ‏باخ فاليت تععيلى ص 11550 ‏باس ‎Ane‏ ‏پاسخ 7 شايككة محفت حروف لول عبرت ‎ ‏«ستاتداره بين الللى کناب قاچ مخفف حروف اول عبارت تبروى هريايى ارت جمهورى لامرن ‏اسف رنه مات پا در »هم مخف هولياى ملى جمهورى املاىايرانة ‎ ‎ANT‏ نوعى كوفت در ظرفى مخصوص و. قب تع ذا خامل ب كوضت: سب زميتى و تخود و ج) در تعريف لز هم آشن و سوم درد ياعام ترين مفاهيم اوليه آغاز تى كنيم. ‏باسخ * الف) تعريف به مثال ب) تعريف تحليلى (لين تعريف دور تبسث زيرافرد عبدكك را مى شتاخته و مىخواهد «دوكاتوتى» را بشنامد. جأتعريف تحليلى ). ويف تليق ‎al‏ عقو ریت تجیی ( درم 6 كناب آمار آنداست به ملق ى تحوم ى كرد آورى» سازماندهى: تحليل ‎pal py‏ استخراج اطلاطات و ‎ge‏ ری ماه یخی تعريض تحللى (در درس اول كاب ‎SA Ol a‏ الى كدتسا اتجام م دهده کش یود کت ‏آگاا دی و مددار است. ‎ ‎ ‏باخ 1# الف) تعريف دور استداب) تعريف راض نيست وز افاظ دشوار اسطاده دماست )میت جع اد یت و همه اناع تعريض را شامل تع شود. ‏3) تعريف دورى لسث. «) مئعنيستء زيرا دوزيستان تي فار ‎sae ET‏ ‎ ‏اسخم تهرين هاى كناب منطلق تعرین ص ۲۵ ‎ly a (AN Gal‏ هلان اما یر ست. زرا هانطد که گردو كرد كا بر لا گید نمی اد تریت نب در نا ال ار نمی ‎as‏ ‏ليان مى كن ك نيت تثب داد یر ‎ge tt ASIST yp‏ شوه اثرات بد همنشينان نيز ري هلى انما را ز نمی برد و ارت ترتی دی پر ان داد ‏باسيخ #تالف) هدف از اين تمرين نشان دادن عملى ين مطلب بود مكاهى دو استدلال تمثلى اساكار ب يكديكر وجوه دارد ذا استدلال تسيل ‎sg oe AB nae A IE ae Heyes pls eyes JT)‏ ‏ار مرا سای کر هید یامد عم تفت 6 عم ابقر تایه قیمع کیت یی ‏کال ول در موره اهلان است و شبی گرد که تریت رهم نها تا درا تال وم مربوط به همة ااذه است و نقش هشن ‎ ‎ ‏بارا يادآورى مى كنداب) هر دو استدلال تمثيلى هستد و استدلالغايى عيض به شمارمی ‏تعرين ص ۲۸ ‎he Mal (Viger‏ قوى؛ زيرا از تعدا زيادى ثمونه استظاده كرداست. ؟) استدلال استفرابى ضعي؛ زيرا اين اتفاق به صورت تادر و نی ‏رخ دادعاست 5) استالال استفرابى قوى؛ تكرار نموثدها در صد سال مى نوائدنثاته آب و هولى خاص در آن منطقه باشد اذ نظر استقرابى استالال.

صفحه 5:
قوى خواهد بود. ۴ استدلالاستریی ضمیش؛ ین ادلی است که معول فاد سود جو از آن سوه استقاده ی کند و ای خود را برد ‎Meade‏ تعرین ص :۵ پاسخ: ۱-۱) احسالا خوراکیمی‌خواهد و برا دوست نداد ‎(TN‏ احتمالا خير تاراحت كتدداى درياره ى اوست مثلا ‎Sak‏ ی ند ما همچنان احالات دیگری ی وجود دزد مغلا مى خواهد او وا به جابى ‎Sy‏ فوت كرددائد و.. لاما همجنان احتمالات ديككرى نيز وجود دار مثا ممكن است بخواهد شما از يدريزوكتان براى وى بول قرض ‎Dee TNS‏ ديكرى نيز وجود دارند؛ مثلا ممكن است دزد آن را برده باشد). بليس آن وا با جرتقيل برقداست (اما همجنان احتمالات. ۳-۲ ‏استدلال قباسى؛ اذ قوائين كلى زمين شناسي استفاده شدماست. 57 استالال تمثيلى از تیه به یک بای استفاده شدهاست.‎ )1-7 a استدلا استفراي اذ جامعه مارى و نمونههلى فى استغاده دءاست. ل باسخ فعاليت تكميلى ص اذاو 31 ‎Ge‏ الف) تيجه كيرى طوطلى استدلال تنلى الست فب) باس هر ديات مطق با ثيل ذر مق اسسته باخ #تالف) استدلال تمثيلى است. وجه شباهت تنها در سفيد بودن اسث و نمى تون از ابن مطلب به شور بودن رسد ) استدلال تیلی است.ج). استقراء ضعيف است و تعميم شتا ام شدماست. ) اسلال تميلى است. قرة ‎gals‏ ماد بودداست. اما ليل ارد اند آنه قبل عتما باش هم) ستراء ضعيف است و تعبيم شتزههانجام شدءاست. زيرا ننه كيرى از ‎١‏ هزار فر براى تصميم به فال ونر اف نت پانخ الق اسلا یل اسلا ضیف است. لا كر ون عاى زياد ‎SOOM‏ تاریخی وا برسی کم زاره می‌توان آن را اسلا زرا سکن ست سگ را موقا يهوش كردم باشد ب كك استقواي يمه قوى دانست. ب) استتاج بهترين تبين (استتاج قوى) ولى نجه قطمى ب پرس هم کرداست ول هل مرو صداییدیگره کسی دای وی را شداست زاحلاتدیگری که همچنن وجود داردج) را موه ری است از تجرهای یی فده کرهاست که وی چند روز هرت الست معمولا مردم به مسافرت م روند و شهر لوت مشو ذا استدلال اسقراى قوى است. مىتوان آنا راحتى نوعى قلس معبر دائمت بدين ترتيب که بكويم اذ حكم ىكلى در مورد مسافرت مردم استاده كردءاست و نيجه كرف است. زبرا م دائد كه مردم به مسافرت رفع ائد هد اتقولى قوى و قاس معبر. جون كقه مطبق قانون. پس از حکم کل تیجه ‎NAS‏ و قياس ست اما كر م كفت تمام تاكسيها منظور ا تاكسى در اين مال ئيست بلكه عضو اتحادبه تاكسى اند يع الف عدبي بح منت امرى سددئ ست عدم ن آلداده‌های آماریخود را جع آوریمی کم (مجمعه کل وسدهای آاری ين معاى مربوط بدتها ‎Se‏ برسي آمارى كرد الست كه هر آ به يك اسظرامىبردازيم جح) خير؛ همواره مشت نمونه خروار نبست؛ ولى اكر خروار يكتواخت باشد شت نمونه ى ور ات باخ ذالف) ممكن لست واقعا او اند بشد. ممكن است شي ياضد. با توجه به زياد شدخ ابن نوع درخواست توسط طيادا لازم ست به سرعت سکم به ار و رد مخصومااگر در ايام محرم باشد. ج) احتمالا دسته عزادارى از آنجا عبور مى كند با شريت توزيع مىكنتده در مدت يكمال است و م توائد استدلال قوى باشد. ) استتاج بهترين مسا ركشل و ae ‏ی میشوند را جامه آماریمیگویند, جامع آماری همان‎ ‘aie bie ane وى ‎al cme pS‏ تاربخ نسخه يا عكس رادبولوذى وى را بينيم! ب) بهاحتمال زياد ذرى م دهتد. #احتمال تصادف وجود دارد اما احتمال

صفحه 6:
باسخ تمرينهاى كتاب منطق تعرین ص 3۶ ‎ann tl ost ay ll (iN ea‏ ج) تفیاست قشیه فرط ۵) تست «قظبه حلی؛ اخ صادق: (راست) (صحيح) كلافبة (دروع) اطاط اتعرين ص ۵۷ ‎ay‏ الى) موضوع: سيل غنت؛ محمول: برئدة ات له وأيطة است مضل جسله رابايد به است تبديل كرد با موضوع: ره محمول: نک تحويل دادم وابطه انث «فعل جمله را باد به اسث تبديل كرده ج) موطوع: دقش ‎Maly Ae pe lel‏ ادا ود هدنخ مرج ۵ ‎ep ede‏ ‎ ‎ ‎eos ‏باسيخ: سهيل سه جزفى 08 ئش آموزسه کلی ۰0 انز سه نی 00 مه ی‎ ‏پاستخ: ۱ قضيه شخصيه! سهبل درس خوان ات اب مي تيز بست - قطيه محصوره: هر د‎ ‎ ‎ ‏تعرین ص ۶۰ باخ تشخصيه ماله ال داخل كيومه جزیاست) 9 #تحصورهامجه که #محصر ‎ ‏220166 ‏ل باسخ فعاليت تكميلى ص 21 ‎Ql‏ جم ‎ral og age‏ جفتاى لست) ج) اسه ة جل بری است) )تب بای باخ #الف) قضيه حملى ب) قضيه شرطى ‎ats (Mbp oa Ip eg a Ca‏ موضوع: يلوا محعول: يزدكرين كوه خرامانة ‎ably‏ است ج) شخمی ‎Mal a ge ell geil‏ 9( موجبة كلها موضوع: دشنان؛ مجمول: نايرد ‎(a cae bay‏ اجره موضوع: فرشا محعول: دست پاف؛ ریطهدتستد وا سل کلبه«موضوع: کی ند اسان محهول: آمده به ‎sea lS‏ ‎ ‎ ‏عموم و خصوص مطلق لد ‎Jal gin A ph? OBS Bi‏ ‎BE Do)‏ > )ضیف باس بضی الب ست+ هرب الک است+ بضی باض ات ‎ ‎ ‏ععوم و خصوص من وجه: مفی الق ب اس بضی اف بتیت ‏ بضی ب اف اسث+ بطی بالف تست ‏يمت سس ‏تعرین صفحه ۲و ‎Wyn Gye) each‏ اکن سایق ‎& 6b 6h ohana ‏ميج الف ب بيست اساوق) (کازب) کلب اما‎ ‏بطي الف ب مت (کالب» من سای 2 اتعرين ص 76 ‎oo toils (ee ahd BHD ‏كنبا‎ © Guy ‏امشخص نبست) 8 (كاذي)‎ Gar ‏نباك‎ ‎Peas ‎elas ‎ ‎ ‎ ‎Se Bode ‎

صفحه 7:
> Ga 21 ‏اتعرين ص‎ باخ هيج كافرى سلما نبت باخ آهکی‌ها ستگگ هستد. ‎ee‏ ۰ ‎٩‏ پاسخ فالیت تکمیلی ص ‎۶٩‏ SE ge ‏باخ‎ ‎(as as (Tey (tr et = ی اف ب لت = ‏تیب آست‎ ga : rrr ==: a ae | eta — = (ont eat سس عمدت دده = BETS | eal Moa are eae اقب بت ا | 0 eo ‏حت‎ ‏تكس ستوی‎ Be Ale gy Deal بو کذب یک طراند. در تا از صدق ‎Spb S,‏ كلذب طرف دوكر ام شود انا كذب طرف ديكر: صدق طرق نخست ‎Se Bie Vue LO GEA pap ae aed‏ تفي ‎ol A I eng hy‏ یراب که ‏وى 3 كلب هكين» م تون به جا ‎ ‎* ‏باس‎ ‎ea Sse Sa = ae era = a ‏عتی سوق‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Teak Tai TY ea Fe lew Be ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
‎sae‏ كناب ملق درس هتم ‏تعرين ص ]7 ‏پاتخ: - (شکل سوم) حد وسط در هرد مدمه مضوع است. ‎SE) al Ine gyn sede J ppp te 9‏ اول) حد وسط در مقداولمحمول و در مد تعرین س ۲ ‎ans Senay a Sy la I ste Sg (oe ‏(تکل دوم) حد وسط درهر و مقدمهمحمول است:*- کل ‎pale‏ حد وسطل ‎ ‎ ‎ ‏پاسخ: )اسان در مدمه ی ال به نی + مصناق خارجیاسان؛ ود مقدمه ی دوم ه معا «لفظ اسان است. حدوسط عیا تکار نشدهاست, ‎ ‎ ‏تعرین ص۷۷ ا يج تشخوار كته فى ‎pea‏ پست. بش توس اند ‎ ‏اق هر گیهی امه خرابط خاصی است. ‎ ‎ ‏توضی در سای تعي ترجه تمایق روم سداق مهن (») اتفاده منم محمول فضاباى شخصيه ني از تون محمولتشایای محصوره بت می کند نی در تضابایموجبه نفی و در ضایا سالب میت هد ‏اس شور ايحن وو را شخ نید صورت عم مشخ ده ‎eh ty pla‏ سح رل عي 0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
TITER pone ol $e ‏اس الف) د وس دردو مقدمه‎ ‎jh Ine‏ که است و در مقدمه دوم خاک ‎ ‏ری ل تب مدای اه نی ون ره 0 ‎ ‏دومفی است. ‎pl‏ مقدمه‌ی تیاس؛سلییاست و قاس نامر ست (مالطه مقدمات منفي). ‎ ‎ge‏ به كار م رود و آنچه در تیجهمحمول استه در مقدن ‎ ‏پاسخ ۴ب زرا نهد تجهموضوع ۸ مفدمات قياس شكل اول و بت نگ داتن یج همجنان شكل اول وا خواهيم فاش برلى تبديل شدن شكل اول به جهاري علاره بر جابه جا ‎ ‎ ‏۳ اعتبار قياس هاى زير وا بررسى كنيد ودر صورت امعتبر بودن» دليل آن را ذكو كنيد: ‎Olga] ea gay‏ ياست ...| هيب ققاليست ‎ ‏ميج اناج "يلت ‎ ‎ ‏تیب تست ‎Sore‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏پاسخ 7 ‏تمرین ص ۸۶ ‏پاسخ الف) مقدم: فرتحا داش باشيم. قال مى تيم امشب به مهانى برويم ب) طقدم: در باز قردا ند خواهم كردرج) هقدم: وت دا کم لی: مرها رامشب یتسم ‏تعرین ص ‎۸٩‏ ‏* .بانج (فر ال جس درصدف): زا نا نی را نداش باشد و كروه خونى اش جيز ديكرى باشد مثلا +8 ‎eka BD side ite ١ *‏ که طرح لد توقد مسكزت مقا * پایخ: انا( بل جح در کپ یرای شود که ‎ol Saale SI I pi‏ ‎ghee EF ‎ ‎ ‏وم قالی: با الیل خداحافظی ‎ ‏دراك هر دو كرو خن بش وی میا همع كدا لين هو كرو عون ‎ ‎ ‏اشكستن آنا هر دو شريكك ‎ ‎١ *‏ _باسيخ: حفيفى. فرض شدءاست كه كسي كارت معافيت دالم دارد و سربازى رفتعاست و كارت بايان خدمت تكرفهاست» لذا هيجكس همزمان ‏هر دو كارت را نداره. حال براى استخدام بيد بكى از اين دو كارت اراله شود. ‎ ‏ثم شود كه هر دو اراله شود و ثمى شود كه هر دو اراله نشود: ‎ ‎SIO‏ توائد هم سه شبه باشد هم جهارشنبهاما مى شود كه هيجكدام نبافد و ووز ديكرى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
Vo es outs ay a ay Let AS yt SU Ade die Bo (2 ‏غلامان او ؛ تالى؛)‎ SLT ‏«مقدم؛‎ ey PI SV) ee oP aN ‏.باس‎ ‏ديك ا كليد كترل ازراه دور ووشن نشده‌است و برعکس و نمشود لله از هي رهیروشن ند اد چ)شرطی مقصل ملع یر بل جع در‎ | p dae ‏اين دو حالت خارج نيست.هم) شرطى منفصل مالع الجمع (غي ابل جمع در عندق). با آن بول نم شود هر دورا خريد اماعى شود كعاز خريد متصرف شود‎ lila ‏ديكرى كه با آن ملع جور شود بخرد. وأشرطى منقصل ماعهالجمع اغيرقابل جمع در كذب). ممكن است در بخت شيرينها از هردو‎ شود مانم شود كداز هبجكدام اتفاده نكند. أشرطى متصل:؛ كربه صودت آدمى (مقدم) آنكهاحمد و بوجهل ‎(BP‏ ‏باخ ؟: الف) قياس استابى اتصالى تامعبر است و در واقع مغاله ى رقع مقدم است. كر سيكار بكشب اك ان بکشم: گر ماد باشم» س: عم اه خواهد شددنب) قاس استثابي اتصالى؟ امبر است. مفالطه ى وضع تالى. اكر بيس مخفى باشده ار دز پاش يس: او املح دارد اتام استابى اتصالى؛ معن وفع تالىه معنر. )قياس استثابى اتصالى رفع مقدم؛ امعبر. مغالطه ى رقع مقدم هد) قي ‎ee‏ ‏باس الف) قياس استنابى ‎a ae A at‏ اه یست. لاس استتابى اتصالى» نع تلی+ مت فيج: بس؛ مرو مدارس لت آلردگی هوا تسد باس استنابى انفصالى مائعه ارقم اقرب جمع در كذب) معبر تبج: ‎ES A‏ اضاقى تحويل دادة ‎AISI‏ لقصالى مان الجمع اغير قابل جمع در صدق) معتر.تيجه: يس شهرام د تاق كتارى يست اس استشابى اتصالى. تامعبر. مغالله ى باخ تعرينهاى كناب منطق اتعرين ص ‎٠٠١‏ ۲ :هد ال طرح ين سوال بحث و هل نظر ات و پاسخ مشخص و صد در صد هی رای آن جرد درد تعرین س ۱۱۰ اس :)ال ی توسل مات است. اد هل خودخواهی ‎pags‏ ات خود را ول کند وق ای خود را ‎py BLE‏ رنداب) فطه ‎Ln Jog‏ و خواهى ااذه باعث مو شود كك رد بط ناگی و شخصى غود رابرجابدارى از حقيقت ترجيح مودهند جج) مفالطه ى تومل بداحسامات. خودخواهى افر باعث منود كداسقها احسامات خودشاق را ملک خوى و بدى ديكرا © باسخ فعاليت تكميلى ص 115 باخ ‎:١‏ الف) ماله ى توسل ‎LL‏ «تطيع» ب مال مسموم كردن جاه ج) مغالطه مله كذازى )بز یی و کوج یی هب بزرگایی و کرچک ناب پاسخ :یر ول یی ۰9۰( دوم) کرچک ماب پاسخ :خر یر دون ذكر دلابل و مستدات: سعى در ری بر اصاسات را شدعاست وال الط زرد نی اسغاده شله‌است.اخ 7 ان پر از جماع: نا ‎PPADS od‏ تج شدن پاسخ ۵ ‎a San pl ht‏ آل)؛ بك دندمه حرف تفنو مگه مغ کت پا درا حرف حرف داشت eur ‎ot tide‏ تعصمم؛ لول نا ‎Ces gee se pi ga De stn apse ‏اتعصیهمی تقد هه توشیحدقش آموزلن سای مق( قصب‎ ‎ ‎we aS ey ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Ub gaat ‏داشته باشد؛ لذا توضيح انش آموزان و جملاتی که بكار مى برند هد بررصى اين تمزين اهیت داد باسخع #: به باسخ درس اول مراجعه كتيد.

پاسخ به تمرینات کتاب درسی منطق برگرفته از کتاب راهنمای دبیران منطق تالیف دکتر سعید انواری و کتاب منطق سیاه و سفید تالیف دکتر نازنین عباسی ،فاطمه السادات شریف زاده ،نرگس آموسی درس اول تمرین ص 2 -1نور دو معنا دارد .یکی معنای نور ظاهری و محسوس است و در منشور تجزیه می شود و معنای دیگرش نورِ معنوی است در این مثال نور حسّی مورد نظر نیست .چون خداوند جسم نیست که با حس بتوان آن را شناخت و با چشم قابل مشاهده نمیباشد .بهاین گونه موارد مغالطه ی اشتراک لفظ میگویند. -2استدالل کننده توجه نکرده که همه ی مریضیها از پرخوری نیست.این عبارت« ،مغالطه ی رفع مقدم» است که در درسهای بعد با آن آشنا میشوید. -3در این دو جمله پروانه به دو معنی است( ،پروانهاسم انسان /پروانهاسمِ حشره) و اشتراک لفظی دارند .پس نمیتوان نتیجه گرفت دختر من پرواز میکند. در این استدالل دو مغالطهانجام شدهاست .1:مغالطهاشتراک لفظ .2مغالطه ی عدم تکرار حد وسط (با هر دوی اینها در دروس دوم و هشتم آشنا میشوید). -4این نتیجه گیری صحیح نمیباشد ،چون ممکن است همه ی افراد متهم بهاختالس را در این دادگاه محاکمه کرده باشند .ولی نهاین که هرکسی که در این دادگاه محاکمه میشوند ،متهم بهاختالس باشند .این مثال مغالطه ی « ایهام ( انعکاس)» است ،زیرا عکس مستوی موجبه کلیه ،موجبه کلیه نمیشود، بلکه موجبه ی جزئیه میشود(.این مغالطه مربوط به درس هفتم است). -5هر انسانی یک تعریفی از سعادت دارد ،اگر انسانها راههای متفاوتی را برای رسیدن به سعادت در پیش میگیرند بهاین علت است که در تعریف سعادت و خوشبختی اختالف نظر دارند .این سوال اهمیت « تعریف» را نشان میدهد ،که در منطق ،درست تعریف کردن را میآموزیم. -6در تصویر ،صورت درشت نوشتهاست «هندوانه »044و به صورت بسیار ریز نوشتهاست« نیم کیلو» اینکار باعث میشود تا مشتریان در نگاهاول اشتباه کنند و گمان کنند که هندوانه ها زیر قیمت بازار هستند و خودروی خود را برای خرید هندوانه متوقف کنند .نام این مغالطه :مغالطه در اثر عوامل روانی است. تمرین ص 7 -1تاقدیس چین خوردگیهای عظیم زمین که به شکل قوسی است که تحدبش به طرف باالست. -2سیمرغ پرندهای افسانهای ایرانی است که در شاهنامه داستانهایی دربارهاش ذکر شدهاست ،پرندهای است دانا و خردمند .اما سی مرغ به معنای 04 پرندهاست. تمرین ص 8 تصور :سیمرغ ،دانا تصدیق :سیمرغ پرنده ای افسانهای است .توانا بود هرکه دانا بود. تمرین ص 11 -1استدالل -2تعریف -0استدالل -0تعریف پاسخ فعالیت تکمیلی -1چیست :تعریف چرا :استدالل در پاسخ به .......چیست؟ در مواردی نوع و در مواردی تعریف بیان میشود .به عنوان مثال اگر بپرسیم احمد چیست؟ در پاسخ میگوییم « :انسان» و اگر بپرسیم :انسان چیست؟ در پاسخ تعریف انسان را بیان میکنیم .به همین دلیل در سوال پرسیده میشود که «چیست» با چه مبحثی ارتباط دارد و پرسیده نشدهاست که در پاسخ به سوال از »چیست» چه چیزی ذکر میشود .لذا پاسخ بهاین سوال آن است که «چیست» با مبحث تعریف ارتباط دارد و «چرا» با مباحثِ استدالل ارتباط دارد. -2تصدیق :منطق معیار تفکر است ،تصدیق بخشی از علم است ،کوه سهند مرتفع است .تصور :منطق ،کوه سهند ،ارتفاعات کوه سهند. -3الف) منطق قانون طبیعی ذهن ماست و اختراع یا قرارداد اجتماعی نیست. ب) با وجود آنکه منطق قانون طبیعی ذهن ماست اما نیازمند خواندن منطق هستیم ،زیرا ذهن در معرض لغزش قرار دارد و در مواجهه با استداللهای پیچیده و یا تعریفِ مفاهیم تخصصی قادر به تشخیص سریع اشتباهات نیستیم. ج) استفادهاز منطق ،نیازمند به دست آوردن نوعی مهارت است و برای تمرین و ممارست نمیتوان به صورت مناسب و به موقع از آن استفاده کرد. د) هر علمی به صرفِ خواندن ،مفید نیست و باید در عمل از آن استفاده کرد .بدین جهت به صرف خواندن کتابهای منطقی و بدون استفادهاز آن ،از خطا مصون نمیمانیم. هـ ) هرگاهانسان تحت تاثیر عوامل روانی و احساسی قرار میگیرد و عواطف و احساسات وی بر عقل او سایه میافکند. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس دوم تمرین ص ( 13توضیح مثال های اشتراک لفظ) :1دو ساعته دو معنا دارد .1 :به معنی زمان .2به معنی ابزار و وسیله ی زمان :2پیچ دو معنا دارد .1 :پیچ جاده .2پیچ ابزار « :3سیر» دو معنا دارد .1 :گیاه سیر .2سیر بودن (عدم گرسنگی) « :4با» دو معنا دارد .1 :به همراه فرغون .2به وسیله ی فرغون بردن :5الف) یکی سرش خورد به جدول ،نشست و جدول حل کرد .ب) شکارچی :اگر حیوانات نادر را شکار کنیم چه اتفاقی می افتد؟ شاگرد :نادر ناراحت می شود. تمرین ص 14 پاسخ :1خواب شیرین .1 :خواب خوش .2خوابی که شیرین میبیند* .کاری .1 :فعال و کوشا و پرتالش .2نوعی ادویه و طعم دهنده ی غذا پاسخ« :2نمیتوانی» در اولی :اجازه ندارید .در دومی :قادر بهانجام صحیح این کار نیستی .در سومی :نیروی الزم را نداری. تمرین ص 15 پاسخ :1کتابم :صفحات کتابم ( داللت تضمن) :2شیر :شجاع ( داللت التزام) :3کتابم :کل کتاب را گم کردهاست ( داللت مطابقی) :4ماشینم :بخشی از ماشین مثال موتور آن یا بدنه آن خراب شد( .داللت تضمن) تمرین ص 16 پاسخ :1به نظر ،علی احمدی دانشجوی خوبی است .به نظر علی ،احمدی دانشجوی خوبی است. به نظر علی احمدی ،دانشجوی خوبی است ( این نحو قرائت البته در ادامه یک جمله ی دیگر معنا داشته باشد). پاسخ :2یک کنفرانس علمیدر مورد حفاری چاههای نفت بوشهر ،برگزار میشود. یک کنفرانس علمیدر مورد حفاری چاههای نفت ،بوشهر برگزار میشود. پاسخ :3ارز :پول خارجی ،بها عرض :پهنا در برابر طول .عَرَض :اصطالح فلسفی در مقابل جوهر اَرض :زمین ،سرزمین مُلک :کشور ،پادشاهیمَلَک :به صورت «مَلِک» به معنی پادشاهمِلک :دارایی ،آنچه در تصرف شخص باشد .به صورت« مَلَک» به معنی فرشته. تمرین ص 18 پاسخ .1 :1لعنت خدا بر فرمانروای ظالم باد؛ .2لعنت خدا بر شخصیت مورد عالقة مردم باد .پاسخ .1 :2سارا کتابها را به برادر احمد داد .2 .سارا کتابها را به برادر خودش داد. پاسخ فعالیّت تکمیلی ص 18و 11 پاسخ:1 الف) خانمی که فامیل او « پزشکی » بود...؛ * زن یک پزشک...؛* خانمی که پزشکی شغل او بود...؛ همچنین می توان با گذاشتن ویرگول پس از خانم ،جمله را به صورت خطاب به یک خانم خواند. ب) او گفت کهاین کتاب مال خودش است؛ * او گفت کهاین کتاب مال منِ گویندهاست. ج) مردم گفتهاند که سخن تو صحیح است؛ *مردم گفتهاند کهافزایش بودجة عمرانی دولت صحیح است. د) از او گشتن )1 :از آن او شدن؛ * )2از او برگشتن و به او پشت کردن ه)سعید فرد دینداری است؛ * همسایة سعید فرد دینداری است. و)عفو الزم نیست ،اعدامش کنید؛* عفو ،الزم نیست اعدامش کنید. پاسخ :2الف) جناس تام ب) هر مثال مناسبی قابل قبول است .مانند :برادر که در بند خویش است؛ نه برادر نه خویش است. ج) داللت التزامی پاسخ :3الف) داللت التزامی ب) داللت مطابقه ج) داللت تضمن (زیرا فقط روی کفش را واکس میزنیم). د) داللت التزامی پاسخ:4الف) مغالطة توسل به معنای ظاهری ب) پاسخ سلمانی توسل به معنای ظاهری بودهاست. پاسخ :5کشت ،کُشت ؛ شُکر ،شِکَر ؛ سَم ،سُم ؛ سَحَر ،سِحر؛ نِشَسته ،نَشُسته. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس سوم تمرین ص 21 پاسخ :1مفاهیم جزئی :اهلل،حضرت علی (ع) ،این کتاب ،مریخ ،آن پسر ،مشهد (نام شهری در استان خراسان رضوی). مفاهیم کلی :خداوند ،مولود کعبه ،درخت ،درخت سرو ،کتاب ،پسر ،پسر احمد ،مشهد (محل شهادت). رابطه میان مصادیق دو مفهوم کلی↓ ص 21 ‏ پاسخ( :عموم و خصوص مطلق) مفهوم آسیایی گسترده تر از ایرانی است و ایرانیها را در بر میگیرد. ‏ پاسخ :خیر ،هر ایرانی آسیایی است .اما برخی آسیاییها ایرانی نیستند .مفهوم آسیایی عام تر از ایرانی است. ‏ پاسخ( :تباین) هیچ مصداقِ مشترکی ندارند و با هم ناسازگارند یعنی هیچ اسبی یافت نمیشود که پرنده باشد و هیچ پرندهای نداریم که اسب باشد. ‏ پاسخ( :عموم و خصوص من وجه) هم مصادیق مشترکی دارند و هم مصادیق مخصوصِ خود .برخی از سنگها سفید هستند و برخی سنگها سفید نیستند و همچنین برخی از اشیای سفید ،سنگ هستند و برخی از اشیاء سفید ،سنگ نیستند. ‏ پاسخ :خیر .برخی از آنها از جنس سنگ اند و برخی دیگر خیر. تمرین ص 24 ‏ پاسخ :میان آفریقایی و آسیایی ،نسبت «تباین» برقرار است. ‏ پاسخ :میان مسلمان و آسیایی ،نسبت « عموم و خصوص من وجه» برقرار است. ‏ پاسخ :میان هندی و آسیایی ،نسبت « عموم و خصوص مطلق» برقرار است. ‏ پاسخ :میان مثلث و شکل سه ضلعی ،نسبت « تساوی» برقرار است. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 26 پاسخ :1جزئی :میدان آزادی ،جبرئیل ،خوشه ی پروین ،خیلج فارس ،ابن سینا ،این کالس ،نرگس (اسم خاص)کلی :عدد ،خیابان ،نرگس(نوعی گل) پاسخ :2الف) حافظِ نخست ،جزئی و حافظِ دوم کلی است .ب) بهمن در هردو ،کلی است .ج) نجف اشرف ،جزئی و مرقد امامزادگان کلی است. پاسخ :3شاعر -دانش آموز :عموم و خصوص من وجه مثلث -دایره :تباین مثلث -شکل :عموم و خصوص مطلق فلز مایع -جیوه :تساوی مثلث -مثلث متساوی االضالع :عموم و خصوص مطلق پرنده – سیاه :عموم و خصوص من وجه شعر -غزل :عموم و خصوص مطلق پاسخ :4پاسخ الف: موازی -متقاطع :تباین پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس چهارم تمرین ص 33 نبی :پاسخ :تعریف لغوی * تعریف مثال * تعریف تحلیلی بیماریهای ویروسی :پاسخ:تعریف مثال سوبسید:پاسخ:تعریف لغوی مسجد :پاسخ:تعریف تحلیلی خانه :پاسخ:تعریف به مثال قضیه :پاسخ:تعریف تحلیلی انسان :پاسخ:تعریف تحلیلی تمرین ص 36 انسان :مانع اغیار نیست زیرا حیوان راست قامت شامل گوریل هم میشود .زمان :تعریف دوری است.مثلث :جامع افراد نیست .زیرا شامل تمامیانواع مثلث نیست و تنها شامل مثلث متساوی االضالع میشود .خورشید :تعریف واضح نیست و از استعارهاستفاده شدهاست.قماقم :تعریف واضح نیست و از لفظ دشوار و نامانوس استفاده شدهاست. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 37و 38 پاسخ :1تعریف لغوی پاسخ :2شابک :مخفف حروف اول عبارت « شمارهاستاندارد بین المللی کتاب» نداجا :مخفف حروف اول عبارت« نیروی دریایی ارتش جمهوری اسالمیایران» پهپاد :مخفف «پرنده هدایت پذیر از راه دور » هما :مخفف« هواپیمای ملی جمهوری اسالمیایران» پاسخ :3الف) نوعی آبگوشت در ظرفی مخصوص و ...ب) نوعی غذا شامل آب،گوشت ،سیب زمینی و نخود و ...ج) در تعریف از مفاهیم آشنا و معلوم در نزد مخاطب استفاده میکنیم و هموارهاز بدیهی ترین یا عام ترین مفاهیم اولیه آغاز نمیکنیم. پاسخ :4الف) تعریف به مثال ب) تعریف تحلیلی (این تعریف دور نیست زیرا فرد عینک را میشناخته و میخواهد «دوکانونی» را بشناسد .ج)تعریف تحلیلی د) تعریف تحلیلی پاسخ :5آمار :تعریف تحلیلی ( در ص )99کتاب آمار آمدهاست به مطالعه ی نحوه ی گردآوری ،سازماندهی ،تحلیل و تفسیر دادهها برای استخراج اطالعات و تصمیم گیری ،آمار گفته میشود.کُنِش :تعریف تحلیلی (در درس اول کتاب جامعه شناسی( )1آمدهاست :به فعالیتی کهانسان انجام میدهد«کنش» میگویند .کنش، آگاهانه ،ارادی و هدفدار است. پاسخ :6الف) تعریف دوری است.ب) تعریف واضح نیست و از الفاظ دشوار استفاده شدهاست.ج) تعریف جامع افراد نیست و همه انواع تعریف را شامل نمیشود. د) تعریف دوری است .ه) مانع نیست ،زیرا دوزیستان نیز دارای آبشش هستند. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس پنجم تمرین ص 45 پاسخ :1الف) تربیت برای نا اهالن امکان پذیر نیست .زیرا همانطور که گردو (گردکان) بر باالی گنبد نمی ایستد ،تربیت نیز در نا اهل اثر نمی کند. ب)بیان می کند که تربیت تاثیر دارد .زیرا همانطور که آفتاب با یک لکه ابر ناپدید می شود ،اثرات بد همنشینان نیز خوبیهای انسان را از میان می برد و تاثیرات تربیتی بدی بر انسان دارد. پاسخ:2الف) هدف از این تمرین نشان دادن عملی این مطلب بود که گاهی دو استدالل تمثیلی ناسازگار با یکدیگر وجود دارند .لذا استدالل تمثیلی استداللی قوی نیست .زیرا هر کس بسته به سلیقة خود می تواند از دو امر مشابه به نتیجة دلخواه خود برسد. اما در مورد استداللهای ذکر شده در این تمرین ،باید توجه داشت که نتایج این دو استدالل ر ا به نحوی می توان با هم جمع کرد .بدین ترتیب کهاستدالل اول در مورد نااهالن است و نمی گوید که تربیت بر همة انسانها تاثیر ندارد .اما استدالل دوم مربوط به همة انسانها است و نقش همنشین بد را یادآوری می کند.ب) هر دو استدالل تمثیلی هستند و استداللهایی ضعیف به شمار می آیند. تمرین ص 48 پاسخ )1:استدالل استقرایی قوی؛ زیرا از تعداد زیادی نمونه استفاده کردهاست )2 .استدالل استقرایی ضعیف؛ زیرا این اتفاق به صورت نادر و اتفاقی رخ دادهاست )3.استدالل استقرایی قوی؛ تکرار نمونهها در صد سال می تواند نشانه آب و هوای خاص در آن منطقه باشد و از نظر استقرایی استدالل قوی خواهد بود )4 .استدالل استقرایی ضعیف؛ این استداللی است که معموال افراد سود جو از آن سوء استفاده می کنند و میوههای خود را بهافراد می فروشند! تمرین ص 51 پاسخ )1-1 :احتماال خوراکی میخواهد و برایش نمیخرند (اما همچنان احتماالت دیگری نیز وجود دارند؛ مثال میخواهد او را به جایی ببرند که دوست ندارد) )2-1 .احتماال خبر ناراحت کنندهای درباره ی اوست مثال تصادف یا فوت کردهاند و( ...اما همچنان احتماالت دیگری نیز وجود دارند مثال ممکن است بخواهد شما از پدربزرگتان برای وی پول قرض کنید) )3-1.بهاحتمال زیاد پلیس آن را با جرثقیل بردهاست (اما همچنان احتماالت دیگری نیز وجود دارند؛ مثال ممکن است دزد آن را برده باشد). پاسخ )1-2 :استدالل قیاسی؛ از قوانین کلی زمین شناسی استفاده شدهاست )2-2 .استدالل تمثیلی از تشبیه به یک بیماری استفاده شدهاست)3-2 . استدالل استقرایی از جامعه آماری و نمونههای قبلی استفاده شدهاست. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 51و 52 پاسخ :1الف) نتیجه گیری طوطی استدالل تمثیلی است .ب) قیاس در ادبیات مطابق با تمثیل در منطق است. پاسخ :2الف) استدالل تمثیلی است .وجه شباهت تنها در سفید بودن است و نمیتوان از این مطلب به شور بودن رسید .ب) استدالل تمثیلی است .ج) استقراء ضعیف است و تعمیم شتابزدهانجام شدهاست .د) استدالل تمثیلی است .فرد شبیهافراد مهربان و قابل اعتماد بودهاست .اما دلیل ندارد مانند آنها قابل اعتماد باشد .هـ) استقراء ضعیف است و تعمیم شتابزدهانجام شدهاست .زیرا نمونه گیری از 11هزار نفر برای تعمیم به 51میلیون نفر کافی نیست. پاسخ :3الف) استدالل تمثیلی! استدالل ضعیف است .اما اگر نمونههای زیاد تمدنهای تاریخی را بررسی کنیم از راهاستقراء میتوان آن را استدالل استقرایی نیمه قوی دانست .ب) استنتاج بهترین تبیین (استنتاج قوی) ولی نتیجه قطعی نیست ،زیرا ممکن است سگ را موقتا بیهوش کرده باشد یا سگ پارس هم کردهاست ولی به دلیل سرو صدایی دیگر ،کسی صدای وی را نشنیدهاست و احتماالت دیگری که همچنان وجود دارد.ج) استقراء نمونه گیری در مدت یکسال است و میتواند استدالل قوی باشد .د) استنتاج بهترین تبیین است از تجربههای قبلی استفاده کردهاست که وقتی چند روز شهر تعطیل است معموال مردم به مسافرت میروند و شهر خلوت میشود .لذا استدالل استقرایی قوی است .میتوان آن را حتی نوعی قیاس معتبر دانست بدین ترتیب که بگوییم از حکمیکلی در مورد مسافرت مردم استفاده کردهاست و نتیجه گرفتهاست .زیرا میداند که مردم به مسافرت رفتهاند.هـ) استقرای قوی و) قیاس معتبر .چون گفته مطابق قانون .پس از حکم کلی نتیجه گرفته است و قیاس است .اما اگر میگفت تمام تاکسیها منظور از تاکسی در این مثال مسافرکش و آژانس نیست بلکه عضو اتحادیه تاکسی است. پاسخ :4الف) تخمینی ب) جامعه آماری حیطهای است که در آن دادههای آماری خود را جمع آوری میکنیم (مجموعه کل واحدهای آماری یعنی مجموعهافراد یا چیزهایی که دادههای مربوط بهانها در یک بررسی آماری گردآوری میشوند را جامعهآماری میگویند) .جامعه آماری همان حیطهای است که در آن به یک استقرا میپردازیم.ج) خیر ،همواره مشت نمونه خروار نیست ،ولی اگر خروار یکنواخت باشد مُشت نمونه ی خروار است. پاسخ :5الف) ممکن است واقعا بیمار و نیازمند باشد .ممکن است شیاد باشد .با توجه به زیاد شدن این نوع درخواست توسط شیادان ،الزم است ،به سرعت حکم به بیمار و نیازمند بودن وی نکنیم .همچنین بهتر است تاریخ نسخه یا عکس رادیولوژی وی را ببینیم! ب) بهاحتمال زیاد نذری میدهند. مخصوصا اگر در ایام محرم باشد .ج) احتماال دسته عزاداری از آنجا عبور میکند یا شربت توزیع میکنند؛ اگرچهاحتمال تصادف وجود دارد اما احتمال ضعیف است. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس ششم تمرین ص56 پاسخ :1الف) قضیه نیست«جمله پرسشی» ب) قضیه نیست«جملهامری » ج) قضیهاست«قضیه شرطی» د) قضیهاست «قضیه حملی» پاسخ :2صادق( :راست) )صحیح( کاذب( :دروغ) (غلط( تمرین ص 57 پاسخ :1الف) موضوع :سیل غمت؛ محمول :برندة خانة دل؛ رابطه :است «فعل جمله را باید به است تبدیل کرد» ب) موضوع :او؛ محمول :تکالیفش را تحویل داده؛ رابطه :است «فعل جمله را باید به است تبدیل کرد» ج) موضوع :دانش آموزان؛ محمول :مریض؛ رابطه :شدند د) موضوع :کتابها؛ محمول: ارزشمند؛ رابطه :هستند .پاسخ -2موجبه * سالبه * موجبه تمرین ص58 پاسخ :سهیل ← جزئی ** دانش آموز← کلی ** این میز ← جزئی ** میز ← جزئی پاسخ -1 :قضیه شخصیه :سهیل درس خوان است و این میز تمیز نیست -2قضیه محصوره :هر دانش آموزی درس خوان است.و بعضی میزها تمیز هستند. تمرین ص 61 پاسخ:شخصیه سالبه (لفظ داخل گیومه جزیی است) **محصوره(موجبه کلیه)**محصوره(سالبه کلیه)***محصوره(سالبه جزئیه)*شخصیه موجبه**محصوره(موجبه جزئیه) پاسخ فعالیت تکمیلی ص 61 پاسخ :1الف) قضیهاست(جمله خبری) ب) قضیه نیست(جملهانشایی است) ج) قضیهاست( جمله خبری است) د) قضیه نیست(جملهانشایی است) پاسخ:2الف) قضیه حملی ب) قضیه شرطی پاسخ:3الف) موجبة جزئیه؛ موضوع :درختها؛ محمول :همیشه سبز؛ رابطه :هستندب) شخصیه موجبه؛موضوع :بینالود؛ محمول :بزرگترین کوه خراسان؛ رابطه :است ج) شخصیة سالبه؛موضوع :لفظ«سیمرغ» ،محمول :بی معنا ،رابطه :نیست د) موجبة کلیه؛ موضوع :دشمنان؛ محمول :نابود؛ رابطه :شدند هـ) سالبة جزئیه؛موضوع :فرشها؛ محمول :دست باف؛ رابطه :نیستند و) سالبة کلیه؛موضوع :کسی (فرد ،انسان)؛ محمول :آمده به کالس؛ رابطه :نیست. پاسخ :4تساوی :هر الف ب است؛ بعضی الف ب است تباین :هیچ الف ب نیست؛ بعضی الف ب نیست هر ب الف است؛ بعضی ب الف است هیچ ب الف نیست؛ بعضی ب الف نیست عموم و خصوص مطلق (در حالتی کهالف < ب) :هر الف ب است؛ بعضی الف ب است؛ بعضی ب الف است؛ بعضی ب الف نیست (در حالتی کهالف > ب) :بعضی الف ب است؛ بعضی الف ب نیست؛ هر ب الف است؛ بعضی ب الف است عموم و خصوص من وجه :بعضی الف ب است؛ بعضی الف ب نیست بعضی ب الف است؛ بعضی ب الف نیست پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس هفتم تمرین صفحه 63 هر الف ب است (صادق) (کاذب) (کاذب) (صادق) بعضی الف ب نیست (کاذب) (صادق) (صادق) (کاذب) هیچ الف ب نیست (صادق) (کاذب) (کاذب) (صادق) بعضی الف ب است (کاذب) (صادق) (صادق) (کاذب) تمرین ص 64 هیچ الف ب نیست هر الف ب است (کاذب)( مشخص نیست) (کاذب) (صادق)  (مشخص نیست) ( کاذب) (صادق) (کاذب)  تمرین ص 66 (صادق) (کاذب) (مشخص نیست) (کاذب) هر الف ب است (کاذب) بعضی الف ب است (صادق) (مشخص نیست) (صادق) (صادق) (کاذب) (مشخص نیست) (کاذب) هیچ الف ب نیست (کاذب) بعضی الف ب نیست (صادق) (مشخص نیست) (صادق) *تمرین ص 67 بعضی الف ب است بعضی الف ب نیست (مشخص نیست) یعنی ممکن است در مثالی صادق باشد و در مثالی کاذب و نمی توان در مورد آن حکم کلی صادر کرد. (صادق)  (صادق) (کاذب)  (مشخص نیست)( صادق) (کاذب) (صادق)  تمرین ص 61 پاسخ :1هیچ کافری مسلمان نیست.پاسخ :2بعضی وطن دوستها ایرانی هستند.پاسخ :3عکس مستوی الزم الصدق ندارد چون سالبه ی جزئیهاست.پاسخ :4بعضی آهکیها سنگ هستند. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 61و 71 پاسخ :1در مربع تقابل ،جای موضوع و محمول ثابت است .اما در عکس مستوی تغییر میکند. پاسخ -2الف) کاذب :تناقض ب) کاذب :تناقض ج)کاذب:تضاد د) صادق:تداخل هـ ) صادق :عکس مستوی*و) مشخص نیست :داخل تحت تضاد پاسخ -3الف) هر الف ب است بعضی الف ب است تداخل /صادق هر الف ب است بعضی الف ب است هیچ الف ب نیست تداخل /نامعلوم تضاد /کاذب بعضی الف ب نیست تناقض /کاذب تناقض /کاذب *داخل تحت تضاد / نامعلوم هیچ الف ب نیست تضاد /کاذب تناقض /کاذب بعضی الف ب نیست تناقض /کاذب *داخل تحت تضاد /نامعلوم تداخل /صادق تداخل /نامعلوم پاسخ - 3ب) هر الف ب است هر الف ب است بعضی الف ب است هیچ الف ب نیست بعضی الف ب نیست تداخل /کاذب تضاد /نامعلوم تناقض /صادق بعضی الف ب است تداخل /نامعلوم تناقض /صادق داخل تحت تضاد /صادق هیچ الف ب نیست تضاد /نامعلوم تناقض /صادق بعضی الف ب نیست تناقض /صادق داخل تحت تضاد /صادق تداخل /نامعلوم تداخل /کاذب پاسخ :4 تناقض کمیت تغییر میکند کیفیت تغییر میکند تضاد تداخل ثابت میماند تغییر میکند تغییر میکند ثابت میماند *داخل تحت تضاد عکس مستوی ثابت میماند در مواردی ثابت و در مواردی تغییر میکند تغییر میکند ثابت میماند پاسخ :5رابطه ی تناقض از نظر صدق و کذب رابطه دو طرفهاست .تناقض صدق↔ کذب سایر روابط از نظر صدق و کذب یک طرفهاند .در تضاد از صدق یک طرف ،کذب طرف دیگر نتیجه میشود .اما کذب طرف دیگر ،صدق طرف نخست را نتیجه نمیدهد .اما در عکس مستوی از صدق به صدق میرسیم یعنی از صدقِ اصل قضیه به صدق عکس قضیه میرسیم .اما از کذب اصل نمیتوان به کذب عکس رسید ولی از کذب عکس ،میتوان به کذب قضیهاصلی رسید. پاسخ :6 متناقض متضاد متداخل متداخل تحت تضاد عکس مستوی هر الف ب است بعضی الف ب نیست هیچ الف ب نیست بعضی الف ب است بعضی ب الف است بعضی الف ب است هیچ الف ب نیست هر ب الف است بعضی الف ب نیست بعضی ب الف است پاسخ :7الف) صادق – کاذب ،ب) صادق – کاذب ،ج) کاذب – صادق هیچ الف ب نیست بعضی الف ب است هر الف ب است بعضی الف ب نیست هیچ ب الف نیست بعضی الف ب نیست هر الف ب است هیچ الف ب نیست بعضی الف ب است پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس هشتم تمرین ص73 پاسخ( -1 :شکل سوم) حد وسط در هر دو مقدمه موضوع است(-2 .شکل دوم) حد وسط درهر دو مقدمه محمول است( -0.شکل چهارم) حد وسط در مقدمهاول موضوع و در مقدمه دوم محمول است( -0.شکل اول) حد وسط در مقدمهاول محمول و در مقدمه دوم موضوع است. تمرین ص 74 پاسخ:الف) برگ در مقدمه ی اول به معنای برگ درخت و در مقدمه ی دوم به معنای «برگه ی کاغذ» است .حد وسط هم معنا نیست و اشتراک لفظ است. پاسخ :ب) انسان در مقدمه ی اول به معنای « مصداق خارجی انسان» و در مقدمه ی دوم به معنای «لفظ انسان» است .حد وسط عینا تکرار نشدهاست. تمرین ص 75 -1قانون رعایت شده ،چون هر دو مقدمه موجبه و نتیجه نیز موجبه است. -2قانون رعایت نشده ،مقدمه ی اول سالبه است ،ولی نتیجه موجبه است. -0قانون رعایت نشده ،هر دو مقدمه سالبه است ،ولی نتیجه موجبه است. توضیح :براساس قانون نتیجه ی قیاس اگر یکی از مقدمات قیاس سالبه باشد ،نتیجه نیز سالبه خواهد بود. نیست است است نیست نیست است ↓ ↓ ↓ نیست نیست نیست در مورد اول قانون نتیجه ی قیاس رعایت شده است و در دو مورد بعدی رعایت نشده است. تمرین ص77 + + + -2ارگ بم در اثر زمین لرزه آسیب دیده است. -1هیچ نشخوار کننده ای گوشتخوار نیست. + -0بعضی شترها دوکوهانه نیستند. -0بعضی گیاهان -سمی -اند. -6سد لتیان +بزرگ +نیست. -1هر گیاهی +نیازمند شرایط خاصی -است. توضیح :در قضایای شخصیه نیز همه مصادیق موضوع که یک مصداق مشخص است مورد نظر است لذا همواره موضوع قضایای شخصیهاز عالمت مثبت ( )+استفاده میکنیم. محمول قضایای شخصیه نیز از قانون محمول قضایای محصوره تبعیت میکند یعنی در قضایای موجبه منفی و در قضایای سالبه ،مثبت هستند. تمرین ص 81 اعتبار یا عدم اعتبار قیاسهای زیر را مشخص کنید .در صورت عدم اعتبار ،مشخص کنید که کدام شرط را نداشتهاست؟ هر الف +ب -است هر ج +ب -است هر الف +ج -است معتبر نامعتبر علت :حد وسط در هردو منفی است. هر الف +ب -است بعضی ج -ب -است بعضی الف -ج -است معتبر نامعتبر علت :حد وسط در هر دو منفی است هر الف +ب -است هیچ ج +ب +نیست هیچ الف +ج +نیست معتبر نامعتبر معتبر هر الف +ب -است بعضی ج -ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت« :ج» در نتیجه مثبت و منبسط است ولی در مقدمه منفی است. بعضی الف -ب -است هر ج +ب -است بعضی الف ج است معتبر نامعتبر علت :حد وسط در هردو منفی است. بعضی الف -ب -است بعضی ج -ب -است بعضی الف -ج -است معتبر نامعتبر علت :حد وسط در هردو منفی است. بعضی الف -ب -است هیچ ج +ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر معتبر بعضی الف -ب -است بعضی ج -ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت« :ج» در نتیجه مثبت است اما در مقدمه ،منفی است هیچ الف +ب +نیست هر ج +ب -است هیچ الف +ج +نیست معتبرنامعتبر علت:معتبر هیچ الف +ب +نیست بعضی ج -ب -است بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت « :ج» در نتیجه مثبت است اما در مقدمه منفی است هیچ الف +ب +نیست هیچ ج +ب +نیست هیچ الف +ج +نیست معتبر نامعتبر علت :هر دو مقدمه سالبه هستند. هیچ الف +ب +نیست بعضی ج -ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت :هر دو مقدمه سالبه هستند و «ج» هم در نتیجه مثبت است ولی در مقدمه منفی است. بعضی الف -ب +نیست هر ج +ب -است بعضی الف -ج +نیست معتبرنامعتبر علت :معتبر بعضی الف -ب +نیست بعضی ج -ب -است بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت« :ج» در نتیجه مثبت است و در مقدمه منفی است. بعضی الف -ب +نیست هیچ ج +ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت :در هر دو مقدمه سالبهاست بعضی الف -ب +نیست بعضی ج -ب +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر نامعتبر علت :هر دو مقدمه سالبه هستند و ج در نتیجه مثبت ولی در مقدمه منفی است. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 82 پاسخ :1الف) حد وسط در دو مقدمه عینا تکرار نشدهاست .محمول در مقدمهاول «از خاک» است و در مقدمه دوم«خاک» است .ب) هر دو مقدمه قیاس سالبهاست و این ،باعث نامعتبر شدن قیاس شده است(.مغالطه مقدمات منفی) ج) حد وسط هم معنا نیست .اشتراک لفظ است و در مقدمه ی اول شیر به معنای شجاع است و در مقدمه ی دوم به معنای «یکی از حیوانات وحشی» است .د) حد وسط باید در یک مقدمه حداقل مثبت و منبسط باشد ولی در هر دو منفی است .هـ)هر دو مقدمه ی قیاس ،سلبی است و قیاس نامعتبر است(.مغالطه مقدمات منفی) پاسخ:2خیر ،زیرا آنچه در نتیجه موضوع است ،در مقدمهاول به کار میرود و آنچه در نتیجه محمول است ،در مقدمه ی دوم به کار میرود .لذا با جابه جا کردن مقدمات قیاس شکل اول و ثابت نگه داش تن نتیجه ،همچنان شکل اول را خواهیم داشت.برای تبدیل شدن شکل اول به چهارم ،عالوه بر جابه جا کردن مقدمات باید جای موضوع و محمول را در نتیجه عوض کنیم. .3اعتبار قیاسهای زیر را بررسی کنید و در صورت نامعتبر بودن ،دلیل آن را ذکر کنید: است هیچ ب +الف +نیست بعضی الف -ب -است بعضی ب -الف -است بعضی ب -ج +نیست هر ب +ج +است بعضی ب -ج -است هیچ ج +ب +نیست بعضی الف -ج +نیست هیچ الف +ج +نیست بعضی الف -ج -است بعضی الف -ج +نیست معتبر است نامعتبر است« .ج» در نتیجه مثبت نامعتبر :حد وسط در هر دو معتبر است است ولی در مقدمه منفی است مقدمه منفی است هر ب +الف+ بعضی الف -ب +نیست بعضی ب -الف +نیست هر ب +ج -است هر ج +ب -است بعضی الف -ج +نیست بعضی الف +ج +نیست حد وسط در هر دو منفی است نامعتبر« :ج» در نتیجه مثبت است ولی در مقدمه منفی است نامعتبر است بعضی ب -الف -است هیچ ب +ج +نیست بعضی الف -ج +نیست معتبر است بعضی ب -الف -است بعضی ج -ب -است بعضی الف -ج -است حد وسط در هر دو منفی است پس نامعتبر است. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس نهم تمرین ص 86 پاسخ :1الف) مقدم :فردا امتحان داشته باشیم .تالی :نمیتوانیم امشب به مهمانی برویم.ب) مقدم :در بازی فردا برنده نشوم .تالی :با والیبال خداحافظی خواهم کرد.ج) مقدم :وقت پیدا کنم .تالی :تمرینها را امشب مینویسم. تمرین ص 81 پاسخ :مانعهالجمع (غیر قابل جمع در صدق) ،زیرا همزمان نمیشود دارای هر دو گروه خونی باشد ولی میتواند هیچ کدام از این دو گروه خونی ‏ را نداشته باشد و گروه خونی اش چیز دیگری باشد مثال A+ پاسخ :حقیقی (فرض شدهاست که طرح نمیتواند مسکوت بماند). ‏ پاسخ :مانعهالخلو (غیر قابل جمع در کذب )زیرا نمی شود که هیچکدام گلدان را نشکسته باشند ،اما ممکن است که در شکستن آن هر دو شریک ‏ باشند. پاسخ :حقیقی .فرض شدهاست که کسی کارت معافیت دائم دارد و سربازی رفتهاست و کارت پایان خدمت نگرفتهاست ،لذا هیچکس همزمان ‏ هر دو کارت را ندارد .حال برای استخدام باید یکی از این دو کارت ارائه شود .چون نمیشود که هر دو ارائه شود و نمیشود که هر دو ارائه نشود ،پس حقیقیهاست. پاسخ :مانعهالجمع (غیر قابل جمع در صدق) ،زیرا فردا نمیتواند هم سه شنبه باشد هم چهارشنبهاما میشود که هیچکدام نباشد و روز دیگری ‏ باشد و مثال پنج شنبه باشد. پاسخ فعالیت تکمیلی ص 16 پاسخ :1الف)قضیه شرطی متصل( اگر از باغ رعیت «مقدم» آنگاه غالمانِ او « تالی») ب) شرطی منفصل حقیقی :اگر تلویزیون با کلید اصلی روشن شود دیگر با کلید کنترل از راه دور روشن نشدهاست و برعکس و نیز نمیشود که از هیچ راهی روشن نشده باشد.ج)شرطی منفصل مانعهالجمع (غیر قابل جمع در صدق) .هر دو نمره را که نمیتوان در یک درس گرفت در یک امتحان .اما میشود که نمره ی دیگری بگیرد.د) شرطی منفصل حقیقی .حروف انگلیسی از این دو حالت خارج نیست.هـ) شرطی منفصل مانعهالجمع (غیر قابل جمع در صدق) .با آن پول نمیشود هر دو را خرید .اما میشود کهاز خرید منصرف شود یا چیز دیگری که با آن مبلغ جور شود بخرد .و)شرطی منفصل مانعهالجمع (غیر قابل جمع در کذب) .ممکن است در پخت شیرینیها از هردو شیرهاستفاده شود اما نمیشود کهاز هیچکدام استفاده نکند .ز)شرطی متصل :اگر به صورت آدمی(مقدم) آنگاهاحمد و بوجهل (تالی) پاسخ :2الف) قیاس استثنایی اتصالی؛ نامعتبر است و در واقع مغالطه ی رفع مقدم است .اگر سیگار بکشم ،اگر قلیان بکشم ،اگر معتاد باشم ،پس :عمرم کوتاه خواهد شد.ب) قیاس استثنایی اتصالی؛ نامعتبر است .مغالطه ی وضع تالی .اگر پلیس مخفی باشد ،اگر دزد باشد .پس :او اسلحه دارد.ج)قیاس استثنایی اتصالی؛ معتبر .رفع تالی ،معتبر .د)قیاس استثنایی اتصالی رفع مقدم ،نامعتبر .مغالطه ی رفع مقدم هـ) قیاس استثنایی اتصالی .نامعتبر .مغالطه ی وضع تالی پاسخ :3الف) قیاس استثنایی انفصالی حقیقی ،معتبر .پس :در نتیجه سالبه نیست .ب)قیاس استثنایی اتصالی ،رفع تالی؛ معتبر .نتیجه :پس :امروز مدارس به علت آلودگی هوا تعطیل نیستند .ج)قیاس استثنایی انفصالی مانعه الرفع (غیرقابل جمع در کذب) ،معتبر ،نتیجه :پس :زهرا تحقیق اضافی تحویل داده است .د)قیاس استثنایی انفصالی مانعهالجمع (غیر قابل جمع در صدق) معتبر .نتیجه :پس شهرام در اتاق کناری نیست. پاسخ تمرینهای کتاب منطق درس دهم تمرین ص 111 پاسخ :هدف از طرح این سوال بحث و تبادل نظر است و پاسخ مشخص و صد در صد نهایی برای آن وجود ندارد. تمرین ص 111 پاسخ :1الف) مغالطه ی توسل بهاحساسات است .افراد به دلیل خودخواهی نمیخواهند مسئولیت اشتباهات خود را قبول کنند و لذا خطاهای خود را توجیه میکنند .اما آنچه به نفعشان باشد را میپذیرند.ب) مغالطه توسل بهاحساسات ،خودخواهی انسانها باعث میشود که گاهافراد روابط خانوادگی و شخصی خود را بر جانبداری از حقیقت ترجیح میدهند .ج) مغالطه ی توسل بهاحساسات .خودخواهی افراد باعث میشود کهانسانها احساسات خودشان را مالک خوبی و بدی دیگران بدانند پاسخ فعالیت تکمیلی ص 113 پاسخ :1الف) مغالطه ی توسل بهاحساسات «تطمیع» ب) مغالطه مسموم کردن چاه ج) مغالطه تله گذاری د) بزرگنمایی و کوچک نمایی هـ) بزرگنمایی و کوچک نمایی پاسخ ( :2تیتر اول) بزرگنمایی *** (تیتر دوم) کوچک نمایی پاسخ :3خیر ؛ زیرا بدون ذکر دالیل و مستندات ،سعی در اثرگذاری بر احساسات افراد شدهاست و از مغالطه بزرگ نمایی استفاده شدهاست .پاسخ :4تاثیر پذیری از اجتماع ،نیاز به تحسین اطرافیان ،ترس از تحقیر شدن پاسخ :5بارارزشی منفی :لجوج؛ متعصب) به معنای منفی آن(؛ یک دنده؛ حرف نشنو؛ میگه مرغ یک پا دارد؛ حرف حرف خودشه؛ کله شق. بارارزشی مثبت :مصمم؛ تزلزل ناپذیر ،ثابت قدم؛ مقید؛ استوار؛ پایبند «متعصب» ،می تواند بسته به توضیح دانش آموزان ،معنای منفی) تعصب کور؛ جمود (یا معنای مثبت) تعصب بر ارزش ها ( و یا خنثی) تعصب ( داشته باشد؛ لذا توضیح دانش آموزان و جمالتی که بکار می برند در بررسی این تمرین اهمیت دارد. پاسخ :6به پاسخ درس اول مراجعه کنید.

21,000 تومان