صفحه 1:
۴ |
{ |
۰ 1
فارسی پایه دوازدهم . |
٠ معنی و آرایه های درس هجدهم عشق
7 جاودانی فارسی دوازدهم ۱
عشق جاودانی کتاب ادبیات فارسی
" دوازدهم متوسطه دوم رشته هاي تجربی | ۱
203 ورياضى وانسانى وفنى حرفهاى ١
j آموزش تصويرى را جدى بكيريم ١
پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن ۱
۱ نسخه قابل ویرایش 0
۱ تعداد اسلاید:۳۶ | ۱
a 97 2
صفحه 2:
صفحه 3:
(
| فهرست مطالب :
i فارسی پایه دوازدهم
||
\
تصاویر مرتبط با درس
۱- دو نکته مهارت کلاس داری ویژه معلمان عزیز
۳- معنی لغات مهم درس
۳-معنی و آرایه های درس هجدهم عشق
جاودانی فارسی دوازدهم
عشق جاودانی کتاب ادبیات فارسی دوازدهم
متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی
و فنی حرفه ای
۴- چند نکته برای کیفیت بخشی به کلاس درس
صفحه 4:
:درس اول ويزه معلمان[ا
تععلمازامر ونمو جلنند -1
در وهله نخست معلم دانش
»آموزان هستند
نه معلم کتب درسی
وانتقال دهنده صرف محتوای آموزشی
صفحه 5:
لادرس دوم ویژه معلمان :
7[ 4- معلمان موفق امروزی
4 می دانند
سهم هر دانش آموز
از بادگیری اهمیت دارد.
دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند
صفحه 6:
آیا چیزی در مخيلة آدمی میگنجد که قلم بتواند
آن را بنگارد»
اما جان صادق من آن ابرای تو ترسیم نکرده
ب
معنى (بازكردانى): هيج جيزى نيست كه در ذهن
انسان بکنجد و قلم بتواند آن را بنویسد ولى جان و
روح صادق من» آن را برای تو ننوشته باشد و به
تصوير نکشيده باشد. (من عاشقم و همه توانم را به
کار میگیرم تا بتونم با قلم خود تختلات خود را
برای تو بیان کنم و آنچه را لازم است برایت
بنويسم.)
صفحه 7:
قلمرو زبانی: مخیّله: خیال» ذهن قوه
تخیل
مرجع «تو»: دلبر و معشوقه سراینده
پرسش انکاری
صادق: راستگو» روراست
قوف تخیل: متمم (هم خانواده با خیال و
تخیل) / مخیلاٌ آدمی: تر کیب اضافی
میگنجد: مضارع اخباری
ِ قلم: نهاد
آن: ضمیر (نقش مفعول)
مرجع ضمیر: چیز
صفحه 8:
بتواندء بنكارد: مضارع التزامی
سطر اوّل: جملةٌ م رکب (که: پیوند وابسته
ساز
ا2
امّا: پیوند همپایه ساز
جان: نهاد
مخیلةٌ آدمی: تر کیب اضافی
جان صادق: ترکیب وصفی
جان من: ترکیب اضافی
آن: ضمیر (نقش مفعولی)
مرجع ضمير: جيز
نو: متمم
صفحه 9:
قلمرو ادبی: قلم ... بنکارد: مجاز با /
oes ۳ 0-01
۱ ن صادق ... ترسیم و
a تناسب: قلم نگاشتن» تر سب
cols.
پیام: نهایت کوشش برای جلب را
معشوق
صفحه 10:
چه حرف تازهای برای گفتن مانده است با
چه چیز تازهای برای نوشتن
که بتواند عشق مرا یا سجایای ارزشمند تو
را بازکو کند؟
معنی (باز گردانی): حرف تازهای برای
گفتن نمانده است و چیز تازهای برای
نوشتن نیست و دیگر هیچ سخنی که بتواند
عشق من و یا خوبیهای ارزشمند تو را به
همه نشان دهد نیست. (تمام گفتنیها را
در باب عشق برای تو بیان کردهام.)
صفحه 11:
حذف Fst) Jeb ت
سل جهارم تابه جعل رده رف( ود وه
iets : طبایع» خلق و خوی هاء عادت ها: معطوف به
حول
سجایای ارزشمند:ترکیب وصفی
سجایای تو: ت کیب اضافی.
صفحه 12:
قلمرو ادبی: مراعات نظیر: حرف گفتن
مراعات نظیر: گفتن» نوشتن
واژه آرایی: تازهای
حرف: مجاز از سخن
پیام: ناتوانی قلم در بیان عشق
صفحه 13:
هر روز بايد ذكرى واحد را مكرّر بخوانم
و آنجه را قديمى استء قديمى ندانم كه تو از آن
منی» و من از آن تو درست مانند نخستین باری که
نام زیبای تو را تلاوت کردم.
معنی (باز گردانی): با گفتن این سخن (ذکر) که
«تو برای من هستی و من به تو تعلق دارم» من
عشق را از قدیم بودن خارج میکنم. حتی اگر هر
روز هم بگویم عاشق هم هستیم» تکرار این حرف
آن شکوه و زیبایی را از بين نمیبرد. ابراز عشق»
قدیمی و کهنه نمیشود و طراوت دارد. هميشه
درست مثل روز اول نام تو را عاشقانه صدا میزنم.
صفحه 14:
ذكر: مفعول
مكرر: قيد (هم خانواده تكرار)
خوان: مضارع التزامی
بخوا
نچه: مفعول
آن تود متمم در جایگاه مسند
درست: قید
نخستین بار: ترکیب وصفی (نقش متعمی)
نام: مفعول
نام كيب وصفى
نام تو: ترکیب اضافی
صفحه 15:
۱ قلمرو ادبی: آرایهةً عکس: تو از آن
من» من از آن تو
تکرار: قدیمی
بيام: عشق عاشق به معشوق هميشه
تازه است / جاودانی بودن عشق
صفحه 16:
این گونه است که عشق جاودانی» همواره معشوق را
جوان میبیند.
معنی (باززگردانی): عشق جاودان» در پی ظاهر نیست»
اینگونه عاشق همیشه معشوق را جوان میبیند. نفس و
باطن عشق زیباست.
قلمرو زبانی: عشق جاودانی: نماد
جاودانی: واژه دو تلفظی
0
صفحه 17:
و
و نه توجهى به كرد و غبار و جراحات پیری
دارد
و نه اهمیتی به چین و شکن های ناگزیر
سالخوردگی می دهد.
معنی (بازگردانی): کسی که عاشق است»
به نواقص و عیبهای معشوق اهمیتی
نمیدهد و در پی ظاهر نیست. به آثار و
نشانههای پیری و چین و چروک ناگزیر
پیری توجهی ندارد.
صفحه 18:
کرد و غبار: ممم اسم
جراحات: معطوف به متمم
چین و شکن: وندی - مرکب
ويليام شكسيير ی 7
۱ : سالخوردكى: اسم وندى - مركبء فرايند واجى افزايشى.
رجمة ابوالحسن تهامی
قلمرو ادبی: مراعات نظیر: پیری» چین و شکن» سالخوردگی
گرد و غبار و جراحات پیری: استعاره از آثار و نشانه های پیری
پیام: عاشق به نواقص و عبهای معشوق اهعیتی نمی دهد و در
پی ظاهر نیست.
صفحه 19:
معنی (بزکردانی): معشوق همیشه عشق قدیم را موضوع کناب
شعر خودقرار میدهد.تنا چیزارزشمند دنا عشق قدیمی و
دیرینه واقعی است.
خود: مضاف الیه مضاف الیه (وابستة وابسته)
میکرداند: مضارع اخباری .. .
قلمرو ادبی: lel yo نظیر: موضوع؛ صحیفه» شعر
: ازلى (ابدی) بودن عشق
صفحه 20:
و نخستین احساس عشق را در جایی می جوید که
خود در آنجا به دنیا آمده است»
همان جا که شاید اینک دست زمان و صورت |
۱ ظاهرش مرده نشانش بدهند.
معنی (باز گردانی): عاشق اولین احساس
عشق را در جایی میجوید که خود در
آنجا متولد شده است و در طلب عشق
1 قدیمی است» همانجایی که شاید حالا گذر
زمان (سن تقویمی) و چهره ظاهرش, of
صفحه 21:
4
۹
ات امس اس
به دنیا آمده است: ماضی نقلی
همانجا: تر کیب وصفی (نقش قیدی)
نوع واو در ابتدای برخی بندها و این بند: حرف ربط
دست زمان: تركيب اضافى» نهاد
صورت ظاهر: تركيب اضافى» معطوف به نهاد.
صفحه 22:
قلمرو ادبى: به دنيا يا آمدن: كنايه از زاده
شدن
دست زمان: اضافه استعارى و تشخيص
واج آرايى مصوت كسره: موضوع صحيفة
شعر خود
تضاد: به دنیا آمده» مرده
مرده نشان دادن: کنایه از فراموش کردن
پیام: عشق زندگی بخش است و هرگز
نمی میرد.
امصممممممممصم 20 وما ع حا ع ل ی ع ها
صفحه 23:
معنی کلمات و واژه های مهم درس هجدهم فارسی
دوازدهم
مخيّله: خیال» ذهن, قوه تخیل
صادق: راستگوه روراست
» خوها و عادت ها
مکرر:
عشق قدیم: همان عشق جاودانی که ازلی و ابدی است
آن من: مال من
تلاوت: قرائت؛ خواندن
صفحه 24:
سر Xe و
جواب قلمرو زبانی صفحه ۱۵۸ درس
هجدهم فارسی دوازدهم
) واژه «صحیفه» را از نظر کار کرد معنابی
بررسی کنید.
پاسخ: صحیفه در معناهای متفاوتی به کار
رفته است از جملههای معناهای مهم آن
عبارت است از: دفتر» رساله» کتاب»
مصحف نامه» ورق» روزنامه - کتاب
صفحه 25:
۲) متن درس را از نظر «حذف فعل»
بررسى كنيد و نوع حذفها را
باسخ: سطر سوم حذف به قرينة
لفظى: جه حرف تازهاى براى نوشتن
(مانده است)
سطر ششم حذف به قرينة لفظى: و
من از آن قو (هستم)
صفحه 26:
جواب قلمرو ادبی صفحه ۱۵۸ درس ۱۸
= 8 فارسی دوازدهم
1 ۱) دو نمونه آرایه «تشخیص» در متن درس
بيابيد.
باسخ: سطر دوم: جان صادق من آن را
برای تو ترسیم نکرده باشد؟
سطر هشتم: عشق جاودانی معشوق را
جوان می بیند.
سطر آخر: همانجا كه شاید اینک دست
زمان و صورت ظاهرش, موده نشانش
۱
۱
۱
FS مت مس(
صفحه 27:
۲) در متن» نمونهای از پرسش
(استفهام) انکاری مشخص کنید.
پاسخ: UT چیزی در مخیله آدمی
مى كنجدء كه قلمبتواند آن را
بنگارد» اما جان صادق من آن را
برای تو ترسیم نکرده باشد؟
صفحه 28:
پاسخ قلمرو فکری صفحه ۱۵۸ درس
هجدهم فارسی دوازدهم
)١ شكسبير برای عشق جاودانی» چه
ویژگیهایی را بر میشمارد؟
۱
q
مسج
پاسخ: عشق جاودانی وصف ناپذیر و
نانوشتنی است؛ دلبر نيز هميشه جوان و
دوست داشتنی است؛ دلشده راستین ظاهر
بين نيست و هميشه به دلبرش عشق می
ورزد. سخنور همیشه از عشق می گوید و
این موضوع هیچ گاه کهنه نمی شود.
صفحه 29:
۲) در سطرهای زیر بر چه نکتهای تأکید
شده است؟
«چه حرف تازهای برای گفتن مانده است یا ,
چه چیز تازهای برای نوشتن
که بتواند عشق مرا یا سجایای ارزشمند تو
را بازگو کند؟»
پاسخ: اينکه شاعر همه گفتنیها را درباره
معشوق و خود گفته است و هیچ نکتهای
برای نوشتن و گفتن باقی نمانده است
صفحه 30:
۳) مضمون بیت زیر از کدام بخش از
سروده شکسپیر قابل دريافت است؟
کز هر زبان که میشنوم نا مکزر است
(We)
پاسخ: با اين بخش: «هر روز باید ذکری
واحد را
ر بخوانم و آنچه را قدیمی است؛ قدیمی
ندانم: که تو از آن منی» و من از آن تو»
صفحه 31:
چند نکنه برای کیفیت بخشی به کلاس درس
کم رنگ ترین جوهرها بهتر
از قوي ترين حافظه هاست 5
(ضرب المثل جيني)
نوشتن اجازه مي دهد ديكران هم در
روياي شما شركت كنند و نظر بدهند.
ب
صفحه 32:
فریدون فرخ» فرشته نبود
ز مشک و ز عنبر سرشته فبود
«داد» و «قهش» یافت او نیکوبی
تو داد و دهش کن» فریدون توبی
صفحه 33:
چه خوش گفت فردوسی پاک زاد
که رحمت بر آن تربت پاک باد
oe
میازار موری که دانهکش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است
سیاه اندرون باشد و سنگدل
که خواهد که موری شود تنگدل
مزن بر سر ناتوان دست زور
که روزی به بايش در افتى جو مور
سعدى
صفحه 34:
نکته روز:
آدمها برای اینکه
دوست داشته
شوند» باید ارزش
داشته باشند»
نه دارابی
کتاب «صد سال
تنهایی» گابریل گارسیا
ما ركز
صفحه 35:
"هر که در این سرا در آید نانش دهید و از
ایمانش مپرسید» چه آنکس که به در گاه
باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن
د
صفحه 36:
شعار wl, در مدارس فنلاند
این بود:
مدارس فنلاند
بهترین و درخشان
ترین دانش آموزان از دیگران به
صفحه 37: