پاورپوینت
ادبیات و زبان

معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه باآرایه های ادبی

توضیحات فارسی پایه دوازدهم معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه باآرایه های ادبی متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آموزش تصویری را جدی بگیریم پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن نسخه قابل ویرایش تعداد اسلاید:34 فهرست مطالب : فارسی پایه دوازدهم تصاویرمرتبط با درس 1- دو نکته مهارت کلاس داری ویژه معلمان عزیز 2- معنی لغات مهم درس 3-معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه باآرایه های ادبی متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای 4- چند نکته برای کیفیت بخشی به کلاس درس با به کارگریی تم، افکت ها، تصاویر و اشکال متحرک بسیار زیبانوع فایل PowerPoint pptx قابل ویرایش و آماده پرینت می باشد

محمد فایق مجیدی دهگلان

صفحه 1:
فارسی پایه دوازدهم معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه با آرایه های ادبی متوسطه دوم رشته های تجربى و رياضى و

صفحه 2:

صفحه 3:
۱- دو نکته مهارت کلاس داری ویژه معلمان عزیز ۲- معنی لغات مهم درس 4 ۳-معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی } دوازدهم همراه با آرایه های ادبی ۹ متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی ۳ و فنی حرفه ای ۴- چند نکته برای کیفیت بخشی به کلاس درس

صفحه 4:
:درس اول ویژه معلمان[] تععلمازامر ونمو جلنند -1 در وهله نخست معلم دانش »آموزان هستند نه معلم کتب درسی وانتقال دهنده صرف محتوای آموزشی

صفحه 5:
لادرس دوم ویژه معلمان : 7[ 4- معلمان موفق امروزی 4 می دانند سهم هر دانش آموز از بادگیری اهمیت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنلاند

صفحه 6:
معنی و ارایه های ادبی و زبانی درس هفدهم فارسی دوازدهم شعر خنده تو در زیر می توانید قلمرو ادبی و زبانی و معنی شعر خنده تو درس ۱۷ هفدهم ادبیات فارسی دوازدهم را مشاهده نمادید: نان را از من بگیر» اگر می‌خواهی» هوا را از من بگیر» اما خنده‌ات را نه. ۱ معنی (قلمرو فکری):اکر می‌خواهی خوراک و نفس کشیدن را از من بکیر ولی خنده‌ات را دریغ نکن. قلمرو زبانى: نان و هوا و خنده: نقش مفعول

صفحه 7:
قلمرو ادبی: نان» هوا: مجاز از نیازهای مادی و ضروری» اغراق پابلوترودا نان: مجاز از غذا یادیودهای جزیره سیاه هوا: مجاز از تنفس از من بگیر: واژه آرایی» اغراق خنده: نماد شادمانی

صفحه 8:
گل سرخ را از من مگیر سوسنی را که می‌کاری... معنی (قلمرو فکری): خنده‌ات را که به زیبایی گل سرخ است از من نگیر» خنده‌ای که مانند کل سوسن آن را می‌کاری. قلمرو زبانی: گل و سوسن: نقش مفعول سرخ: نقش صفت قلمرو ادبی: گل سرخ» سوسن: نماد عشق تناسب سوسن: استعاره از لبخند

صفحه 9:
از پس نبردی سخت باز می‌گردم با چشمانی خسته که دنیا را دیده است 0 00 بى هيج دكركوفى» معنى (قلمرو فكرى): بس از روياروبى با سختىها برمى كردم و با وجودی خسته که دنیا را بدون هیچ تغیبری دیده است. قلمرو زبانى: سخت: دشوار بس و چشمان و آسمان: تقش متمم دنيا: نقش مفعول نبر قلمرو ادبی: با چشمانی خسته: کنایه از رنج کشیده كه دنيا را ديده است: كنايه از باتجربه امّا خنده ات که رها می شود چشمان: مجاز از وجود دنیا را دیده است: کنایه از باتجربه بودن

صفحه 10:
اما خنده‌ات که رها می‌شود | و پرواز کنان در آسمان مرا می‌جوید | تمامی درهای زندگی را | به رویم می‌کشاید. | معنی (قلمرو فکری): اما وقتی می‌خندی و خندهات به سراغ من میآید؛ زندگی واقعی را به من نشان می‌دهد. قلمرو زبانى: درها فقش مفعول خنده ات رها میشود و پروازمیکند و مرا ميجويد: تشخيص و استعاره ايه از اميدوار كردن در كشودن:

صفحه 11:
عشق من» خنده تو در تاریک‌ترین لحظه‌ها می‌شکفد و اگر دیدی به ناگاه خون من بر سنگ‌فرش خیابان جاری‌ست» بخند؛ زیرا خنده تو برای دستان من» شمشیری است آخته. معنی (قلمرو فکری): معشوق من خنده قو در غم انگیزترین لحظه‌ها شکار می‌شود. و اگر ‎LSE‏ ‏دیدی که خون من بر سنگ‌فرش خیابان ریخت است» بخند؛ زیرا خنده تو برای دستهای من مثل شمشیری بیرون کشیده» ثیروبخش است.

صفحه 12:
قلمرو ادبى: تاريك ترين لحظه ها: نماد فضای نامیدی و خستکی خنده تو می شکفد: استعاره مکنیه : 4 یه از

صفحه 13:
۳ ۳ ) خنده قو در باييز» ۳ در کناره دریا 1 ۳۳ موج کف آلوده‌اش را ‎al‏ پرفرازد ‎re | ۱‏ ری خن تدای در کر ید مج 60 ۱ ۱ ۳ ‎٠‏ ‏۳ ‏0 ‎Wa‏ : تنس كتارم درياء موج» كف [۳۱ , دريا: نماد عظمت و بزرگی 4 ۱ برافراشتن موج کف آلوده: کنایه از دور کردن سختی ها و به ۱ شادی رسیدن

صفحه 14:
و در بهاران؛ عشق من! خنده‌ات را می‌خواهم چون گلی که در انتظارش بودم» معنی (قلمرو فکری): ای معشوق من» خندهات را در هنگام بهار می‌خواهم» مانند گلی که منتظرش بودم. قلمرو زبانی: «ان» در بهاران: به معناى هنكام بها متمم قلمرو ادبی: ‎eee‏ ۱

صفحه 15:
کل آبی» گل سرخ کشورم که مرا می‌خواند. " معنی (قلمرو فکری): خنده تو که در پرچم کشورم با دو کل آبی ]| و سرخ نقش بسته است» من را صدا می‌زند. (وجود من با کشور | معنی می‌یاید.) ۱ د ل ; قلمرو زبانی: می خواند: صدا می زند قلمرو ادبی: گل آبی» كل سرخ کشورم که مرا می خوافد: جانبخشى » كل آبى و كل سرخ: نماد عشق و وطن خنده تو مانند كل آبى و كل سرخ كشورم است كه مرا صدا می زند.

صفحه 16:
بخند بر شب ۱ بر روزه بر ماه بخند بر پیچاپیج خیابان‌های جزیره» معنی (قلمرو فکری): بر شب و روز و ماه بخند و بر خیابان‌های بربیج و خم جزیره بخند. قلمرو زبانى: بيجابيج: راه ببج در بيج

صفحه 17:
اما آنگاه که چشم می‌گشایم و می‌بندم» آنگاه که پاهایم می‌روند و باز می‌گردند؛ معنی (قلمرو فکری): ولی زمانی که زنده‌ام و می‌توانم ببینم و راه بروم» قلمرو ادبی: می گشایم و می بندم؛ می روند و باز می گردند: تضاد چشم و پا: مراعات نظیر

صفحه 18:
فان راء هوا راء روشنى راء بهار راء از من بگیر اما خنده‌ات را هرکز تا چشم از دنیا نبندم. معنی (قلمرو فکری): غذا و خوراک» نفس كشيدن» نور و بهار را از من بكير؛ اما هيج وقت خنده‌ات را :از من دريغ نكن تا زفده بمافم» _

صفحه 19:
قلمرو ادبی: چشم از دنیا بستن: کنایه از مردن نان: مجاز از غذا هوا: مجاز از تنفس نان و هوا: مجاز از زندگی روشنی: مجاز از آگاهی بهار: مجاز از شادابی و تا زگی خنده: مجاز از شادمانی پا: مجاز از خود شاعر

صفحه 20:
جواب قلمرو زبانی صفحه ۱۵۴ درس هفدهم فارسی دوازدهم 1( برای واژه «آخته» دو معادل معنایی بنویسید. پاسخ: بیرون کشیده شده؛ آهیخته؛ بر کشیده؟ بیرون آمده ۱

صفحه 21:
۲) در زبان فارسی؛ «ان» یکی از نشانه‌های جمع است؛ مانند کاربرد «ان» در کلمه «یاران»؛ اما کلماتی که با «ان» همراه‌اند؛ گاه بر مفهوم «جمع» ۱ دلالت نمی‌کنند. به نمونه‌های زیر توجه کنید: سحرگاهان (هنگام سحر) دیلمان (مکان دیلم‌هاء مکان زندگی مردم دیلم) کوهان (کوهان شتر: مانند کوه) کاویان (منسوب به «کاوه») خوهان (صفت عالی)

صفحه 22:
1 مفهوم نشانه «ان» را در واژه‌های زیر بنو سید [] بهاران پاسخ: (هنگام ‎she‏ -زمان) 0 خاوران پاسخ: (مکان - سمت غرب)

صفحه 23:
واب قلمرو ادبی صفحه ۱۵۴ و ۱۵۵ درس ۱۷ فارسی دوازدهم 1( این بخش از سروده «پابلو نرودا» را از نظر کاربرد «فماد» بررسی کنید. «فان را از من بکیر اگر می‌خواهی» / هوا را از من بگیر» اما / خنده‌ات راانه. / کل سرخ را از من مگیر.» پاسخ: نان و هوا نماد لذت‌های جسمانی و دنیایی - خنده ‏ ' نماد لذت‌هایی معنویی و روحی - کل سرخ نماد عشق

صفحه 24:
۲) در این قسمت از متن درس شاعر از کدام آرایه‌هایی ادبی بهره گرفته است! و پرواز کنان در آسمان مرا می‌جوید تمامی درهای زندگی را به رویم می‌گشاید.» پاسخ: خنده: اشعاره بنمان؛ خنده مانند پرنده درهای زندگی: استعاره پنهان؛ زندگی مافند خانه ای است که دارای در است. تناسب: پرواز و آسمان؛ در و می گشاید در کشودن: کنابه از گره گشابی

صفحه 25:
پاسخ قلمرو فکری صفحه ۱۵۵ درس هفدهم فارسی دوازدهم ) درک و دریافت خود را از متن زیر بنویسید. «واگر دید به ناگاه 4 ۱ خون من بر سنگ فرش خیابان جاری است؛ بخند؛ زیرا خنده تو برای دستان من» شمشیری است آموخته.» پاسخ: شاعر در این بند برزکترین معجزه زندگی خود را لبخند معشوق می‌داند و معتقد است آنجه که سبب زنده ماندن او و نجاتبخش از دستان مرگ می‌شود» خنده اوست. خنده یار» توانایی عاشق را در مقابل سختی‌های زندگی بالا می‌برد و به او قدرت مقاومت می‌بخشد. > مه ‎020040000٩0٩6٩٩0‏ جه- ۹1 =

صفحه 26:
۲) متن درس را با مفهوم سروده زیر مقایسه کنید. چه خوش فرمود آن پیر خردمند | 1000 ی { که دستاورد بی‌رنجی‌ست شادی | به آن کس می‌رسد زین گنج بسیار که باشد شادمانی را سزاوار چو کل هر جا که لبخند آفرینی به هر سو رو كنى لبخند بینی ‎ee‏ رنج وغم» گم کن؛ تبنم ‎ae‏

صفحه 27:
پاسخ: در اين شعر به شاد بودن در مقابل غم هاء شادی کردن و دوری از غم ها دعوت کرده است. اینکه با شادی زندگی را سپری کنیم و تن به غم ندهیم» محوری ترین ‎ply‏ متن درس بود. پس هر دو سروده مخاطب را به «خنده» و نشاط در هر شرایطی

صفحه 28:
چند نکنه برای کیفیت بخشی به کلاس درس کم رنگ ترین جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست 5 (ضرب المثل جيني) نوشتن اجازه مي دهد ديكران هم در روياي شما شركت كنند و نظر بدهند.

صفحه 29:
فریدون فرخ» فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته فبود «داد» و «قهش» یافت او نیکوبی تو داد و دهش کن» فریدون توبی

صفحه 30:
چه خوش گفت فردوسی پاک زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد ‎oe‏ میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است سیاه اندرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به بايش در افتى جو مور سعدى

صفحه 31:
نکته روز: آدم‌ها برای اینکه دوست داشته شوند» بايد ارزش داشته باشند» نه دارابى كتاب «صد سال تنهايى»كابريل كارسيا ما ركز ‎oe‏

صفحه 32:
"هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید» چه آنکس که به در گاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن د

صفحه 33:
شعار ‎wl,‏ در مدارس فنلاند این بود: مدارس فنلاند بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به

صفحه 34:

فارسی پایه دوازدهم معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه باآرایه های ادبی متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای آموزش تصویری را جدی بگیریم پاورپوینت در حالت کتاب ورق زن نسخه قابل ویرایش تعداد اسالید34: فهرست مطالب : فارسی پایه دوازدهم تصاویرمرتبط با درس -1دو نکته مهارت کالس داری ویژه معلمان عزیز -2معنی لغات مهم درس -3معنی شعر خنده تو درس هفدهم فارسی دوازدهم همراه باآرایه های ادبی متوسطه دوم رشته های تجربی و ریاضی و انسانی و فنی حرفه ای -4چند نکته برای کیفیت بخشی به کالس درس :درس اول ویژه معلمان📙 ‏Mند 1- ‏Mن ‏MيمMيدا ‏Mمروز :مMعلمانا در وهله نخست معلم دانش ،آموزان هستند نه معلم كتب درسي وانتقال دهنده صرف محتوای آموزشی 2 📙درس دوم ویژه معلمان : -9معلمان موفق امروزي مي دانند سهم هر دانش آموز از يادگيري اهميت دارد. دلیل موفقیت نظام آموزشی فنالند 3 معنی و ارایه های ادبی و زبانی درس هفدهم فارسی دوازدهم شعر خنده تو در زیر می توانید قلمرو ادبی و زبانی و معنی شعر خنده تو درس ۱۷هفدهم ادبیات فارسی دوازدهم را مشاهده نمایید: نان را از من بگیر ،اگر می‌خواهی، هوا را از من بگیر ،اما خنده‌ات را نه. معنی (قلمرو فکری) :اگر می‌خواهی خوراک و نفس کشیدن را از من بگیر ولی خنده‌ات را دریغ نکن. قلمرو زبانی :نان و هوا و خنده :نقش مفعول من :نقش متمم «-ت» در خنده ات :نقش مضاف الیه َ قلمرو ادبی :نان ،هوا :مجاز از نیازهای مادی و ضروری ،اغراق نان :مجاز از غذا هوا :مجاز از تنفّس از من بگیر :واژه آرایی ،اغراق خنده :نماد شادمانی 5 گل سرخ را از من مگیر سوسنی را که می‌کاری… معنی (قلمرو فکری) :خنده‌ات را که به زیبایی گل سرخ است از من نگیر ،خنده‌ای که مانند گل سوسن آن را می‌کاری. قلمرو زبانی :گل و سوسن :نقش مفعول سرخ :نقش صفت قلمرو ادبی :گل سرخ ،سوسن :نماد عشق تناسب سوسن :استعاره از لبخند 6 از پس نبردی سخت باز می‌گردم با چشمانی خسته که دنیا را دیده است بی هیچ دگرگونی، معنی (قلمرو فکری) :پس از رویارویی با سختی‌ها برمی‌گردم و با وجودی خسته که دنیا را بدون هیچ تغییری دیده است. قلمرو زبانی :سخت :دشوار پس و چشمان و آسمان :نقش متمم دنیا :نقش مفعول نبرد :نقش مضاف الیه قلمرو ادبی :با چشمانی خسته :کنایه از رنج کشیده که دنیا را دیده است :کنایه از باتجربه ا ّما خنده ات که رها می شود چشمان :مجاز از وجود دنیا را دیده است :کنایه از باتجربه بودن 7 اما خنده‌ات که رها می‌شود و پرواز کنان در آسمان مرا می‌جوید تمامی درهای زندگی را به رویم می‌گشاید. معنی (قلمرو فکری) :اما وقتی می‌خندی و خنده‌ات به سراغ من می‌آید ،زندگی واقعی را به من نشان می‌دهد. قلمرو زبانی :درها :نقش مفعول زندگی :نقش مضاف الیه قلمرو ادبی :خنده ات پرواز کنان :استعاره مکنیه ‏Mی خنده ات می جوید :جانبخش درهای زندگی :استعاره مکنیه خنده ات رها میشود و پرواز میکند و مرا میجوید :تشخیص و استعاره در گشودن :کنایه از امیدوار کردن 8 عشق من ،خنده تو در تاریک‌ترین لحظه‌ها می‌شکفد و اگر دیدی ،به ناگاه خون من بر سنگ‌فرش خیابان جاری‌ست، بخند؛ زیرا خنده تو برای دستان من، شمشیری است آخته. معنی (قلمرو فکری) :معشوق من ،خنده تو در غم انگیزترین لحظه‌ها شکار می‌شود .و اگر ناگهان دیدی که خون من بر سنگ‌فرش خیابان ریخته است ،بخند؛ زیرا خنده تو برای دستهای من مثل شمشیری بیرون کشیده ،نیروبخش است. 9 قلمرو زبانی :آخته :بیرون کشیده ،برکشیده بند :شش جمله عشق :نقش منادا من :نقش مضاف الیه خنده :نقش نهاد لحظه ها :نقش متمم قلمرو ادبی :تاریک ترین لحظه ها :نماد فضای ناامیدی و خستگی خنده تو می شکفد :استعاره مکنیه جاری بودن خون :کنایه از کشته شدن خون من بر سنگفرش خیابان جاری ست :کنایه از اینکه زخمی شدن یا جان سپردن آخته :بیرون کشیده ،برکشیده شمشیر :نماد مبارزه خنده تو شمشیری است آخته :تشبیه خنده :آرایه تکرار 10 خنده تو در پاییز، در کناره دریا موج کف آلوده‌اش را باید برفرازد معنی (قلمرو فکری) :خنده تو در پاییز ،در کنار دریا باید امواج آن را پر از جوش و خروش سازد. قلمرو زبانی :برفراختن :بلند کردن پاییز و کناره :نقش متمم دریا :نقش مضاف الیه موج :نقش مفعول قلمرو ادبی :موج کف آلوده :استعاره از گل خنده خندۀ تو… باید برفرازد :جانبخشی تناسب :کناره ،دریا ،موج ،کف دریا :نماد عظمت و بزرگی برافراشتن موج کف آلوده :کنایه از دور کردن سختی ها و به شادی رسیدن 11 و در بهاران ،عشق من! خنده‌ات را می‌خواهم چون گلی که در انتظارش بودم، معنی (قلمرو فکری) :ای معشوق من ،خنده‌ات را در هنگام بهار می‌خواهم ،مانند گلی که منتظرش بودم. قلمرو زبانی« :ان» در بهاران ‌:به معنای هنگام بهاران :نقش متمم عشق :نقش منادا قلمرو ادبی :چون گلی … بودم :تشبیه خنده تو مانند گل :تشبیه دریا و موج و کف – گل و بهاران – پاییز و بهاران :مراعات نظیر (با بخش قبلی) 12 گل آبی ،گل سرخ کشورم که مرا می‌خواند. معنی (قلمرو فکری) :خنده تو که در پرچم کشورم با دو گل آبی و سرخ نقش بسته است ،من را صدا می‌زند( .وجود من با کشور معنی می‌یابد). قلمرو زبانی :می خواند :صدا می زند قلمرو ادبی :گل آبی ،گل سرخ کشورم که مرا می خواند: جانبخشی ،تشبیه گل آبی و گل سرخ :نماد عشق و وطن پیام :خنده تو مانند گل آبی و گل سرخ کشورم است که مرا صدا می زند. 13 بخند بر شب بر روز ،بر ماه، بخند بر پیچاپیچ خیابان‌های جزیره، معنی (قلمرو فکری) :بر شب و روز و ماه بخند و بر خیابان‌های پرپیچ و خم جزیره بخند. قلمرو زبانی :پیچاپیچ :راه پیچ در پیچ شب و روز و ماه و پیچاپیچ :نقش متمم خیابان و جزیره :نقش مضاف الیه قلمرو ادبی :بر شب ،بر روز ،بر ماه :مجاز به معنای همیشه و بر همه کس شب ،روز :تضاد واژه آرایی :بر شب و روز و ماه :مراعات نظیر بخند :آرایه تکرار 14 اما آنگاه که چشم می‌گشایم و می‌بندم، آنگاه که پاهایم می‌روند و باز می‌گردند، معنی (قلمرو فکری) :ولی زمانی که زنده‌ام و می‌توانم ببینم و راه بروم، قلمرو ادبی :می گشایم و می بندم؛ می روند و باز می گردند :تضاد چشم و پا :مراعات نظیر 15 نان را ،هوا را، روشنی را ،بهار را، از من بگیر اما خنده‌ات را هرگز تا چشم از دنیا نبندم. معنی (قلمرو فکری) :غذا و خوراک ،نفس کشیدن، نور و بهار را از من بگیر؛ اما هیچ وقت خنده‌ات را از من دریغ نکن تا زنده بمانم. قلمرو زبانی :شب و روز و ماه و پیچاپیچ :نقش متمم چشم و نان و هوا و روشنی و بهار :نقش مفعول 16 قلمرو ادبی :چشم از دنیا بستن: کنایه از مردن نان :مجاز از غذا هوا :مجاز از تنفّس نان و هوا :مجاز از زندگی روشنی :مجاز از آگاهی بهار :مجاز از شادابی و تازگی خنده :مجاز از شادمانی پا :مجاز از خودِ شاعر 17 جواب قلمرو زبانی صفحه ۱۵۴درس هفدهم فارسی دوازدهم )۱برای واژه‌ «آخته» دو معادل معنایی بنویسید. پاسخ :بیرون کشیده شده؛ آهیخته؛ برکشیده؛ بیرون آمده 18 )۲در زبان فارسی« ،ان» یکی از نشانه‌های جمع است؛ مانند کاربرد «ان» در کلمه «یاران»؛ ا ّما « Mجمع» کلماتی که با «ان» همراه‌اند ،گاه بر مفهوم داللت نمی‌کنند. توجه کنید: به نمونه‌های زیر ّ سحرگاهان (هنگام سحر) مکان زندگی مردم دیلم) ِ دیلمان (مکان دیلم‌ها، کوهان (کوهان شتر :مانند کوه) کاویان (منسوب به «کاوه») خوهان (صفت عالی) 19 🟩 مفهوم نشان ‌ه «ان» را در واژه‌‌های زیر بنویسید. 🔵 بهاران پاسخ( :هنگام بهار – زمان) 🔵 خاوران پاسخ( :مکان – سمت غرب) 🔵 بابکلی پاسخ( :منسوب به «بابک») 🔵 خندان پاسخ( :صفت فاعلی) 20 واب قلمرو ادبی صفحه ۱۵۴و ۱۵۵درس ۱۷فارسی دوازدهم )۱این بخش از سروده «پابلو نرودا» را از نظر کاربرد «نماد» بررسی کنید. «نان را از من بگیر اگر می‌خواهی / ،هوا را از من بگیر، ا ّما /خنده‌ات را نه / .گل سرخ را از من مگیر». پاسخ :نان و هوا نماد ّ لذت‌های جسمانی و دنیایی – خنده نماد ّ لذت‌هایی معنویی و روحی – گل سرخ نماد عشق 21 )۲در این قسمت از متن درس ،شاعر از کدام آرایه‌هایی ادبی بهره گرفته است؟ «… ا ّما خنده‌ات که رها می‌شود و پرواز کنان در آسمان مرا می‌جوید تمامی درهای زندگی را به رویم می‌گشاید». پاسخ :خنده :استعاره پنهان؛ خنده مانند پرنده پرواز می کند؛ جانبخشی؛ خنده مرا می جوید درهای زندگی :استعاره پنهان؛ زندگی مانند خانه ای است که دارای در است. ‏Mاید تناسب :پرواز و آسمان؛ در و می گش در گشودن :کنایه از گره گشایی 22 پاسخ قلمرو فکری صفحه ۱۵۵درس هفدهم فارسی دوازدهم )۱درک و دریافت خود را از متن زیر بنویسید. «واگر دید ،به ناگاه خون من بر سنگ فرش خیابان جاری است، بخند؛ زیرا خنده تو برای دستان من، ‏Mیری است آموخته». شمش پاسخ :شاعر در این بند برزگترین معجزه زندگی خود را لبخند معشوق می‌داند و معتقد است آنچه که سبب زنده ماندن او و نجاتبخش از دستان مرگ می‌شود ،خنده اوست .خنده یار ،توانایی عاشق را در مقابل سختی‌های زندگی باال می‌برد و به او قدرت مقاومت می‌بخشد. 23 )۲متن درس را با مفهوم سروده زیر مقایسه کنید. چه خوش فرمود آن پیر خردمند ‏Mشتر نباشد در جهان پند وزین خو اگر خونین‌دلی از جور ا ّیام «لب خندان بیاور چون لب‌جام» به پیش اهل دل ،گنجی‌ست شادی که دستاورد بی‌رنجی‌ست شادی به آن کس می‌رسد زین گنج بسیار که باشد شادمانی را سزاوار چو گل هر جا که لبخند آفرینی به هر سو رو کنی لبخند بینی Mدر پیچ و تاب رنج و غم ،گم مشو تبسم تبسم کنّ ، به هر حالت ّ فریدون مشیری 24 پاسخ :در این شعر به شاد بودن در مقابل غم ها ،شادی کردن و دوری از غم ها دعوت کرده است .اینکه با شادی زندگی را سپری کنیم و تن به غم ندهیم ،محوری ترین پیام متن درس بود. پس هر دو سروده مخاطب را به «خنده» و نشاط در هر شرایطی تشویق می‌کند. 25 كم رنگ ترين جوهرها بهتر از قوي ترين حافظه هاست (ضرب المثل چيني) نوشتن اجازه مي دهد ديگران هم در روياي شما شركت كنند و نظر بدهند. 26 فرخ ،فرشته نبود ِ فریدون ّ ز ُمشک و ز عنبر سرشته نبود «دهِ ش» یافت او نیکویی ز «داد» و َ تو داد و دهش کن ،فریدون تویی فردوسی 27 چه خوش گفت فردوسی پاک زاد که رحمت بر آن تربت پاک باد میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است سیاه اندرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به پایش در افتی چو مور سعدی 28 نکته روز: آدم‌ها برای اینکه دوست‌ داشته شوند ،باید ارزش داشته باشند، نه دارایی کتاب «صد سال تنهایی»گابریل گارسیا مارکز 29 سخن روز گفته می شود شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم بر سردر خانقاه خود چنین نوشته بود: "هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ،چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد" . 33 شعار رایج در مدارس فنالند این بود: ما نمی توانیم هدرفتن حتی یک مغز را تاب بیاوریم مدارس فنالند به نحوی طراحی شده اندکه به جای تفکیک بهترین و درخشان ترین دانش آموزان از دیگران به هر دانش آموز فرصت رشد می دهند 30 پایان

29,000 تومان