صفحه 1:
بخش اول :الگوی بد درس دادن
(فیل دیوید سن » دانشگاه مریلند)
بخش دوم :سیر بررسی فصل دوم
al ریاضی ششم
| شامل : بدفهمی ها » چالش ها» طرح
درس» رابطه طولی» مبانی نظری
مناسب معلمان دوره ابتدایی
تعداد اسلاید: ۱۰۶
صفحه 2:
ال ۱
ل م
ا ا ا 0
oon ا ا ا ل ا ا ا
eew') رز
20 ا ل og RUIN OE SG TLD
eee BB a Tes ne ا od
Bere re len eee Relea eB lee ا ا
PBs oor ere ye cheer Cone nee nls WET Src be
0 ie ne ae)
*معلم ارایه دهنده این مدل باید انعطاف پذیر. متکی به خود و دارای
ار SS
صفحه 3:
iy 3 ۰
١ شروع ناهنجار
پا عجله دیر به کلاس می آید.
عذر مسخره آمیزی برای دیر آمدن می آورد.
CBT Se) ery Ees 0
TOTO Ret teem aCe
lice ا د
صفحه 4:
ere er een ec Le
eee ee he eae
مثال ها را قبلاً تنظيم نكرده است. .
سعی می کند در کلاس مثال هایی بزند. که خیلی پیچیده. مشکل.
۱ eC td
er ee are eSB Te) eet dl
نكي
مسایل را بدون توجه تکلیف می دهد (برای مثال. مسایل فرد از 1 تا
را حل كنيد). 0
صفحه 5:
5
سبک بی اثر عرضه
۳
[9 er reper PIP Cpe N UCC oer sec Tie
eee Sipe Ree Se Boor Serie ST Cap en nei ve
از آن چه می گوید به اندازه کافی روی تخته نمی نویسد.
ا ا ل
۱
ا 020
مقدمه. خلاصه يا روابط بين عقايد را عرضه نمى كند.
ا ل ال ل الا لي
فرض مى كند كه دانشجويان قبلا مطالب اساسى را مى دانند و وقتى كه
نمى ذانند آن ها را مسخره مى كند.
به حاشیه می رود که شامل مطالب خیلی پیشرفته است.
کتاب را به سادگی برای دانشجوبان می خواند.
ا ا ا ا ل ا
صفحه 6:
نداشتن تماس با دانشجویان
Ferrel Pe eae Can Sere CCC FC een ene eae Ce
توجه همه را از دست می دهد و با وجود این ادامه می دهد.
Ne Se ete Mae tote TCs ae ا
Reet ee ee ل ce ۱
ا Br eed OK Cr Oe
ا RON
دایم به وقت نگاه می کند.
رفتار چندش آوری از خود نشان می دهد.
نام دانشجویان را نمی داند.
هیچ گونه تشویقی برای هیچ فردی ندارد.
صفحه 7:
برخود بد با سؤالات
1 Pere RPS ers eae
می سازد.
وا
ار سا a a9 (co Gb grist ay
re err Reena one Rees ered Fee ON |e
VX)
وقت کلاس را زیاد صرف جواب دادن سوّالاتی می کند که مورد علاقه
یی سس
0 ee ee) 7
1 SE ا
می پرسد.
اا Ce Cone ا ا ا ا Poe SR
2
اا ا 0
صفحه 8:
0# Pe 2
aN er ee hd eke ee
. شكل هارا غير واضح يا نادرست حروف كذارى مى كند.
ل م
pe ا ال ا رس
peewee Way peri لل ا Wal elo
ae ل ا
حل مسايل متمايز را روى تخته مخلوط مى كند.
ا 10
غیر خوانا می نوبسد (خیلی کوچک. خیلی بزرگ يا اریب).
۱ eC eS oO eo Cy ae
' جند خط رااز ميان مى اندازد يا جند خط را با هم تركيب مى كند.
ا ا 000
ا eat ل
زود تخته را پاکمیک ند و بدیرهسیله از فسهمیدرو سوللکرمن
.جلوكيرىومىكند
صفحه 9:
Ble 099 fa Ai 7
لس leo
صفحه 10:
ah io
3 بای
po? ردى re
dy, 2 راط
3
0
ول SH
در ان
صفحه 11:
صفحه 12:
دل سر كادان (1982)
للست
صفحه 13:
"1 eZ, Zizi
با افراز یک کمیت گسسته a پیوسته به ee هماندازه و در نظر گرفتن
قسمتهایی از آن. کسر بهعنوان جزثی از کل حاصل میشود (بیر و همکاران: NAAN لامون.
۶ که 3 ep نوشته میشود (بهر و همکاران. 09۸۳).
مثلاً كسرم »بهعنوان ۲ نکه کلوجه از یک کلوحه که به سد قسمت مساوی
تقسیم شده است (مدل پیوسته) پا بهعنوان ۲ عدد کیک کشمشی از ۲ عدد کیک
کشمشی (مدل گسسته) د گرفته میشود.
صفحه 14:
د ساماد جز كل دان موزان
ul
کسری بنویسید که قسمت رنگ شده در هر شکل را نشان دهد.
صفحه 15:
تارب کل داش موزان
ul
كك كاله كك
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
انار مت
7
و بهعنوان یک شاخص مقایسهای در نظر گرفته میشود تا یک عدد (بهرو
همکاران, ۱۹۸۳؛ استیوارت» ۲۰۰۵
برای مثال. نسبت تعداد مثلثهابه تعداد مستطیلها یا
صفحه 19:
و زساخار سرت وال ل اموزان
cul
44
خانم يوسفى مىخواهد حلا بیز. او ممولا برای ۱۰ نفر از ۵ فنجان أرد استفاده مىكند. برلى درست كردن حلوا براى 18 نفر به
جند فنجان أرد نيز دارد؟ روش حل خود را نوس
صفحه 20:
ار ست وال مزا ره
أبا إن جمه درست است؟" أثر صورن و مخرع يك كسر را هوبا كني در ابن صورن مقذار كسر دو بر مشو ".
sayy Jap Gob aly
صفحه 21:
عريم و زهر وی ری بای هه ید ون را كه أزها بدا يرث در زيرتوشته له لسئد شريت مريع
تراست با زه باخ خو راتوضيع دهيد
صفحه 22:
مب
ُساعار ما ج مت
رسامار عار <
هو
در زیرساختار خارعاسمته هر کسر ب#عتوان نتیجه پا خارجقسمت یک تقسیم در نظر
گرفته میشود. به طور خاص» کسر بر بر ارزش عددی بهدست آمده از تقسیم 2 بر ۷
دلالت میکند» بهطوری که و 7 هر دو اعداد صحیح هستند و7601 (بهر و همکاران.
(yaar
2 ۳
مثلاه کسری میتولند بهعنوان خارجقسمت ۲۶۲ يا نتیجه تقسیم دو پیتزا میان سه نفر»
۱ ۲
بعطوری که به هر Wee moot یاب از کل پیتزاها میرسد» تفسیر شود.
صفحه 23:
bys تج مت
و الل اموزان 3
" ۳ ۰" عع
علی میگوید: خارج قسمث تفسیم ۲بر؟؛ مساوی — ea NUL.” cal میگوید؟ پاسخ خود را توضیح دهید,
۳
صفحه 24:
أ نين تعدادى از كودكان تقسيم كتيم اگر یک پیتزا را بین ۳ پر واه پیتزا را
این ۷ دختر تقسیم کنیم» به دخترها پیتزای بیشتری میرسد یا پسرها؟ دلیل خود را بنویسید.
COO ©
ج+جججججم OTT
صفحه 25:
bw
eo
عملگر» تبدیلی است که پارهخطها را کوتاه پا بلند میکند. در یک مجموعه از اشیاء
تعداد را کاهش یا افزلیش میدهد یا شکلها را در صفحه هندسی و نقشه بزرگنمایی
میکند (لامون. ۲۰۰۶). مفهوم عملگر میتولند در بردارنده تفکری جبری باشد همانند
كه سد هندسی یا مجموعهای از اشیاء را تغییر میدهد (بهر و همکاران» 3
1 كد
صفحه 26:
by قر وا لزان باه
۱
۴ پیز خریاری ند > کل پیتزاها خورده شد. مقدار پیتزای خورده شده را با رنگ کردن شکل زیر مشخص کنید.
OQQOOO
صفحه 27:
۲ 1
شکل زیر ماشین اعداد را نشان میدهد. = عددی كة نوارد انن ماشين میشود از آن خاج میشود اکرعدد ۱۲ ورد این
ماشین شود جه عددی خارج میشود؟
صفحه 28:
ev انراز
ol WY)
7 ل 40 1 ۳
در زیرساختار اندازه کسر بهعنوان یک عدد معرفی میشود که ویژگی کمی بودن
کسرها را بیان میکند و به یک فاصله. لندازهای را اختصاص میدهد. بدین منظوره
3
کسری با صورت واحد Gable) ) تعریف میشود و با تکرار این کسر از یک Hage
معین» فاصله مورد نظر تعیین میشود (لامون, ۲۰۰۶
برای مقال " با فاصلهی ۲ تا واحد از مبداً متناظر است.
3 1
صفحه 29:
شخص كنيد
جه كسرى از شكل سمت جب رنكى است؟ إين كسر را روى محور اعداد مشخص كنيا
altel ore نقطله مشخص شله چه کسری را نان میدهد؟
صفحه 30:
م 4 ون > ٠
ساخار اداه داللاموزان ual
کسری ین و ل بنوبسيد روش كار خود رأ توة
شمرى بين .و بتوسيد روسن Seth Py
صفحه 31:
مساخاد انرازه وال ل اموزان امه
كسرهاى زير را از كوجك به بزرك و از جب به راست مرتب كنيد. دليل مرتبكردن خود را نویسید.
۱
صفحه 32:
0 ارتالات 77
صفحه 33:
صفحه 34:
۴- ماتند تموته جملهها را با توشتن عدد متاسب کامل کنید و تشان دهید چه بخشی از
رنگ شده ا
در رياضىء ۳ قسمت او ۸ قسمت مساوی را یک کسر میگویند.
یه همین ترتیب ۲ قسمت از ۷ قسمت مساوی نیز یک کسر است.
ایا ۱ قسمت از ٩ قسمت مساوی هم یک کسو است؟
صفحه 35:
- جاهای خالی را کامل کتید.
td قنمت ساوی رتنگ خوه مت
قسمت مساوی رتگ خده است
قسمت مساوی رتگ خده است
۲- جملهها را کامل کتید.
صفحه 36:
ام هه 1 م7 2 1
gdh» قسن از؟ قسن مسارك رابا ...تان مودهي وبأ بك كسرم ويم وأن را درسوم مخوايم.
(== oy
خط كسرى اسم اسم
۲ مخ نت
صفحه 37:
صفحه 38:
60۵
95 ae
ue
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
؟- به شكل هاى زير ونام هركدام توه كنيد
صفحه 42:
كسر مربوط به هر شدكل رأ بنويسيد. لم 58 E 58
one
Be SS
از مقایسهی پاسخها چه نتیجهای می گیرید؟
صفحه 43:
صفحه 44:
1- در شکل رویهرو یک مورچه را می:
که روی لیهی خط کش ایستاده است.
اتدازهی طول این مورچه را با کامل کردن جمله مشکّص
as
اتداژهی طول مورچه کمتر از سانتتیمتر الست
يا اتدازدى طول مورجه بين > سانتیمعر است.
اندازهی طول مورچه ميلى متر الست
یا ۶ قسمت از ۱۰ قسمت کوچک است.
ص۱۱۰
صفحه 45:
۱- در هریک از شکلهای زیر به طور تقریبی چه کسری از لیوان پر شده است؟
.._ 8 «=
صفحه 46:
صفحه 47:
فاه اند روى خط كش خود سه واحد (سائیمتر) شعرد و سپس :
طبار وه زا خلت Mo
بك عدد شان دهد :
«حالابگ | ن فاصله را باحه عددی میتوان بیان کرد فا جواب داد ۸۱ «jal 3p gle
5 ؛ اأفرين: در ریاضی این عدد را 4 صورت ۳ شان م دهند و میخو مه ويك دوم وب أن بك عدد
مخلوط میگویند.4 ص۲۴
صفحه 48:
باتوجه به فعاليت قبل, بك عدد مخلوط به کسرلازم نیست
دوع ادع
مخلوط pas Bel duty pS ty
صفحه 49:
4 — Wek
رال راهب ند لول یاس مور رایعم گم رال کر
4 ig ند حارط نطو
۳
0#
1
صفحه 50:
صفحه 51:
۱- پدر حسین و مهدى به هر کدام یک مقدار مسا
با رسم شکل نشان دهید کدام یک پیشتر صدقه داده
حالا علامت< یا > قرار دهید.
توضيح دهيد اكر صورت دو كسر برابرشود. كدام كسر بزركتر مىوشودة
صفحه 52:
۵- علی ۸۰۰ تومان پول دائمت و نصف آن را خرح کرد.
حامد ۶۰۰ نومان پول داشت و تصف آن را
كدام يك از جملههاى زبر در مورد بول على و حامد درست اسست؟ دا
الف) على 2 بولش را خرج كرده أسست. ب) على از حامد بيشتر بول خرج كرد است.
ج) ل بول على و ل بول حامد با هم مساوى اسست. د) مقدار بولى كه حامد وعلى خرج كرددائد, برابر است.
ص۲۹
صفحه 53:
صفحه 54:
تساوی و مقایسه کسرها با تأکید بر مخرج مساوی
در پایه سوم
hy ro 0 ۱
ela yay ht أرما شار سار بول ناد توتو لش را زا ماش را ده دا
a
g
کیک ریم نک ١ در ذأره علامت مناسب قرار دهيد و براى مفاسهى در كسر با مخرج Sth تبجهئرى
صفحه 55:
3
is
AG
7
ع
3
As
۵
x
۴
۲
ee
صفحه 56:
خالا
S 4
i SS 4
نیا
ی که کف
lin sacs §
پسه
Sys
سر
5
وريد.
صفحه 57:
صفحه 58:
يه اين كار
ین کا ساده کر
دن
كن
كسر
eas
ص
صفحه 59:
درهنگام ضرب دو كسر, أكر صورت يك كسر با مخرج كسر دیگر بر بش
میتوانيم آنها را پاهم ساده کنیم و جواب را آسانتر بدست آوریم
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
۱۳
بهمن و مجید به ماهیگیری رفتند. بهمن یک ماهی به وزن ۳ کیلووگرم و
مجيد نيز يك ماهى به وزن ۱ کیلوگرم صید کرد. وزن ماهی بهمن چقدر پیشتر
از وزن ماهی مجید است؟
آنها وقتی میخواستند اختلاف وزن دو ماهی را حساب کنند. به مشکل
پزنخوودنداه
صفحه 65:
صفحه 66:
جواد تعدادی سیب داشت. او هرکدام از سیبها را به دو قسمت مساوی تقسم
کزد:تا یا دوستانتن بخوزد. اگر سیباهای تقسیم شنده ید۸ تفر زنند: جواد در ادا چند
سیب داشته است؟
ایندا خودتان در مورد این مستله فکر کتید. سیس. هریک از راء حلهای زير را
بغوانند ی توضیی دهند. اگر لازم اسنت آنها را کل کنید.
روش اوّل : به کمک شکل میتوان فهمید كه تعداد سیبها
محور اعداد نشان میدهد که باید ۸ را در ضرب
روش سوم : مىتوانيم 8 تا - را با هم جمع كنيم :
صفحه 67:
بك روش در زير أمده
2 ۵۵۵2-00
سس ا
1117
صفحه 68:
; agg pel Cla dil bls uals?
صورت میگیرد. چه کسری از گرد فشالی را زنورها انجام میدهند!
شکلهای زیر راه حل سل را تثمان مى دهند. رأه خل رأ توضيح دهيد.
تفای بالا حاصل ضرب دو كسر جكونه يعست م ىأيد؟ نوضبح دهيد.
صفحه 69:
ضرب دو عدد مخلوط 3 عقت ينجم
در حياط نت باغحهای مستطیلشکل به عرض
obs ل 77 متروجود دارد. سحرو برادرش مساحت این
antl را حساب كردداند. رأه حل هركدام را توضيح دهيد و هر جا
لازم است رامحلها را کامل کنید.
=
هب ox dy + دی + (۳۲) - مساحت مستطیل بزر گ
صفحه 70:
(سمیخواهيم ۵ لوچه را بهطور مساوی میان سه نف تفسیم كنيم. به هركدام جه مقدار كلوجه مى رسد؟ ae
را حل زيررا توضبح دهيد و اكر لازم است أن را كامل كنيد.
ید هر کلوجه را هه فسمت تقسيم م كليم :
)۵ 0 9 0 ۰ 0
۵ تاج میشود -
۳
سهمهرنفراز یک کاوچه - کاوچه یشود و جون ۵ کلوچه درمهب بد هر نفر ۵ تا کلوچه میرسد؛ هی :
پس Pa كلوجد ميرساد: ۱۳
Yoo
صفحه 71:
انا sees dado SB کرش
زرا ينهي
الال lb ae gal bret ست يوعد .و رار ضري كي
7
۳۵ La J
ف ب ع
صفحه 72:
۱- هانیه در جشن تکلیف خود ۵ ساندویج الویه را میا مهمانها تقسیم کرد. اگر رای هر تقر 2 ساندویج کافی
e ۷
sea مت مات وس
بايد حساب كنيم که در ۵ چندتا 3 pose e+} daa eee
چون هر ساندویچ تا + Ae oe gale سای دامم» پس یوق ge ۷۱۰
: داريم. بس بهجای تقسیم ۵ بر 2 میتوانم ۵ را در ۷ ضرب كنيم؛ يعنى guste
مهمان the
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
طرح درس: یادگیری مشارکتی
طرح مستله توسط معلم
همکاری گروهی دانشآموزان و ارائه راهحلهای مختلف توسط UT
بررسی پاسخها و گفتمان پیرامون آنها
بررسی فعالیت و تکمیل راهحلهای ارائه شده درکتاب
نتیجهگیری نهایی
صفحه 76:
اهداف درس اول
-١ يادآورى مفهوم واحدء كسر و عدد مخلوط
۲- یادآوری جمع و تفریق کسرها و عددهای مخلوط در حالات مختلف (با مخرجهای مساوی»
یمحر یک کس مضری از مضرح دیگری وبا محر کسرها میت به سم ارل است)
۲- یافتن کوچکترین مخرج مشترک در جمع و تفریق کسرهایی که مخرج آنها نسبت به هم
اول نيست.
صفحه 77:
سم وعا ليت
ناهید دیروز Saale - لبتر شير نوشیده است. او میخواهد بداند در این
دوروزروی هو جل ترشير شيف أت . رادحل او و دوستش را توضیح دهيد. هرجا
كه لازم است رامحل را کامل کنید.
صفحه 78:
دستورزی پیشنهادی
وسایل مورد “ele رنگی مختلف» قيجى و خطاكش
۱۵
33 3
ال eo
۷
صفحه 79:
7 4 ١
دو تیکو کار هر کدام دارایی خود را برای ساختن -۷
مدرسه اهدا کردند. آیا بهطور قطعی میتوان گفت مقدار پول
اهداشده توسّط این دو نفر مساوی است؟ مثال بزنید. از رسم شکل
تاقد کم کت دگن ین
صفحه 80:
دارایی نیکو کار اول پاسخ دارایی نیکو کار دوم
| | | |
صفحه 81:
۱- یادآوری ضرب کسرها و عددهای مخلوط
۲- به دست أوردن معكوس هر عدد غير صفر
؟- روش ديكرى براى يافتن جزء مجهول در تساوى كسرها بدون ساده
کردن آنها
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
دستورزی پیشنهادی
صفحه 85:
آ- در جاهای خالي حه عددی را بای نوشت؟
۸ برابر
ye ده است» پس ۲ هم با sly A tue
صفحه 86:
صفحه 87:
اهداف درس سوم
۱- تقسیم دو کسر با مخرجهلی مسلوی بر هم
۲- تقسیم دو کسر با مخرجهای نامساوی بر هم
صفحه 88:
خرج هاى برابر كافى منت صورنهاى أنها راب Sus تقسيم ؟
صفحه 89:
٠ دستورزی پیشنهادی
برای تقسیم دو کسر برهم. میتوان مخرجها را یکی کرد. سپس صورتها را بر هم تقسیم کرد.
م لد
۳ ۳۱ ۱ ۱۳۱۳۲ ۲۱۳۱
صفحه 90:
روشی دیگر برای انجام تقسیم کسرها
با مخرج نامشترک
<< م
براى تقسيم دو کسر کافی است که کسر اول را در معکوس
صفحه 91:
اهداف درس چهارم
۱- پیدا کردن حاصل عبارت کسری زملنی که بالا و پایین خط کسری از دو
پا چند عمل جمع. تفریق» ضرب یا تقسیم حاصل شده باشد
۲- به کارگیری روشهای مختلف در مقایسه اعداد
۳- استفاده از راهیرد رم شکل در عل مسائل کسر
صفحه 92:
اد و دوستاتش برای جشن فیعت پیامیر (ص) شریت آبلیمو درست کردند. در
موادی که آتها استقاده کردهاند و مقدار آن داده شده است. اگر این مقدار
—
یت را در لیوانهایی بريزيم که در هر کدام - کیلو گرم شربت جا میشود. این مقدار
pickle كزدة عند Go hill ly bool JR SE Bled
Was:
صفحه 93:
1
۱۰ ۰ ۵ YF
+ جات
1+
1+
V+ ay” ees
۵ ۲ O&O 1٠١
لك 1١1407 er)
٠١١ ۵ ۰ ۳ ۳
۱ + aye
۵
صفحه 94:
فعالیت ه
اعدا aS cp Spa Sof jl مور روث هاى مخخلف أن در كلاس نوكو کید
صفحه 95:
> اا
و2
AY
YF YF YF
ML, A.
3
Yr YF YF
الل
A
۱۲ ٩
صفحه 96:
راحله با نصف بول خود بك کناب خرید وب ap jl fl ap oS gl” كتاب ودقتر 11٠
Jol Soa ng pln do, Jy vc idol cy کل کی أن را توضيع هید
ص۲۸
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
در نظر نکرفتن بخش کسری در تفریق
صفحه 100:
صفحه 101:
3- كداميك درست و کدامیک نادرست محاسبه ده است. هر جا لازم است راه حل را اصلاح كنيد.
5
صفحه 102:
عدم درگ مقهوم واحد و درک کسر Slot esgic ay
/- دو نيكوكار هر كدام = ب دارالى خود را برای ساختن
أمدرسه اهدا كردند. آيا بوطور oly gh كفت كه مقدارهاى
هدا شده برحسب ريال توسط ابن دو نفر مساوى است؟ مثال بزئيد.
از شکل هم میتوانید کمک بگیرید.
ص ۲۷
ne
صفحه 103:
ضرب عدد در کسر به جای کسر در عدد
۲ :
بهتراست 8 هروعدهی غذایی از گیاهان باشد. اگر در خانوادهای در یک وعده
YA
* واحد مادّدى غذایی مصرف شود. بهتر است که جه مقدار از گیاهان باشد؟
صفحه 104:
ضرب نادرست عددهای مخلوط
١ كداميك از ضربهاى زير درست محامبه ده است.
۵ ۱۱ ۵
و
و۳
۴ ۳
۵
۳ ۴ 0۲
صفحه 105:
تعمیم نادرست ساده کردن در ضرب
۵- حاصل عبارتهای زیر را بهدست آورید.
صفحه 106:
خاصیت جا به جایی داشتن عمل تقسیم
دانشآموزان خاصیت جابه جلیی رابه طور نلدرست به تقسیم کسرها تعمیم
میدهند.